logo F1online.sk

Grosjean: S dobrým autom som mohol vyhrať preteky či titul

Romain Grosjean
© Haas
Milan Kubala
Milan Kubala6. 1. 2021

Romain Grosjean sa zrejme už definitívne rozlúčil s Formulou 1. Jeho kariéra nebola vyšperkovaná veľkými úspechmi, čo ho určite priblížilo k momentu, keď dal kráľovnej motoršportu zbohom. Sám však verí, že najviac mu uškodili nekonkurencieschopné monoposty. Na víťazstvá či dokonca tituly by s dobrou technikou mal, tvrdí.

Grosjean počas svojej kariéry zavítal do troch tímov. V roku 2009 sa krátko objavil v Renaulte, v ktorom neohúril a pobral sa späť do juniorských kategórií. V roku 2012 dostal šancu v Lotuse, ktorý získal 25 pódií a zásluhou Kimiho Räikkönena i dve víťazstvá.

Práve toto bolo obdobie, kedy mal Grosjean najväčšie šance vyhrať. Jeho následný stint s Haasom nebol v prvých rokoch úplne žalostný, ale americký tím sa postupne prepadal. Ak by Grosjean počas jeho pôsobenia v Lotuse viac zažiaril, mohol skončiť v konkurencieschopnejšej stajni. Ako však sám niekoľkokrát priznal, šanca jazdiť v tíme, ktorý dokázal občas i vyhrať, prišla preňho priskoro.

Aj napriek tomu párkrát mohol vyhrať, no nebolo mu to súdené. “V skutočnosti ma to nefrustruje. Vždy, keď som mal šancu, tak som sa jej chopil,” hovorí Romain Grosjean v interview pre The Race, ktoré prebehlo tri dni pred jeho bahrajnskou nehodou.

“Raz ma zastavil alternátor (Valencia 2012, pozn. red.), v Nemecku 2013 zas bezpečnostné vozidlo a stratégia. Ak niečo ľutujem, tak to, ako to v roku 2014 šlo s Lotusom dolu vodou. Nedostal som poriadnu šancu byť v top tíme,” pripomenul chabý štart Lotusu do hybridnej éry. “Počas sezóny 2013 som ukázal, že som na ceste stať sa šampiónom, alebo aspoň vyhrať pár pretekov a zapojiť sa do boja o titul.”

“Kimiho Räikkönena si vzalo Ferrari a mal trochu problémy, no ja som po tomto bode nedostal veľa šancí. Keď zmeškáte tento vlak, len veľmi ťažko ho dobehnete. Začnete totižto štartovať na chvoste a ľudia o vás stratia záujem,” pokračoval Grosjean.

Grosjean s Maldonadom poháňaní pohonnou jednotkou Renaultu bodovali v roku 2014 len trikrát. Po prechode na motory Mercedes sa Lotus zlepšil, Grosjean v Belgicku dokonca skončil na bedni, no to bolo poslednýkrát, čo ochutnal šampanské.

Nasledovali sezóny, pri pohľade na ktoré má Grosjean pocit, že podával ešte lepšie výkony. “Nespravil som všetko dokonale, ale keby som mal dobré auto, mohol som povyhrávať preteky a možno aj titul.”

“Stále si myslím, že som jeden z najrýchlejších na trati, avšak, ťažko sa dá niečo ukázať s autom, ktoré sme mali. Aj keď odjazdíte dobré preteky, ste na dvanástej, trinástej alebo štrnástej priečke. Ľudia vtedy nepovedia, že tie preteky boli dobré, pretože si to nevšimli,” podotkol.

Vo Formule 1 už Grosjean svoje schopnosti neukáže. Zastrája sa však, že sa už čoskoro vráti do pretekového diania, hoci aj v inej sérii.

“Treba ísť na to postupne, najskôr dostať moje ruky do stopercentne mobilného stavu a zostať zdravý. Pracujem na tom aj psychologicky, samozrejme, bol to veľký šok,” povedal tento týždeň Grosjean. “Klamal by som, keby som povedal, že sa mi tie obrázky nevracajú. Myslím si však, že Romain Grosjean bude opäť pretekať.”