logo F1online.sk

Mazepin sa na sezónu pripravuje aj so senzormi z detektorov lži

Nikita Mazepin
© Haas
Milan Kubala
Milan Kubala6. 1. 2021

Každý pilot sa na nový ročník Formuly 1 pripravuje inak. Taký Nikita Mazepin prezradil, že do svojho tréningového programu zaraďuje aj dôkladnú analýzu reakcií svojho tela, ktoré sleduje pomocou rovnakých senzorov, aké sa používajú na detektoroch lži.

Nikitu Mazepina čaká debutový ročník vo Formule 1. Tímového kolegu mu bude robiť Mick Schumacher, ktorého bude chcieť poraziť a aspoň čiastočne zmyť nálepku, podľa ktorej sa do Formuly 1 dostal hlavne vďaka peniazom svojho otca.

Ruský mladík strávil v šampionáte F2 dve sezóny rovnako ako Mick Schumacher. Kým v roku 2019 obsadil len osemnáste miesto so ziskom jedenástich bodov, v sezóne 2020 dosiahol na piatu priečku a na jeho konte sa objavilo až 164 bodov.

“Po mojom totálnom zlyhaní v roku 2019 sme sa rozhodli vymeniť 90 percent ľudí, ktorí ma sprevádzali,” vysvetľuje rapídne zlepšenie Nikita Mazepin. “Prešiel som na dvoch trénerov. Jeden je fyzioterapeut, profesionál vo svojej oblasti, a druhý je tréner, ktorý je zodpovedný za môj fyzický tréning. Mám v pláne s nimi ísť aj do Formuly 1.”

Mazepin okrem toho spolupracuje s odborníkom Ferrari. Pri tréningoch používajú rovnaké senzory, aké sa využívajú na detektoroch lži. Vďaka nim vedia presne detekovať Mazepinove reakcie na rôzne podnety a držať pod kontrolou hladinu stresu.

“Posledné tri roky spolupracujem s Talianom, ktorý pracuje aj pre Ferrari. Pripravujeme sa s pomocou rovnakých senzorov, aké sa používajú na detektoroch lži,” vysvetľuje. “Vďaka nim nazbierate veľa informácií o tele a niektoré ukazovatele sa snažíte držať pod kontrolou, či už s pomocou dýchania alebo iných vecí, ktoré majú vplyv na hladinu stresu v napätých momentoch na začiatku pretekov alebo na ich konci, keď si bránite svoju pozíciu.”

Nemenej dôležitá je fyzická príprava. Keď sa pozrieme na pilotov Formuly 1, tak ako prvé nám zvykne udrieť do očí veľmi dobre vypracované krčné svalstvo. V tomto smere chce Mazepin cez zimu zapracovať.

Na jeho prvých testoch v Mercedese ešte v roku 2019 sa totižto ukázalo, že krk je veľmi dôležitý. “Koncentrujem sa na krk. Bavili sme sa aj o mojich prvých testoch vo Formule 1. Kvôli bolesti som ich musel predčasne ukončiť. Ten pocit, keď šliapnete na brzdu po dlhej rovinke, vám príde, akoby ste narazili do múru. Tieto autá vedia veľmi dobre brzdiť.”

Pred Vianocami sa zdalo, že nechýbalo veľa a Mazepin by mohol o svoju sedačku prísť. Haas verejnosti napokon oznámil, že sa jazdecké zloženie pre ďalší ročník nebude meniť. Neslávne známe video malo mať len interné dôsledky.

Na konci roka sa na Mazepinovej vlne zviezol aj bývalý sponzor Haasu Jack and Jones, ktorý sa vo svojom silvestrovskom vyhlásení chcel “dištancovať od správania Nikitu Mazepina”. Doplnil však, že v každom prípade sa jeho kontrakt s Haasom ku koncu roka mal skončiť.

Veľa kritiky zožal Mazepin v médiách, no veľmi ho to nezasiahlo. “Existuje pár dôvodov, ktoré nemajú nič spoločné s motoršportom, pre ktoré sa na mňa hľadí trochu inak. Som však na to zvyknutý a vôbec ma to nevyrušuje.”