Rakúsky automotoklub sa ako prvý postavil Sulajemovi: Vstupujeme do temných časov


Bude mať Mohamed bin Sulajem v blížiacich sa voľbách prezidenta FIA vôbec nejakú opozíciu? Po oznámení obrovskej podpory zo strany automobilových klubov z Ameriky, Afriky a Blízkeho východu sa môže zdať, že Emirátčan má takmer vyhrané. Stále však existujú aj kluby, ktorým sa nepáči, kam smeruje federácia pod Sulajemovým vedením, a neboja sa otvorene prezentovať svoje názory.
Medzinárodnú automobilovú federáciu tvorí až 245 motoristických a športových klubov zo 149 krajín sveta. Všetky tieto kluby budú v decembri rozhodovať o tom, kto sa stane prezidentom FIA na ďalšie štyri roky.
Mohamed bin Sulajem sa už môže spoliehať na podporu minimálne 65 z nich. Najskôr mu podporu vyslovilo 36 klubov a federácií z Ameriky, no neskôr sa k nim pridalo ďalších 29 členov z Blízkeho východu a severnej Afriky.
Vo svojom liste, podobne ako ich americkí kolegovia, kvitovali kroky Mohameda bin Sulajema vo vedení federácie. Ďakujú mu za to, že “priniesol životne dôležité reformy naprieč svetom mobility a motoršportu, spolu s dôrazom na transparentnosť, riadenie, udržateľnosť a inkluzívnosť”.
Každá časť sveta má však na transparentnosť iné nároky. Zatiaľ čo v Afrike, na Blízkom východe či v Južnej Amerike Sulajema aj za ňu chvália, Rakúsky automobilový, motocyklový a cestovný klub ÖAMTC hovorí o alarmujúcom stave. Interne totiž dochádza k rozbíjaniu samokontrolných orgánov a oslabovaniu ich právomocí, potláčaniu zdravej a otvorenej diskusie či centralizácii moci.
“Dôveryhodnosť FIA ako organizácie už utrpela škody po opakovaných prešľapoch a zlyhaniach vedenia,” píše rakúsky automotoklub v dlhom otvorenom liste adresovanom členom FIA. “Toto nie sú žiadne anomálie. Sú to charakteristiky systému vládnutia, ktorý nefunguje v dôsledku absentujúcich vnútorných debát a diskusií.”
O snahách Mohameda bin Sulajema centralizovať moc, posilniť svoje postavenie pri voľbe ľudí do riadiacich orgánov a potlačiť opozíciu, sa hovorí už týždne. Je to napokon vedenie pod Sulajemovým vedením, ktoré “náhubkovými” zmluvami zakazuje členom diskutovať o tom, čo sa preberá na zasadnutiach, a núti ich podpisovať zmluvy o mlčanlivosti. Etalón transparentnosti vyzerá celkom inak.
Prezident FIA argumentuje tým, že jeho cieľom je len posilniť Medzinárodnú automobilovú federáciu, a toto všetko sú nevyhnutné kroky. Rakúsky automotoklub však upozorňuje na to, že všetky tieto kroky až nápadne vyhovujú skôr súčasnému prezidentovi a jeho ľuďom a už o čosi menej je jasné, ako z nich bude profitovať samotná FIA. Poukazuje tiež na fakt, že ak ide o skutočne dobré zmeny, Sulajem nemá dôvod na ne tak tlačiť práve pred voľbami.
“Už len keď existuje riziko, že z týchto zmien bude profitovať súčasné vedenie FIA a nie FIA samotná, tak by tieto zmeny nemali byť prijaté,” zdôrazňuje klub. “Máme množstvo času na pozornejšie zamyslenie sa. Ak sú tieto zmeny žiaduce, budú žiaduce aj na budúcom valnom zhromaždení po nasledujúcich voľbách.”
“Okrem toho existuje dôvodná obava, že navrhované zmeny v stanovách FIA budú z právneho hľadiska označené za neplatné, keďže boli prejednávané na stretnutiach Svetovej motoristickej rady bez riadneho ustanovenia, keďže bola úmyselne odoprená účasť a hlasovacie právo zvoleným členom (keďže títo členovia nepodpísali represívnu zmluvu s FIA, ktorá im hrozí osobnými trestami a ujmami),” pripomenul známu kauzu.
Rakúsky klub preto požiadal členov, aby neschválili navrhované zmeny. Má totiž obavy z toho, že dôjde k postupnému potláčaniu demokratických princípov vo federácii, čo síce bude zdôvodňované vyšším dobrom, ale v skutočnosti poslúži len na vlastné záujmy súčasnej vlády. FIA vraj “vstupuje do temného obdobia upúšťania od demokracie”.
“V každom takom prípade sa zmeny, ktoré posilnili pozíciu súčasného režimu, zdôvodňovali ako nutnosť v prospech lepšieho dobra a odporcovia boli označení za nepriateľov progresu,” pripomenuli autori listu obľúbený postup uzurpátorov moci. “V každom takom prípade bolo dôsledkom zrodenie menej schopného systému riadenia.”
“Z pohľadu FIA sú riziká obrovské. Už teraz svetoví komentátori narážajú na nedostatočné rozhodovanie FIA, opakované nevynútené chyby a očividnú absenciu precíznosti a procesov. Aj keď sa to dá zvládnuť, skutočná hrozba pochádza z rastúceho poklesu dôvery medzi členmi a akcionármi, akými sú verejné orgány, vlády, motoristi, fanúšikovia motoršportu, súčasní a potenciálni obchodní partneri a potenciálne dokonca aj zo strany zákonodarných orgánov, ktoré majú právomoc zasahovať do záležitostí FIA,” stojí v liste z 10. júna.
- Značky
- FIA
- Mohamed bin Sulajem