Podľa testovacieho pilota je jazda v nových autách ťažšia a preteky sa budú podobať na Formulu E

Nová éra Formuly 1 sa nezadržateľne blíži a spolu s ňou sa množia informácie o tom, čo nás vlastne čaká. Bývalý testovací pilot F1 a pretekár Formuly E Gary Paffett mal už možnosť vyskúšať si budúcoročné auto na simulátore a prezradil, na čo sa jazdci aj fanúšikovia majú pripraviť.
Vývoj budúcoročných monopostov sa pred niekoľkými mesiacmi rozbehol naplno. Inžinieri každým týždňom a dňom presnejšie vedia, ako ich autá budú vyzerať a ako sa budú správať. Spoločnosť Canopy Simulations preto na svojom simulátore vyvinula monopost v súlade s budúcoročnými pravidlami a dostupnými informáciami a posadila doň testovacieho jazdca Garyho Paffetta.
Po sérii testov prezradil napríklad to, že veľké ceny môžu od budúceho roka pripomínať preteky Formuly E, v ktorej sa piloti zvyknú držať v jednom balíku, aby si vo vzduchovom zákryte šetrili energiu v batériách. Viacerí insideri totiž avizujú, že s rekuperáciou bude problém a je možné, že batérie bude musieť dobíjať priamo spaľovací motor. Ani spaľovací motor však nebude mať k dispozícii neobmedzené množstvo paliva.
“Ak sa dostaneme do bodu, že tímy budú využívať dostupnú energiu rôznymi spôsobmi a na rôznych rovinkách, tak by to mohlo spraviť veľké rozdiely,” pustil sa do vysvetľovania Gary Paffett. “V istej fáze pretekov Formule E sa veľa uberá plyn a plachtí na konci roviniek, aby ste v podstate šetrili energiu.”
Na druhej strane by to mohlo viesť k väčšiemu počtu predbiehacích manévrov. “V závislosti od toho, ako budete mať nastavené mapovanie motora na danom okruhu, budete mať silné a slabé úseky. Mohlo by to byť teda rovnaké [ako vo Formule E]. Ak budú tímy využívať svoje batérie na rozličných úsekoch, mohli by sa dostať k lepším príležitostiam na predbiehanie,” prezradil dvojnásobný majster seriálu DTM.

Počiatočné obavy z toho, že nové autá budú výrazne pomalšie ako tie súčasné, sa zatiaľ nepotvrdili. Podľa simulácií by sa mohli strácať len jednu sekundu na kolo. Zmení sa však charakter monopostov. Autá budú silnejšie v nájazdoch do zákrut, no o niečo nervóznejšie na výjazdoch.
“Autá pre rok 2025 majú veľmi dobrú priľnavosť a ozaj dobrú stabilitu. Niekedy môžu byť v nájazdoch do zákrut až trochu lenivé,” naráža na nedotáčavý charakter súčasných áut, s ktorým neustále bojujú napríklad v Red Bulle. “Autá pre rok 2026 pôjdu do zákrut o čosi viac priamo.”
“Pre mňa bolo najťažšie zvyknúť si na výkon áut pre rok 2026 v pomalých úsekoch, najmä na výjazdoch zo zákrut,” pokračuje Paffett. “Najväčší rozdiel spočíva v pneumatikách, s ktorými som sa najviac trápil, v kombinácii s prítlakom a pomalými úsekmi.”
Tímy na to budú musieť reagovať. “Tímy to pravdepodobne bude viesť k nastaveniam, ktoré budú zlepšovať trakciu, pretože toto ich bude určite obmedzovať. Ak bude tento problém pretrvávať, jazdci sa v pretekoch budú musieť o to starať, aby neprehriali pneumatiky a nemali podobné problémy.”
“Kvalifikácia bude náročnejšia, aby ste trafili to svoje kolo, pretože auto bude viac na hrane. V pretekoch zas bude veľmi veľkou témou prehrievanie pneumatík. V rýchlych zákrutách síce budete mať menej prítlaku, ale pneumatiky budete namáhať viac. Pneumatiky budú totiž menšie, takže zvládnu menšiu záťaž. Opotrebovanie pneumatík, ich prehrievanie a manažovanie budú určite väčšími témami pri autách na rok 2026,” avizuje rozsiahle technické analýzy.

Celkovo Paffett predpovedá, že jazdci budú mať plné ruky práce. Jazda v monopostoch bude vo všeobecnosti náročnejšia, čo by mohlo vylepšiť šou a akciu na trati.
“Zaujímavé bolo posadiť sa do auta pre rok 2025 po tom, čo som si skúsil komponenty na rok 2026. Bolo to zrazu skvelé auto, pretože sa v ňom ľahko jazdilo,” pochvaľuje si súčasný monopost. “Potom si opäť presadnete do auta pre rok 2026 a všetko je opäť náročnejšie.”
“Myslím si, že toto fanúšikovia chcú vidieť. Jazdci budú rozhodne preverení viac ako predtým, a aj preteky by to malo spraviť zaujímavejšími,” dodal.