logo F1online.skF1online.sk

Verstappena naštvala penalizácia aj “náhubkové” pravidlá FIA

Max Verstappen a Oscar Piastri po štarte VC Saudskej Arábie 2025
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 22:20

Max Verstappen po pretekoch nemal vôbec dobrú náladu. O víťazstvo prišiel pre penalizáciu, s ktorou očividne nesúhlasí, a navyše musel držať jazyk za zubami, pretože by mu hrozila aj mastná pokuta. Holanďan tak vo všetkých rozhovoroch ponúkal len krátke vysvetlenia, pri ktorých bolo evidentné, ako to v ňom vrie.

Verstappenovi pokazila nedeľu penalizácia za to, že v prvej zákrute opustil trať a podľa komisárov “získal trvalú výhodu”. K incidentu došlo krátko po štarte, keď sa Oscar Piastri dostal na jeho úroveň a pokúsil sa ho predbehnúť po vnútrajšku. Austrálčan aj jemne prebrzdil a využil celú šírku trate, čo Verstappen inžinierovi interpretoval tak, že ho vytlačil z trate, a preto bolo správne, že opustil trať a prvé miesto si ponechal.

“To miesto mi musí vrátiť. Bol som vpredu,” ozval sa vo vysielačke Oscar Piastri. Verstappen kontroval: “Vytlačil ma, nemal vôbec v úmysle prejsť tou zákrutou.” Piastri obvinil svojho súpera z toho istého. Keď sa Verstappen dozvedel o penalizácii, vo vysielačke si zahrešil.

“Budem úprimný. Každé slovo, ktoré k tomu poviem, je len stratou času pre nás všetkých,” vyhlásil Max Verstappen po otázke reportérky Sky Sports, ktorá ho požiadala o jeho názor na trest. Niečo by sa však k tomu patrilo povedať: Napríklad, ako sa tento prípad líšil od bájnej dvanástej zákruty z VC USA 2024 a jeho súboja s Norrisom?

“Veľa sme sa o tom rozprávali. Vlani platili iné pravidlá ako tento rok, no ani to nie je problém,” pokračoval nahnevaný Holanďan. “Pravdupovediac však toto nie je môj problém. Pozitívne je, že v pretekoch sme mali slušné tempo a aj na mediumkách som bol oveľa spokojnejší. Nečakal som, že v aute nájdeme takú rýchlosť, ale ukazuje sa, že nám dosť pomohli zmeny, ktoré sme na aute spravili medzi piatkom a sobotou, a to aj v súvislosti s opotrebovaním.”

Verstappen sa v tomto bode odklonil od témy, ale reportérka sa nedala odbyť. “Zoberme si tie papiere. Celé je to spísané,” reagoval Verstappen, ktorý sa napriek svojej nespokojnosti nechystá podávať protest. “Nie, to nie je v mojom záujme. V mojom záujme je len ísť domov.”

Čo sa zmenilo v pravidlách? Kiežby sme vedeli…

Aj keď na jeseň sme sa dopočuli, že FIA plánuje presne spísať pravidlá predbiehania či bránenia sa, zakomponovať do nich rady jazdcov a pred štartom sezóny 2025 ich začleniť do Medzinárodného športového kódexu, aby sa podľa nich rozhodovali aj súboje vo Formule 2 či v F3 a fanúšikovia mohli “kontrolovať” prácu komisárov, do dnešného dňa sme tieto pravidlá nevideli. Vedenie FIA však môže byť spokojné, pretože na to dôležité sa nezabudlo; napríklad na prísnejší sadzobník pokút.

V každom prípade vo verdikte komisárov môžeme vyčítať aspoň niečo z aktuálnej Príručky o jazdeckých štandardoch. “Komisári […] rozhodli, že Oscar Piastri mal pred apexom prvej zákruty svoju prednú nápravu aspoň na úrovni zrkadla Maxa Verstappena, keď sa ho pokúsil predbehnúť na vnútrajšku zákruty. V skutočnosti bol Oscar Piastri v apexe zákruty na úrovni Maxa Verstappena.”

“Na základe Príručky o jazdeckých štandardoch mal preto Oscar Piastri právo na zákrutu a mal právo na to, aby mu bol ponechaný dostatok priestoru,” pokračujú arbitri. “Max Verstappen následne opustil trať a získal trvalú výhodu, ktorú nevrátil. Zostal pred Oscarom Piastrim a snažil sa vybudovať si náskok.”

“Obyčajne je základná penalizácia za opustenie trate a získanie trvalej výhody desať sekúnd. Avšak, keďže šlo o prvé kolo a incident z prvej zákruty, považujeme to za poľahčujúcu okolnosť a namiesto toho udeľujeme penalizáciu piatich sekúnd,” dodáva FIA.

Z uvedeného vyplýva, že podľa nových štandardov má pilot právo na zákrutu, ak predbieha na vnútrajšku a svoju prednú nápravu má aspoň na úrovni spätných zrkadiel súpera. Keďže táto podmienka bola splnená, Verstappen sa mal po správnosti zaradiť za Piastriho.

Verstappen nechce nič komentovať

Max Verstappen je stálym kritikom toho, ako Mohamed bin Sulajem vedie Medzinárodnú automobilovú federáciu, ako pilotom zatvára ústa a hrozí im prísnymi pokutami či dokonca strhnutím majstrovských bodov. Jeho odpochodovanie z popretekového rozhovoru má s tým priamo súvisieť.

“Myslím si, že je lepšie, ak sa o tom vôbec nebudeme baviť, pretože aj tak nemáme povolené prejaviť svoj názor na túto tému,” povedal oficiálnemu kanálu F1. “Nemôžete povedať celý svoj názor, lebo to sa očividne necení, alebo ľudia nedokážu ustáť celú pravdu. Pre mňa je však lepšie, ak toho nebudem hovoriť tak veľa. Šetrí mi to čas.”

Súvisiace články

Diskusia