logo F1online.skF1online.sk

Vowles: Jazdíme s evolúciou minuloročného šasi, ale nie sme sami

Monopost Alexa Albon na rošte
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala28. 3. 2025

S akým šasi vlastne jazdí Carlos Sainz a prečo tak stráca na Alexa Albona? Médiá začali špekulovať a vyšpekulovali, že má mať osedlané dobité a havarované šasi z minulého roka, o ktoré sa Logan Sargeant s Francom Colapintom nestarali práve príkladne. Podľa Jamesa Vowlesa to nie je pravda; obaja piloti jazdia s rovnakou technikou, aj keď sa príliš nelíši od tej minuloročnej.

Ak ste očakávali, že Carlos Sainz ukáže Alexovi Albonovi svoje skúsenosti a jasne ho bude zdolávať, asi ste na prvej pretekovej dvojičke zostali sklamaní. Podľa niektorých zdrojov to malo byť spôsobené tým, že Španiel jazdí v staršom šasi, zatiaľ čo Albon má novú techniku. Zaujímavé však na tomto prípade je, že Sainz nič také v žiadnom z rozhovorov nespomenul, ani medzi rečou, aby ospravedlnil svoju stratu.

Podľa Jamesa Vowlesa totiž nebolo čo spomenúť. Aj keď vlani tím musel nasadiť rôzne šasi na jednotlivých stranách garáže, tento rok majú obaja jazdci rovnako dobré karty. “Obaja používajú presne to isté, je to evolúcia šasi z roku 2024. Majú rovnaké šasi, rovnaké predné krídla, rovnaké prevodovky… Všetko je totožnej špecifikácie a rovnakého štandardu.”

Williams sa rozhodol nepripraviť celkom novú techniku z pochopiteľného dôvodu; na dvere nám klope rok 2026. “Obaja piloti nasadzujú evolúciu minuloročného šasi,” zopakoval šéf stajne. “Jeho vývoj prebehol presne rovnako. Vždy sme mali v úmysle sa dostať cez túto sadu pravidiel tak, že v poslednom roku ich platnosti v podstate zdokonalíme minuloročné šasi, zatiaľ čo [pre rok 2026] ho pripravujeme celkom od nuly.”

“Toto je naozaj dôležité, pretože nám to umožňuje vložiť naše zdroje do roka 2026. Nie je to otázka financií, ale času. Všetci narážame na rozpočtový strop, ale toto nám umožňuje optimalizovať a zabezpečiť, že z roka 2026 vyťažíme maximum,” načrtol vývojový plán Vowles.

Williamsu tento plán zatiaľ vychádza takmer dokonale. Stajňa už teraz má na konte viac bodov ako za celú minulú sezónu, ba dokonca je v šampionáte konštruktérov pred Ferrari. “Vedeli sme, že v šasi je dosť veľký potenciál. Môžete si všimnúť, že sme sa posunuli v štartovom poli vyššie. Myslím si tiež, že z nášho súčasného balíčka vieme ešte vyžmýkať viac výkonu.”

V neposlednom rade však britskej stajni pomohol fakt, že aj iné tímy zmýšľali podobne a neuspokojili sa s vrabcom v hrsti. “Podľa mňa niekoľko tímov na rošte spravilo podobnú vec ako my. Nie všetky, ale väčšina to tak spravila,” uviedol na margo nasadenia vylepšeného minuloročného šasi.

Inžinieri v továrni už pracujú na monopostoch pre rok 2026, ale na trati ešte zvádzajú tuhý boj o najlepšie umiestnenie v aktuálnom šampionáte. Príchod Carlosa Sainza môže byť pre Williams kľúčový. Technické oddelenie sa pokúsi jeho skúsenosti využiť na to, aby zo súčasného balíčka vyťažilo maximum — takýto vývoj je oveľa lacnejší.

“Jedna zaujímavá vec je tá, že Alex a Carlos sa zhodujú vo svojej spätnej väzbe. Obaja sú presvedčení o tom, kde sú naše slabiny a čo sú naše silné stránky,” teší sa James Vowles. “Dôsledkom toho je fakt, že v našich autách máme veľmi podobne nastavené nástroje — diferenciál, motorová brzda —, pretože obe autá majú veľmi podobné požiadavky na balans a ako sa s nimi má jazdiť.”

“Azda ešte dôležitejšie je, že auto má isté charakteristiky, ktoré pravdepodobne nie sú také dobré, než na čo bol Carlos zvyknutý v minulosti. Na tom musíme aktívne pracovať a nájsť každé kvantum výkonu, ktorý je dostupný, v roku 2025 aj 2026. Sú to však dvaja jedinci a keďže každý človek na svete je iný, je neskutočné, ako sa zhodujú v tom, čo potrebujú od svojho auta,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia