logo F1online.skF1online.sk

FIA si vyhrnula rukávy: Prísnejšia direktíva o mini-DRS začne platiť už v Číne

Oscar Piastri s DRS
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 14:01

Statické testy zadných krídel budú opäť o čosi prísnejšie. Medzinárodná automobilová federácia s okamžitou platnosťou zavádza novú technickú direktívu zameranú na takzvané mini-DRS, ktoré sa v minulom roku tak intenzívne spomínalo v súvislosti s McLarenom. Podľa zákulisných informácií má ísť o priamu reakciu na to, čo FIA odhalila v Austrálii.

Technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché už na predsezónnych testoch verejne upozorňoval na to, že aj napriek sprísneným statickým testom štrbiny DRS sa hlavná klapka niektorých zadných krídel neúmerne ohýba a štrbinu zväčšuje. “Ešte stále je to tu. Myslím, že Ferrari a McLaren stále robia tieto veci s mini-DRS.”

Red Bull upozornil, že o tejto téme sa po štarte sezóny ešte bude hovoriť. Mal pravdu. FIA počas uplynulého víkendu monitorovala flexibilitu krídel a Red Bullu dáva za pravdu. Taliansky portál autoracer.it informuje, že na základe zozbieraných záberov z kamier s vysokým rozlíšením a samostatných testov v garáži FIA už neexistujú žiadne pochybnosti o tom, že tímom sa podarilo obísť nastavené obmedzenia v rámci statických testov, ktoré zaviedla od VC Austrálie.

V pondelok ráno malo preto technické oddelenie FIA pod vedením Jana Monchauxa informovať tímy o tom, že už od VC Číny si posvieti na ich zadné krídla. Poslúži na to aktualizovaná technická direktíva.

Ešte v Austrálii platilo, že štrbina v zadnom krídle sa nemohla zväčšiť o viac ako dva milimetre v prípade pôsobenia sily o veľkosti 750 N na zadnú hranu hlavnej klapky zadného krídla — táto sila pôsobí smerom kolmo nadol na ľavej a pravej strane krídla v priestore, kde sa vlani rozširovala štrbina. Vďaka pôsobeniu tejto sily smerom kolmo nadol ide o akúsi simuláciu efektu prítlaku vo vysokých rýchlostiach.

Po najnovších zisteniach však tento test bude oveľa prísnejší. Namiesto dvoch milimetrov bude po novom platiť len polmilimetrový limit s dodatočnou toleranciou 0,25 milimetra, ktorú FIA zavádza z dôvodu, že k zmenám dochádza tak náhle. Od VC Japonska však už bude platiť pevný limit 0,5 milimetra bez prižmúrenia oka.

FIA napokon skonštatovala, že všetky zadné krídla nasadené v Melbourne vyhoveli platným smerniciam — nie však nutne tým novým. Podľa talianskeho zdroja FIA zmenou statických testov nereaguje priamo na riešenie žiadneho tímu, len na všeobecné pokusy o obchádzanie zákazu flexibility zadných krídel. To však neznamená, že niektoré tímy na novinky nedoplatia viac ako iné. Viac sa dozvieme už tento víkend v Šanghaji.

Súvisiace články

Diskusia