logo F1online.skF1online.sk

Herbert tvrdí, že niekto loboval za jeho vyhodenie: Nebudem ukazovať prstom

Johnny Herbert
© IG/Johnny Herbert
Milan Kubala
Milan Kubala7. 3. 2025

Bývalý pretekár Johnny Herbert ako komisár FIA skončil po rozhodnutí vedenia, ktoré považuje jeho prácu v médiách za nezlučiteľnú s funkciou pretekového rozhodcu. Podľa samotného Herberta to však nebola skutočná príčina jeho vyhodenia.

O Johnnym Herbertovi sa v priebehu minulého ročníka hovorilo čoraz častejšie. Vyvrcholenie prišlo po pretekoch v Mexiku, na ktorých Max Verstappen dostal dve desaťsekundové penalizácie. Jos Verstappen následne obvinil FIA z toho, že niektorí jej komisári môžu byť “v konflikte záujmov”.

S najväčšou pravdepodobnosťou tým narážal práve na Johnnyho Herberta, ktorý sa musel porúčať. Kameňom úrazu bola podľa vyhlásenia FIA jeho práca v médiách, kde často prezentoval svoje názory, ale aj kritiku Maxa Verstappena.

V najnovšom rozhovore Johnny Herbert vysvetlil, kde nastal problém. “Istí ľudia hovorili s Mohamedom bin Sulajemom o mojom vyhadzove. Nemá to interný pôvod v rámci FIA. Ich pohľad zmenilo celé toto táranie.”

“Diskutovalo sa o tom a akceptovalo sa všetko, čo som spravil v roku 2024. Dva dni pred tým, ako som dostal padáka po telefóne, mi oznámili, že na rok 2025 je všetko v poriadku. Až kým nebolo,” poznamenal bývalý pretekár.

“Ja chápem, ako sa to celé zomlelo, no nebudem ukazovať prstom. Ako som však povedal, istí ľudia si v skutočnosti šli pohovoriť s prezidentom a to je dôvod, prečo napokon prezident prijal rozhodnutie zbaviť sa ma,” vysvetlil Herbert.

V uplynulých mesiacoch sa intenzívne hovorilo aj o tom, že komisári majú uprednostňovať britských jazdcov a pri posudzovaní incidentov sú ochotní v ich prípade prižmúriť oči. Verstappenovci podobne argumentovali pri mexických trestoch, ale napríklad aj v Katare po kvalifikačnom “súboji pred komisármi” medzi Maxom Verstappenom a Georgeom Russellom.

“Verstappenovci sa snažia navodiť dojem, že je tu nejaká zaujatosť,” pokračoval Herbert. “Neustále čítam o tejto údajnej zaujatosti a zamýšľam sa: Nemôžem podporovať britského jazdca, pretože som Brit? Nemôžem podporovať Lewisa ani Georgea ani Landa. To je smiešne.”

“Keď sa to však deje naopak, očividne je to v poriadku, ako sa to stalo aj v mojom prípade. Ak ste Holanďan, takpovediac môžete vyskakovať do Britov a hovoriť, že Briti nemajú žiadnu poriadnu morálku ako motoršportoví fanúšikovia. Toto má platiť v oboch smeroch, ale neplatí,” hnevá sa 60-ročný Brit. “Ja som s tým v pohode [že musím opustiť FIA]. Vtedy ma to nahnevalo, pretože ma to bavilo a vnímal som to tak, že som odvádzal dobrú prácu bez toho, aby som bol voči niekomu zaujatý.”

FIA začína byť autoritárska

V súvislosti s FIA sa kauzy kopia jedna za druhou. Najnovšie Mohamed bin Sulajem žiadal od členov Svetovej motoristickej rady FIA, aby pred stretnutím podpísali dohodu o mlčanlivosti a tým pádom prezidentovi FIA nikto nemohol “nazerať do hrnca”. Zástupca prezidenta FIA pre šport Robert Reid a šéf britskej motoršportovej federácie David Richards to odmietli, a tak ich Sulajem na zasadnutie nepustil.

Podľa Herberta FIA smeruje k diktátorstvu. “FIA je čoraz viac kontrolujúca a autoritárska. Zdá sa, že tento kontrolujúci faktor vstupuje do hry,” hovorí o svojich dojmoch. “Dave Richards bol jedným z tých, ktorí odmietli podpísať dohodu o mlčanlivosti a preto ho nepustili do miestnosti, kde sa uskutočnilo zasadnutie Svetovej motoristickej rady.”

“Dave už celé desaťročia cestuje po svete [ako bývalý šéf tímu BAR a Motorsport UK], a zároveň tvoril veľkú časť FIA. Podpisovanie dohôd o mlčanlivosti nie je norma, ale začína sa to stávať normou. Určite sa zdá, že k veciam sa začína pristupovať autoritatívne,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia