logo F1online.skF1online.sk

FIA si v Austrálii posvieti na „mini-DRS“, avizujú médiá

Zadné krídlo McLarenu, flow vis náter
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2025

Môžeme očakávať, že sezóna 2025 bude poriadne vybičovaná. Už vlani sa o titul bojovalo na všetkých frontoch, nielen na trati, ale aj na verejnosti a v zákulisí. Prvé kauzy sa vynorili už pred štartom sezóny na predsezónnych testoch. Asi neprekvapí, že prím v nich hrá flexibilita.

Najprv sa FIA rozhodla, že od ôsmej veľkej ceny novej sezóny zmení parametre testov flexibility predných krídel, hoci koncom minulého roka nič také neplánovala, potom sa na predsezónnych testoch objavili sťažnosti Red Bullu, že Ferrari a McLaren naďalej využívajú trik s „mini-DRS“, ktorý druhému menovanému tímu v podstate vyhral minuloročnú Veľkú cenu Azerbajdžanu.

Po vlaňajších pretekoch v Baku rozpútalo zadné krídlo stajne z Wokingu nemalú kontroverziu. Tím bol napokon nútený svoje zadné krídlo upraviť, ale vývoj medzitým pokročil a veľmi podobné riešenie sa na monopostoch objavilo aj na predsezónnych testoch.

V skratke ide o to, že klapka zadného krídla sa v dôsledku svojej flexibility ohýba, aj keď je DRS zatvorené. To znižuje odpor vzduchu na rovinkách a zvyšuje rýchlosť, ale nie je to celkom v súlade s kostolným poriadkom.

Navyše, FIA pred štartom sezóny 2025 predpisy upravila, sprísnila statické testy, šírka štrbiny v zadnom krídle sa už nemá nachádzať v intervale 10 až 15 mm, ale bude menšia, a klapka DRS sa podľa aktualizovaného znenia pravidiel môže nachádzať len v dvoch pozíciách, takže nie je povolená žiadna „medzipoloha“ medzi zatvoreným a otvoreným DRS.

„Ešte stále je to tu. Myslím si, že Ferrari a McLaren stále robia tieto veci s mini-DRS,“ povedal na testoch technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché. Viacerí si tiež všimli, aký obrazec nakreslila na zadnej strane zadného krídla farba flow vis. Je jasné, že táto oblasť je naďalej predmetom veľkého záujmu tímov.

Tieto slová, a pozornosť zástupcov ďalších tímov, vyvolali promptnú reakciu FIA. Motoristické médiá avizujú, že na Veľkej cene Austrálie nasadia kontrolóri federácie opäť presné kamery a budú monitorovať ohyb zadných krídel jednotlivých tímov počas voľných tréningov.

Podobné cvičenie vykonala FIA už vlani na Veľkej cene Belgicka. Nateraz ide len o skúmanie správania jednotlivých konštrukcií zadných krídel, ale táto fáza neraz predchádzala zásahu do pravidiel a parametrov záťažových testov. Táto alternatíva nateraz zostáva otvorená a nevieme, na čo FIA v Albert Parku narazí.

„Taliansky portál Autoracer.it ako prvý informoval, že riadiaci orgán otvoril dvere ďalšiemu skúmaniu zadných krídel už od úvodných pretekov v Austrálii. Zdroje potvrdili portálu The Race, že v technickej smernici, ktorú tento týždeň vydal technický riaditeľ FIA pre oblasť monopostov, Nikolas Tombazis, dostali tímy požiadavku na poskytnutie krytov pre kamery FIA, ktoré majú pomôcť lepšie monitorovať zadné krídla,“ píše portál The Race.

„Tieto kamery prinesú vysokokvalitné zábery zadných krídel pri vysokých rýchlostiach a prostredníctvom sledovania referenčných nálepiek, ktoré sú umiestnené na konkrétnych miestach, pomôžu FIA lepšie pochopiť, čo sa deje, keď sú autá na trati,“ dodáva známy portál.

Zdá sa, že v sezóne 2025 máme zarobené na poriadne zápletky a kontroverzie. Rok v podstate ešte nezačal a už tu máme úvodné pikantérie.

Súvisiace články

Diskusia