logo F1online.skF1online.sk

V Haase očakávajú obrovský výkonnostný posun už od prvých pretekov

Haas VF-25
© X/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2025

Haasu sa vlani podarilo polepšiť si o tri priečky v hodnotení Pohára konštruktérov oproti desiatemu miestu zo sezóny 2023. V americkom tíme však cítia, že ešte nenarazili na svoj strop. Šéf aerodynamického oddelenia Davide Paganelli avizuje, že už na štarte sezóny by Haas mohol výkonnostne poskočiť vpred.

Po skončení predchádzajúceho ročníka delilo Alpine a Haas len sedem majstrovských bodov. Flavio Briatore tak už svojmu tímu určil tohtoročný cieľ: Alpine v celej blížiacej sa sezóne nesmie klesnúť na nižšie ako šieste miesto. Prekaziť mu tieto plány sa pokúsi aj Haas, ktorý verí v ďalšiu vydarenú sezónu. Predpovedá ju na základe zistení na simulátore a vo veternom tuneli.

“Koncentrovali sme sa na slabiny, ktoré sme odhalili na monoposte VF-24. S pomocou nášho výkonnostného tímu sme sa snažili pracovať na celom aute ako na balíku, aby sme vyriešili tento problém,” povedal Davide Paganelli o vývoji monopostu VF-25. “Intenzívne sme pracovali na zadnej časti, najmä na zadnom krídle. Myslím si, že v tomto smere sme s výhľadom na sezónu 2025 odviedli naozaj dobrú prácu.”

Ak sa bude dariť Ferrari, malo by sa dariť aj Haasu, ktorý aj tento rok nasadí zavesenie Scuderie. Vpredu si ponechá minuloročné riešenie, ale vzadu nasadí najnovšiu verziu aj s prevodovkou.

“Máme zato, že vyvinutý balík je po výkonnostnej stránke naozaj dobrý. Samozrejme, musíme sa uistiť, že výkon zodpovedá našim očakávaniam. Ak uvidíme na trati presne to, čo sme podľa nás odhalili vo veternom tuneli, tak už od prvých pretekov by sme mohli vidieť obrovský výkonnostný nárast,” teší sa taliansky rodák.

X/Haas

Haasu sa už v minulej sezóne podarilo postaviť konkurencieschopný monopost, no chýbala mu výkonnostná vyrovnanosť a konzistentnosť. Podľa Paganelliho sa tento problém podarilo dostať pod kontrolu; aspoň to bolo cieľom inžinierov.

“Pokúsili sme sa skonštruovať auto, ktoré bude schopné sa adaptovať na rôzne preteky, keďže vlani bola jednou z našich slabín neschopnosť dosahovať rovnakú výkonnostnú úroveň na okruhoch s rôznymi charakteristikami,” ozrejmil Paganelli. “Domnievam sa, že sme odviedli dobrú prácu, keď sme sa snažili túto dieru zmazať a vytvoriť konfiguráciu, ktorá je lepšia na horúcich pretekoch. Vieme, že hneď na začiatku sezóny nás čaká pár horúcich pretekov, takže by sme mali byť schopní konkurovať.”

Ak sú predpovede z továrne pravdivé, tím pod vedením Ajaa Komaca čakajú svetlejšie zajtrajšky. Šieste miesto v Pohári konštruktérov by bolo pre Haas takmer historickým výsledkom; doposiaľ sa umiestnil vyššie len raz, keď v roku 2018 s Romainom Grosjeanom a Kevinom Magnussenom skončil piaty.

Podľa Paganelliho sa osvedčili zmeny v tíme, z ktorých mnohé inicioval šéf Ajao Komacu. “Vlani sme výrazne rozšírili naše vývojové zdroje a nadobudli sme aj sebavedomie, že môžeme byť lepší. Dnes je na technickom oddelení absolútne pozitívna nálada, cítime tú energiu. Vlani sme dokázali sebe aj celému zvyšku štartového roštu, že môžeme odviesť veľmi dobrú prácu.”

“Rok 2024 považujeme za úspešný, pretože do sezóny sme vstupovali z posledného miesta v šampionáte. S rovnakými zdrojmi bolo vskutku náročné stvoriť niečo pozitívne, ale zmenami v organizačnej štruktúre sme odomkli potenciál našich ľudí, čo nám prináša uspokojenie,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia