logo F1online.skF1online.sk

Horner o predných krídlach: Prečo až deviate preteky?

Mercedes W14 s balíkom noviniek, predné krídlo
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:43

Od predstavenia prísnejších testov flexibility predných krídel prešiel už viac ako mesiac, ale zatiaľ sme počuli reakcie len niektorých stajní. V utorok sa k nim pridal aj Red Bull. Čo hovorí na novinky z dielne FIA? Christian Horner ich schvaľuje, ale pozastavil sa nad načasovaním.

Statické testy flexibility predných krídel doposiaľ pripúšťali 15-milimetrovú toleranciu ohybu vo vertikálnom smere. FIA však počas zimnej prestávky dospela k rozhodnutiu, že je to príliš veľa, a limit pri pôsobení rovnako veľkej sily znížila o jednu tretinu na 10 milimetrov.

Súčasnú toleranciu tak FIA považuje za príliš benevolentnú a sprísňuje testy, aby zabezpečila, že skutočne budú dodržiavané pravidlá, podľa ktorých sa komponenty nemajú ohýbať. Prečo však až od Veľkej ceny Španielska? Znamená to, že na prvých ôsmich veľkých cenách budú tímy jazdiť s potenciálne nelegálnymi autami, nad ktorými bude zatiaľ FIA prižmurovať oči? Nemala novinky uplatniť hneď, alebo vôbec?

Načasovanie sa nezdá ani šéfovi Red Bullu Christianovi Hornerovi. “Ja si myslím, že je dobré, že to riešia. Došlo k nejakým zmenám a upratali veci okolo zadného krídla,” povedal na predstavení lakovaní narážajúc na fakt, že prísnejšie testy zadných krídel platia hneď od marcovej VC Austrálie.

“Predné krídla sa však budú meniť až na deviatych pretekoch. Prečo na deviatych? Ja neviem, ale tak to skrátka je. Pre všetkých to platí rovnako,” pokračoval 51-ročný Angličan. “Znamená to však, že pred deviatymi pretekmi a po deviatych pretekoch budeme čeliť odlišným problémom, čo nevyhnutne poženie výdavky nahor.”

FIA v prvom rade zlyhala svojou názorovou nestálosťou. Celú minulú sezónu odmietala konať, dokonca aj v decembri ubezpečovala tímy, že k žiadnym zmenám nedôjde. Každé technické oddelenie sa zariadilo podľa toho a pustilo sa do vývoja flexibilných krídel, keď si zrazu FIA uvedomila, že takto to nemôže pokračovať. Aby tímy nevyhodili státisíce eur von oknom, hľadal sa kompromis.

Termín nasadenia tuhších predných krídel sa postupne posúval, až sa presunul na VC Španielska. Podľa šéfa Williamsu Jamesa Vowlesa naposledy došlo k posunu o dve veľké ceny, keďže bezprostredne pred Španielskom je v kalendári Monako a na Monako tímy potrebujú dostatočnú zásobu predných krídel. Ak by nové testy platili už od VC Emilia Romagna, tímom by nové komponenty mohli chýbať.

Vo Ferrari však proti ničomu neprotestujú. “Z môjho pohľadu to nie je problém. Je dobré mať vo veciach jasno. Najdôležitejšie je vedieť, že v Barcelone budeme musieť svoje krídla upraviť,” povedal Frédéric Vasseur. “Môžeme sa baviť o načasovaní, pretože je to víkend po Monaku a do Monaka potrebujeme prísť s plnou zásobou predných krídel. V konečnom dôsledku je to však pre nás dobré; je to dobré pre vývoj a plánovanie, aby sme vedeli, kedy máme niečo nasadiť.”

Tímy podľa toho môžu upraviť aj svoje vývojové plány a načasovať jeden celý balík noviniek na VC Španielska — jeho súčasťou budú aj tuhšie predné krídla. Mohlo to dopadnúť aj oveľa horšie, myslí si Vasseur.

“V najhoršom prípade by sme odštartovali sezónu tak, ako teraz, a o dve-tri veľké ceny by sme dostali technickú direktívu, že niečo musíme zmeniť. Naplánovať niečo také by bolo oveľa náročnejšie. Bolo by to nanič,” zhodnotil Vasseur. “Všetci však vieme, v akej sme situácii. Všetci máme v pláne počas sezóny nasadiť vylepšenie predného krídla. Teraz však vieme, že ho budeme musieť načasovať pred Barcelonou.”

Súvisiace články

Diskusia