Prezident FIA má ďalší sen, vo Formule 1 by chcel vidieť čínsku automobilku

Mohamedovi bin Sulajemovi sa napokon jeho veľké želanie splnilo; v roku 2026 bude na štartovom rošte jedenásť tímov. Podľa oficiálnych pravidiel je však v boxoch miesto až pre dvanásť stajní, čo nemusí zostať len na papieri. Prezident FIA už opatrne avizuje, že by chcel na rošte vidieť tím z Číny.
Bol to dlhý boj, do ktorého sa zapojili dokonca aj americkí politici, ale napokon si Mohamed bin Sulajem v ňom môže pripísať víťazstvo. Od nasledujúceho roka bude v efjednotke pôsobiť aj stajňa Cadillac. Čo bude nasledovať teraz? Sulajema v prvom rade čakajú voľby, no ak bude opätovne zvolený za prezidenta FIA, môže sa začať opäť naťahovať s majiteľmi komerčných práv z Liberty Media.
“Posledné dva roky mám sen, že veľké krajiny by mali mať zastúpenie vo Formule 1,” povedal Mohamed bin Sulajem pre francúzske noviny Le Figaro. “Spojené štáty tu budú s General Motors. Ďalším krokom by malo byť privítanie čínskeho výrobcu. Jazdca už máme,” povedal s odkazom na prvého Číňana v F1 Kuan-jü Čoua, ktorý bude v sezóne 2025 rezervným pilotom Ferrari.
Čína v roku 2023 vyprodukovala viac ako 30 miliónov vozidiel, čo je viac ako nasledujúce štyri krajiny rebríčka dohromady: USA, Japonsko, India a Južná Kórea. O ekonomickej sile tohto trhu tak nikto nemôže pochybovať.
Sulajem však zdôrazňuje, že prijať nový tím len preto, aby sa naplnila kvóta, nie je správne. Záujemca by musel prejsť výberovým konaním, ako sa to podarilo Andrettimu, resp. Cadillacu. “Mali by sme sa orientovať na kvantitu alebo na kvalitu? Potrebujeme mať kvalitné tímy.”
Bin Sulajem skutočne presadzuje politiku na všetky štyri svetové strany. Američanom pomohol dostať sa do Formuly 1, teraz sa chce zapáčiť čínskym automobilkám a pozitívne ho vnímajú aj ruskí piloti, ktorým prisľúbil, že vo februári sa bude rokovať o zákaze ich štartu v šampionátoch FIA.
O nedostatku názorov pri Mohamedovi bin Sulajemovi rozhodne nemôžeme hovoriť. Ďalším bodom, v ktorom by sa mohol dostať do sporu s Liberty Media, je počet veľkých cien.
“Myslím si, že 24 je príliš veľa. Keď som to povedal, mnohé médiá na mňa začali útočiť, ale 20 veľkých cien je dosť.” V tomto smere sa však len sotva môže pokúsiť podniknúť nejaké kroky. O kalendári totiž rozhoduje držiteľ komerčných práv. “Toto nie je zodpovednosť FIA,” pripustil 63-ročný Emirátčan.
V skutočnosti konštatuje, že Liberty podľa neho odvádza “skvelú prácu” ohľadom kalendára. “Je dobré, že sa Formula 1 otvára novým trhom a novým krajinám,” konštatuje, no upozorňuje: “Nesmieme zabudnúť na to, kde sa celý tento príbeh začal. Ja by som bol šťastím celý bez seba, keby sa F1 vrátila do Francúzska, ale takisto do Nemecka.”
- Značky
- FIA
- Mohamed bin Sulajem