logo F1online.skF1online.sk

Waché upresňuje slová svojich šéfov: Našou prioritou nie je rozšíriť pracovné okno auta

Pierre Waché
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2025

Po nedávnych vyjadreniach Christiana Hornera a Helmuta Marka o tom, ako sa Red Bull konečne chystá rozšíriť pracovné okno monopostu, sa už zdalo, že Liam Lawson bude mať o čosi ľahšiu úlohu ako jeho predchodcovia. Tieto vyjadrenia však musel napokon upresniť technický riaditeľ stajne Pierre Waché, ktorý ozrejmil, že sa nechystá rozširovať pracovné okno auta tak, ako to naznačovali jeho šéfovia.

V závere uplynulej sezóny sa top tímy ocitli na podobnej výkonnostnej úrovni. Rozhodujúci zrazu nebol maximálny dosiahnuteľný výkon monopostu, ale to, kto dokázal vyladiť nastavenia svojho auta tak, aby sa čo najpresnejšie trafil do jeho ideálneho pracovného okna.

Mercedes sa s týmto problémom potýka už roky. Charakter okruhu, teplota vzduchu a trate, miera priľnavosti, poveternostné podmienky aj zmes pneumatík značne vplývali na výkonnosť monopostu strieborných šípov. Inžinierom sa nedarilo nastaviť auto tak, aby dokázali vykompenzovať tieto zmeny v podmienkach. Ak sa to však konečne podarilo, tak sa Mercedes mohol porovnávať aj s najlepšími. Aj preto sme videli Lewisa Hamiltona na pole position v Maďarsku 2023, aj preto Mercedes vyhral víkendy vo Veľkej Británii, Belgicku a Las Vegas 2024.

Red Bull mal dlho pred konkurenciou taký náskok, že preň nebolo životne dôležité sa presne trafiť do ideálneho okna. Zmenilo sa to až v priebehu minulého roka, keď na jednej strane došlo k jeho zúženiu po nasadení nového balíčka, a na druhej sa súperi dotiahli. Najviac na to však doplácal Sergio Pérez, keďže Max Verstappen dokázal vyčarovať dobrý výsledok aj vtedy, keď monopost nebol vo svojej forme.

Slová Helmuta Marka z decembra tak potešili fanúšikov Liama Lawsona. “Vieme, čo máme robiť. Auto potrebuje širšie pracovné okno, aby hneď pri drobných teplotných výkyvoch alebo drobných technických zmenách neprišlo o svoj balans.”

Tieto tvrdenia neskôr zopakoval aj šéf tímu Christian Horner. “Inžinieri sa intenzívne koncentrujú na to, ako rozšíriť toto okno. Nejde nutne o navýšenie celkového výkonu, len o rozšírenie pracovného okna, aby sme pokryli širšiu škálu rôznych podmienok.”

Technický riaditeľ tímu Pierre Waché však avizuje niečo iné. Technické oddelenie nehodlá obetovať maximálny možný výkon v prospech rozšírenia pracovného okna. Všetko je totiž o kompromisoch a inžinieri tušia, že ak auto nebude mať dostatočný potenciál, darmo sa v ňom bude dobre jazdiť. Lepšie je mať protivné auto s víťazným potenciálom ako poddajný monopost bez šance dostať sa na pódium.

Pierre Waché v rozhovore pre holandskú verziu portálu motorsport.com uviedol, že rozšírenie pracovného okna by privítal, ale nie za každú cenu. “Samozrejme, že to by bol sen, chcete širšie okno, ale viete tiež, že ak rozšírite pracovné okno, tak tým znižujete celkový potenciál.”

Getty Images/RB Content Pool

Súperi sa pritom uberajú jasným smerom. “Ak sa pozriete na autá ostatných tímov a ako sú položené, tak sú nesmierne tuhé. Vy chcete vyrobiť najrýchlejší monopost. Auto však nie je pomalé preto, že by bolo operačné okno malé. Vy chcete byť v správnom okne na každom jednom okruhu, takže musíte predvídať.”

“Ak sa vám to podarí, prečo by ste chceli rozširovať pracovné okno a ukrajovať tým z celkového potenciálu monopostu?” kladie si rečnícku otázku Waché. “Chcete mať čo najrýchlejšie auto v porovnaní s ostatnými. Ja nebudem znižovať celkový potenciál, aby som nám to zjednodušil z operačného hľadiska.”

Inžinieri a jazdci tak budú aj naďalej dlho do noci skúmať dáta, aby našli takú kombináciu nastavení, ktorá bude zásahom do čierneho. Dôležitejšie ako mať široké pracovné okno je sa doň trafiť bez ohľadu na to, aké je veľké. “Potenciál môžete znížiť, aby jazdci mohli auto využívať, ale nie, aby ste pomohli inžinierom pri práci s ním.”

McLaren získal efektívny nástroj, pomocou ktorého dokáže s týmto problémom bojovať, keď predstavil flexibilné predné krídlo. Tým, že sa v rýchlych úsekoch viac ohýba ako v pomalých zákrutách, dokáže riešiť problémy na celom okruhu; v pomalých sekciách poskytuje maximálny prítlak a odstraňuje nedotáčavosť, v rýchlych pasážach zas znížením prítlaku na prednej náprave navyšuje maximálku, ale najmä bojuje proti pretáčavosti auta.

“Najdôležitejšie je neustále hľadať spôsoby, ako spraviť auto rýchlejším, no zabezpečiť, že jazdci z neho dokážu vyťažiť čo najviac,” pokračoval Waché. “V roku 2023 sa ukázalo, že sme sa vybrali správnym smerom, keďže sme boli rýchlejší ako ostatní. Minulý rok nás však naučil, že sme sa mýlili.”

“Vždy ide o to nájsť balans medzi vyvážením monopostu a jeho celkovým potenciálom. Pred blížiacou sa sezónou musíme tento problém vyriešiť,” doplnil francúzsky inžinier.

Súvisiace články

Diskusia