Rob Marshall o prestupe z Red Bullu do McLarenu: Ponuku som dostal v pravý čas

Je len hŕstka ľudí, ktorí v Red Bulle pracovali dlhšie ako Rob Marshall. Po sedemnástich rokoch sa však rozhodol pre zmenu a rakúsky tím vymenil za McLaren. Najnovšie vysvetlil, ako sa tento rozchod s červenými býkmi rodil, a prečo ponuka z McLarenu prišla “v pravý čas”.
Bývalý šéf inžinierov Red Bullu začal v Milton Keynes pracovať už v roku 2006 s množstvom skúseností vo Formule 1; svoju kariéru odštartoval už v roku 1994 ako pretekový inžinier Benettonu, v ktorom zažil aj prerod stajne na Renault, a ako šéf oddelenia mechaniky jej pomohol k zisku jazdeckého a konštruktérskeho titulu v sezóne 2005.
K nim už ako inžinier Red Bullu a pravá ruka Adriana Neweyho pridal ďalších osem titulov v sezónach 2010 až 2013. Postupne sa šplhal kariérnym rebríčkom vyššie a v rokoch 2021 až 2023 sa značnou mierou podpísal pod ďalšími šampionátovými víťazstvami.
Po sedemnástich rokoch, v máji 2023, však oznámil svoj odchod. Odišiel takpovediac v najlepšom, keď Red Bull totálne opanoval celú Formulu 1. Zdá sa však, že si na svoj odchod vybral správny čas. Keď v januári 2024 začal pracovať v McLarene, jeho bývalého zamestnávateľa delilo od prvých vážnych problémov a ďalších významných odchodov už len pár mesiacov.
Rob Marshall v rozhovore pre gpblog.com vysvetlil, že načasovanie prestupu do McLarenu považuje za veľmi vydarené aj z iného dôvodu. “Z môjho osobného pohľadu sa ma [z McLarenu] spýtali v ten pravý čas. Bol som v situácii, keď som uvažoval: Ak sa do iného tímu nepresuniem teraz, asi tu budem naveky.”
To by podľa 56-ročného Brita nebol žiaden problém. “Rád by som tam zostal navždy. Svoje roky v Red Bulle som si užil, skvele sa tam pracovalo, ale potom sa dostanete do fázy, keď začnete byť takí zvädnutí, čo vnútorne popierate. Myslím si, že mi to celé začalo byť príliš jednoduché a pohodlné. Každého som poznal, všetko ste museli riešiť.”
“Celé to bolo bežalo dosť hladko. Uvažoval som, že ešte päť, šesť alebo sedem rokov, a potom pôjdem do dôchodku,” opisuje svoje rozpoloženie z úvodu sezóny 2023. “Zrazu mi však zazvonil mobil a spýtali sa ma: Nechceš odísť? Už-už im idete povedať, že nie, ale z nejakého dôvodu nemôžete.”
“V tej chvíli si totiž uvedomíte, že ste si niektoré veci nahovárali a že asi je ten správny čas na odchod. A idete. Ak máte nejaké pochybnosti, tak idete. Nemyslím si, že sa viete obrátiť. Dlho a tuho som o tom premýšľal. Ak o odchode premýšľate dlho a tuho, tak už stojíte vo dverách,” hovorí Marshall.
Vzhľadom na to, že Rob Marshall pracoval v Red Bulle od roku 2006 a popri Christianovi Hornerovi bol jedným z pracovne najstarších ľudí v tíme, odchod nebol ľahký. Nakoniec sa však s bývalým tímom lúčil v dobrom, čo ho dodnes teší. Verí totiž, že nikoho nenechal “v štichu”.
“Som maximálne rád, že som odišiel, a som šťastný, že som Red Bull opustil tak, ako sa patrí,” pokračoval vyštudovaný strojár, ktorý po škole pracoval na motorovom oddelení Rolls-Royce. “Povedali by ste si, že nikto nechce byť nenahraditeľný, ale je jasné, že to zvládajú aj bezo mňa, čo je pre nich skvelé. Nikoho nechcete nechať v štichu.”
“Hovoril som si, že som tam mal ozaj dobrú kariéru, vskutku ma to bavilo a teraz ma to naozaj, ale naozaj baví v McLarene. Baví ma to tu rovnako ako v prvom roku a počas prvých pár rokov v Red Bulle — to bola tá zábavná časť,” pousmial sa Marshall, ktorý sa v McLarene musel začať opäť “obracať”.
Dôvodom však nie je to, že by McLaren musel ťahať z problémov. Tie boli v čase jeho príchodu v januári 2024 už zažehnané. Papájoví potrebovali len usmerniť v posledných dôležitých oblastiach a dotiahnuť prácu, ktorú pod vedením Andreu Stellu započalo technické oddelenie.
“McLaren bol zvonku dlhé roky vnímaný ako také šedivé miesto, kam ľudia chodili pracovať. Nad celou stajňou sa vznášal akoby taký tieň mizérie a očividne to tak istý čas aj bolo, no nie vždy. Keď som tu začínal, určite to také nebolo, a nie je to také ani teraz. Pravdupovediac, je tu skvelá atmosféra,” pochvaľuje si Marshall opisujúc, ako sa pracuje vo Wokingu napríklad oproti rokom, keď McLaren spolupracoval s Hondou.
Zásluhu na dobrej atmosfére má najmä vedenie. “Andrea je inšpiratívny vodca, ale úprimne sa o všetkých zaujíma. Zak [Brown] ma zas vždy rozosmeje, keď sa spolu rozprávame. Je veľmi charizmatický a entuziastický. Je to skvelý líder — obaja sú.”