logo F1online.sk

Coulthard: Všetci nemôžu mať rovnaké autá, F1 stratí svoje čaro

Red Bull RB15
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 6. 2020

David Coulthard nie je veľkým podporovateľom zmien, ktoré Formulu 1 čakajú v najbližších rokoch. Obáva sa, že rastúci počet štandardizovaných súčiastok a trestanie úspešnejších tímov zníži kredit kráľovnej motoršportu.

FIA novinkami sleduje hlavne vyrovnanie štartového poľa, ktorému dnes dominuje trojica tímov Mercedes, Ferrari a Red Bull. Stred poľa je relatívne vyrovnaný a v nedeľu neraz ponúkne väčšiu šou, no tá nie je až taká atraktívna, keďže sa bojuje prinajlepšom o posledné bodované priečky.

“Základ Formuly 1 vždy tvorila množina pravidiel, ktoré si každý mohol interpretovať, ako chcel, a mohol pri tom použiť akýkoľvek nástroj, ktorý mal k dispozícii,” pripomenul Coulthard v podcaste Autosportu. “Mám však trochu obavy z čohokoľvek, čo nejakým spôsobom trestá úspech vo Formule 1.”

DC hovorí o prísnejších limitoch na použitie veterného tunela. Tímy, ktoré sa v šampionáte umiestnia vyššie, ho budú môcť využívať menej než konštruktéri za nimi.

“Meno na dverách vám ale nezaručí úspech,” zdôraznil poukazujúc na to, že dobrý výsledok v šampionáte z predchádzajúcej sezóny neznamená, že tím by bez aerodynamického hendikepu obsadil rovnakú priečku aj na ďalší rok. “Najväčšie meno spomedzi všetkých má Ferrari, podľa tohto by mali vyhrávať každých pár rokov, no nedeje sa tak.”

“Ak sa na to pôjde cez rozpočtový strop, nuž dobre. Ak sa pozrieme na Formulu 2, aj tam sú historicky lepšie a horšie tímy. Všetky však majú prakticky rovnaké autá. Niektoré z týchto tímov by mohli mať o polmilióna viac či menej. Nie je to malá suma, no je zrejmé, že v iných sériách práve ona rozhoduje o tom, kto bude úspešný a kto nie. Nerozhodne skonštruovanie vlastného šasi, motora a ďalších súčiastok,” vysvetľuje David Coulthard.

Formula 1 je však iná a malo by v nej platiť, že víťaz vie okrem spravovania tímu aj postaviť kvalitné auto. “Formula 1 bola vždy kráľovnou, vždy ste museli byť duševným vlastníkom väčšiny techniky na aute.”

Dostať hotový monopost, ktorý stačí už len udržiavať v dobrom stave, je podľa Coultharda cesta do pekla. Istú mieru štandardizovania akceptuje, ale musí ísť o také súčiastky, ktoré tímom “neprinášajú žiaden riadny výkon”.

“Aerodynamika, motory a podobné záležitosti — tu všade by mal byť podľa mňa vývoj povolený. Nemôžeme z toho spraviť druhú IndyCar. IndyCar nemá rovnakú fanúšikovskú základňu po svete, lebo to nie sú vesmírne preteky,” porovnáva. “Všetci boli nadšení z projektu SpaceX, lebo má svoje čaro — vyvíjajú niečo, čo ľudí vyšle do veľkého neznáma. Dnes už síce nejde až o takú neznámu, ale stále je to vesmír.”

“Podľa mňa si musíme udržať aj kúsok toho čara, aby si ľudia hovorili — božemôj, ako to v tej Formule 1 vlastne robia? Nemôžeme mať jeden rozpočtový strop a štandardizované monoposty. Viem, že pravidlá zatiaľ nie sú také extrémne, ale ak sa k tomuto stavu až príliš priblížime, značka Formuly 1 sa ešte chvíľu udrží.”

Ale hrozí, že nie dlho. “V minúte, keď sa objaví niečo rýchlejšie, tak diváci stratia o ňu záujem, lebo chcú vidieť len tú najrýchlejšiu formu pretekania na okruhoch. Formula 1 musí zostať najrýchlejším okruhovým športom. A to s poriadnym náskokom.”

Súvisiace články