Koľko musia jazdci zaplatiť, aby v roku 2025 mohli pretekať? Verstappen viac ako milión eur
Konečné poradie tohtoročného šampionátu poznáme, čo znamená, že FIA už vie určiť aj výšku štartovného pre rok 2025. Najviac peňazí bude musieť zo svojho vrecka vytiahnuť Max Verstappen, a to viac ako jeden milión eur. Spomedzi tímov bude štart do sezóny 2025 najdrahší pre McLaren.
Podmienkou účasti jazdca v šampionáte F1 je superlicencia. Piloti si každoročne musia predlžovať jej platnosť, pričom za toto predĺženie platia čiastku, ktorá sa odvíja od ich výsledkov v šampionáte: Čím viac bodov získajú, tým bude predĺženie superlicencie drahšie.
Medzinárodná automobilová federácia každoročne upravuje vzorec na výpočet v závislosti od ekonomickej situácie vo svete. V roku 2025 tak pre jazdcov platí základná sadzba 11 453 eur, ku ktorej sa pripočíta suma 2 313 eur za každý získaný bod. Od minulého roka sa tieto sumy zvýšili o približne desať percent z 10 400, resp. 2 100 eur.
Keďže Max Verstappen v tejto sezóne získal najviac bodov, za svoju superlicenciu zaplatí viac ako jeden milión eur. Napriek tomu však ušetrí približne 200-tisíc oproti mimoriadne vydarenému ročníku 2023.
Najviac však ušetria iní piloti. Fernanda Alonsa vyjde superlicencia o 270-tisíc menej a Sergio Pérez ušetrí 246-tisíc eur. Naopak, najviac si budú musieť priplatiť jazdci McLarenu, ktorí oproti minulej sezóne nazbierali aj oveľa viac bodov. V Piastriho prípade ide o nárast o 473-tisíc a v Norrisovom 436-tisíc eur.
Medzinárodná automobilová federácia zinkasuje len vďaka dvadsiatim pilotom, ktorí sa (podľa aktuálnych informácií) predstavia na rošte v roku 2025, približne 6,3 milióna eur. Okrem toho však superlicenciu vlastnia aj mnohí ďalší, takže táto čiastka je v skutočnosti ešte vyššia.
Pilot | Štartovné na rok 2025 | Rozdiel oproti 2024 | |
---|---|---|---|
Body | Suma (€) | ||
Max Verstappen | 437 | 1 022 234 | -195 666 |
Lando Norris | 374 | 876 515 | +435 615 |
Charles Leclerc | 356 | 834 881 | +391 881 |
Oscar Piastri | 292 | 686 849 | +472 749 |
Carlos Sainz | 290 | 682 223 | +251 823 |
George Russell | 245 | 578 138 | +200 238 |
Lewis Hamilton | 223 | 527 252 | +25 452 |
Sergio Pérez | 152 | 363 029 | -245 871 |
Fernando Alonso | 70 | 173 363 | -269 637 |
Pierre Gasly | 42 | 108 599 | -32 001 |
Nico Hülkenberg | 41 | 106 286 | +76 986 |
Júki Cunoda | 30 | 80 843 | +34 743 |
Lance Stroll | 24 | 66 965 | -98 835 |
Esteban Ocon | 23 | 64 652 | -67 548 |
Alex Albon | 12 | 39 209 | -27 891 |
Oliver Bearman | 7 | 27 644 | – |
Liam Lawson | 4 | 20 705 | +6 105 |
Gabriel Bortoleto | 0 | 11 453 | – |
Kimi Antonelli | 0 | 11 453 | – |
Jack Doohan | 0 | 11 453 | – |
SPOLU | 6 293 746 |
Spomedzi tímov najviac zaplatí McLaren
Konštruktéri neplatia za superlicenciu, ale ani oni to nemajú zadarmo. Pred každým ročníkom musia zaplatiť štartovné, ktoré sa počíta podobným spôsobom ako v prípade jazdcov. Samozrejme, čiastky sú iné, no okrem toho je tu jeden rozdiel.
Každý tím v roku 2025 zaplatí paušálny poplatok to výške takmer 648-tisíc eur, ku ktorému sa pripočítajú peniaze za získané body. V prípade konštruktérskeho majstra ide o sumu 7 771 eur za každý bod, v prípade ostatných tímov len 6 474 eur.
McLaren tak bude musieť zaplatiť 5,8 milióna eur, čo predstavuje nárast o 3,3 milióna oproti sezóne 2024. Najviac na štartovnom ušetrí Red Bull, čo spôsobil prepad na tretie miesto v šampionáte. Na druhej strane ušetrených 2,7 milióna len sotva vykryje stratu 20 miliónov, o ktoré príde z prize money.
Tím | Štartovné na rok 2025 | Rozdiel oproti 2024 | |
---|---|---|---|
Body | Suma (€) | ||
McLaren | 666 | 5 823 175 | +3 305 961 |
Ferrari | 652 | 4 868 737 | +1 700 379 |
Red Bull | 589 | 4 460 875 | -2 629 277 |
Mercedes | 468 | 3 677 521 | +490 380 |
Aston Martin | 94 | 1 256 245 | -1 123 227 |
Alpine | 65 | 1 068 499 | -309 213 |
Haas | 58 | 1 023 181 | +321 657 |
Racing Bulls | 46 | 945 493 | +162 576 |
Williams | 17 | 757 747 | -43 953 |
Sauber | 4 | 673 585 | -52 983 |
SPOLU | 24 555 058 |
Spolu tak FIA zinkasuje od jazdcov a tímov viac ako 30 miliónov eur, ktoré následne využíva na vlastnú réžiu.