logo F1online.skF1online.sk

Koľko musia jazdci zaplatiť, aby v roku 2025 mohli pretekať? Verstappen viac ako milión eur

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 12. 2024

Konečné poradie tohtoročného šampionátu poznáme, čo znamená, že FIA už vie určiť aj výšku štartovného pre rok 2025. Najviac peňazí bude musieť zo svojho vrecka vytiahnuť Max Verstappen, a to viac ako jeden milión eur. Spomedzi tímov bude štart do sezóny 2025 najdrahší pre McLaren.

Podmienkou účasti jazdca v šampionáte F1 je superlicencia. Piloti si každoročne musia predlžovať jej platnosť, pričom za toto predĺženie platia čiastku, ktorá sa odvíja od ich výsledkov v šampionáte: Čím viac bodov získajú, tým bude predĺženie superlicencie drahšie.

Medzinárodná automobilová federácia každoročne upravuje vzorec na výpočet v závislosti od ekonomickej situácie vo svete. V roku 2025 tak pre jazdcov platí základná sadzba 11 453 eur, ku ktorej sa pripočíta suma 2 313 eur za každý získaný bod. Od minulého roka sa tieto sumy zvýšili o približne desať percent z 10 400, resp. 2 100 eur.

Keďže Max Verstappen v tejto sezóne získal najviac bodov, za svoju superlicenciu zaplatí viac ako jeden milión eur. Napriek tomu však ušetrí približne 200-tisíc oproti mimoriadne vydarenému ročníku 2023.

Najviac však ušetria iní piloti. Fernanda Alonsa vyjde superlicencia o 270-tisíc menej a Sergio Pérez ušetrí 246-tisíc eur. Naopak, najviac si budú musieť priplatiť jazdci McLarenu, ktorí oproti minulej sezóne nazbierali aj oveľa viac bodov. V Piastriho prípade ide o nárast o 473-tisíc a v Norrisovom 436-tisíc eur.

Medzinárodná automobilová federácia zinkasuje len vďaka dvadsiatim pilotom, ktorí sa (podľa aktuálnych informácií) predstavia na rošte v roku 2025, približne 6,3 milióna eur. Okrem toho však superlicenciu vlastnia aj mnohí ďalší, takže táto čiastka je v skutočnosti ešte vyššia.

Pilot Štartovné na rok 2025 Rozdiel oproti 2024
Body Suma (€)
Max Verstappen 437 1 022 234 -195 666
Lando Norris 374 876 515 +435 615
Charles Leclerc 356 834 881 +391 881
Oscar Piastri 292 686 849 +472 749
Carlos Sainz 290 682 223 +251 823
George Russell 245 578 138 +200 238
Lewis Hamilton 223 527 252 +25 452
Sergio Pérez 152 363 029 -245 871
Fernando Alonso 70 173 363 -269 637
Pierre Gasly 42 108 599 -32 001
Nico Hülkenberg 41 106 286 +76 986
Júki Cunoda 30 80 843 +34 743
Lance Stroll 24 66 965 -98 835
Esteban Ocon 23 64 652 -67 548
Alex Albon 12 39 209 -27 891
Oliver Bearman 7 27 644
Liam Lawson 4 20 705 +6 105
Gabriel Bortoleto 0 11 453
Kimi Antonelli 0 11 453
Jack Doohan 0 11 453
SPOLU 6 293 746

Spomedzi tímov najviac zaplatí McLaren

Konštruktéri neplatia za superlicenciu, ale ani oni to nemajú zadarmo. Pred každým ročníkom musia zaplatiť štartovné, ktoré sa počíta podobným spôsobom ako v prípade jazdcov. Samozrejme, čiastky sú iné, no okrem toho je tu jeden rozdiel.

Každý tím v roku 2025 zaplatí paušálny poplatok to výške takmer 648-tisíc eur, ku ktorému sa pripočítajú peniaze za získané body. V prípade konštruktérskeho majstra ide o sumu 7 771 eur za každý bod, v prípade ostatných tímov len 6 474 eur.

McLaren tak bude musieť zaplatiť 5,8 milióna eur, čo predstavuje nárast o 3,3 milióna oproti sezóne 2024. Najviac na štartovnom ušetrí Red Bull, čo spôsobil prepad na tretie miesto v šampionáte. Na druhej strane ušetrených 2,7 milióna len sotva vykryje stratu 20 miliónov, o ktoré príde z prize money.

Tím Štartovné na rok 2025 Rozdiel oproti 2024
Body Suma (€)
McLaren 666 5 823 175 +3 305 961
Ferrari 652 4 868 737 +1 700 379
Red Bull 589 4 460 875 -2 629 277
Mercedes 468 3 677 521 +490 380
Aston Martin 94 1 256 245 -1 123 227
Alpine 65 1 068 499 -309 213
Haas 58 1 023 181 +321 657
Racing Bulls 46 945 493 +162 576
Williams 17 757 747 -43 953
Sauber 4 673 585 -52 983
SPOLU 24 555 058

Spolu tak FIA zinkasuje od jazdcov a tímov viac ako 30 miliónov eur, ktoré následne využíva na vlastnú réžiu.

Súvisiace články

Diskusia