logo F1online.skF1online.sk

Šéfov tímov prekvapil náhly zvrat v prípade jedenástej stajne

Franco Colapinto pred Carlosom Sainzom po štarte VC Singapuru 2024
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala2. 12. 2024

Je to oficiálne. Štartový rošt bude mať od sezóny 2026 až jedenásť tímov. O všetkom nás informovala Formula 1 krátko po skončení víkendu v Las Vegas, čím prekvapila nielen verejnosť, ale dokonca aj samotné tímy. Takú náhlu otočku o 180 stupňov nečakali.

Liberty Media sa dlho zdráhala otvoriť dvere šampionátu novému celku. Zdá sa, že napokon ju presvedčila kombinácia viacerých okolností. Najdôležitejšia však má byť výmena vedenia — projekt prevzal gigant General Motors.

V padoku však nerátali s tým, že sa všetko udeje tak rýchlo. “Bolo to menším prekvapením a trochu nečakané,” pripustil šéf Aston Martinu Mike Krack. “Pravdupovediac však k tomu nemám veľa informácií. Myslím si, že budeme musieť veriť F1 a FIA ohľadom toho, ako sa to vyvinie. Netuším, aké poplatky bude nutné zaplatiť, toto sa asi do budúcna bude musieť dohodnúť.”

Tímy bude určite zaujímať, koľko peňazí dostanú z príchodu nováčika a či im to aspoň na istú dobu pokryje prípadné výpadky z koláča prize money. Avšak, vzhľadom na to, že súčasná Concordská dohoda vyprší na konci roka 2025, takmer určite to nebude len 200 miliónov dolárov. Podľa britskej BBC sa skloňuje čiastka 450 miliónov, čo znamená, že každý tím by dostal bonusovú platbu vo výške 45 miliónov.

Vstupný poplatok sa však môže vyšplhať až na úroveň 600 miliónov, o ktorej sa hovorí už celé mesiace. Cadillac by teoreticky mohol dostať spomínanú úľavu, keďže o vstup sa uchádzal ešte pred spísaním novej Concordskej dohody.

“V prvom rade platí, že toto je znak toho, ako sa športu darí, že sa k nám pripája taký veľký hráč ako GM. Je to znak rastu a smerovania Formuly 1,” povedal šéf Williamsu James Vowles. “Nemyslím si však, že by sme už mali stanovený poplatok. To bude súčasťou Concordskej dohody na rok 2026, ktorá ešte nebola schválená.”

“Celý čas som však hovoril o tom, že tento krok bude pre existujúce tímy predstavovať finančný výpadok. Teraz sa potrebujeme postarať o to, aby sa šport dostatočne rozvíjal. Musíme si byť toho vedomí, aby sme zlepšili situáciu každej strany.”

Aj James Vowles priznal, že FOM tímom vopred nenaznačila, že by mala jedenásta stajňa dostať zelenú. Je možné, že to súvisí aj s vyšetrovaním zamietnutia Andrettiho prihlášky Ministerstvom spravodlivosti USA a podozreniami z porušovania protimonopolných zákonov, ktoré sa v posledných mesiacoch rozoberali aj na pôde Európskej komisie. Vzhľadom na to, že Liberty Media potrebuje od úradov schválenie kúpy seriálu MotoGP, mohla byť o to viac motivovaná Andrettimu, resp. Cadillacu vyhovieť.

Podľa Vowlesa však FOM presvedčil samotný projekt, nie hrozby plynúce z vyšetrovaní. “My sme sa to dozvedeli v podstate ako aj vy zo správ. Toto však nie je rovnaký projekt ako predtým. Teraz vidieť vážny záväzok a množstvo investícií. Odhliadnuc od toho však máme rovnako veľa informácií ako vy.”

Podľa šéfa Racing Bulls Laurenta Mekiesa je príchod GM “fantastickým znamením pre tento šport”. “Pravdepodobne všetci budú [v budúcnosti] automobilky, s výnimkou Williamsu a nás. Dokonca aj Haas je už teraz spájaný s automobilkou. Bude to súboj gigantov, čo je ďalší znak toho, že šport smeruje k tejto bitke velikánov. O finančných detailoch sa stále diskutuje. Dúfame, že to budú len drobné detaily v tejto obrovskej mozaike toho, na akú úroveň môže náš šport postúpiť.”

Súvisiace články

Diskusia