Verstappen nachytal Norrisa, ktorý ani netušil, kedy porušil pravidlá
Lando Norris mohol v Katare vybojovať druhú priečku a McLaren mohol byť už len malý krok od zisku konštruktérskeho titulu. Namiesto toho sa oň bude musieť pobiť v Abú Zabí. Norris sa totiž previnil voči pravidlám, keď nespomalil pod žltými vlajkami. Všimol si to Max Verstappen, pilotovi McLarenu “vybavil” trest a ukázal pri tom svoju genialitu.
K incidentu došlo v 30. kole pretekov, keď na trati zostalo ležať spätné zrkadlo z monopostu Alexa Albona. Na okruhu začali viať dvojité žlté vlajky. Réžia priameho prenosu nám ponúkla prejazd Landa Norrisa, ktorý na celej rovinke neuberal, hoci mal pred sebou jasný žltý panel. Réžia sa však pri výbere záberov pomýlila a ukázala nám 31. kolo, v ktorom neubral ani Verstappen, keďže už neviali dvojité žlté vlajky, ale len obyčajné. Namiesto toho sme mali vidieť predchádzajúce kolo, v ktorom to nebolo vôbec také jednoznačné.
Žltý panel totiž zasvietil len veľmi tesne pred tým, ako okolo neho prešiel Lando Norris. Hneď za ním boli aj maršali s dvojitými žltými vlajkami. Bolo to tesné, ale pravidlá sú pravidlá: Pri dvojitých žltých vlajkách treba zvoľniť a Norris to nespravil.
— f1videos (@Error20F1) December 1, 2024
Hoci Max Verstappen bol popredu a nemal šancu zbadať žltý panel, maršalov si všimol a presne podľa pravidiel okamžite ubral, čím sa vyhol potenciálnej penalizácii. Popri tom všetkom si dokonca všimol, že Lando Norris pokračoval naplno, a upozornil na to svoju stajňu.
Norrisovi tak “vybavil” penalizáciu — komisári mu udelili najprísnejší trest, aký majú k dispozícii. V Katare ho navyše bolel ešte viac, keďže boxová ulička je tu veľmi dlhá a časová strata veľká. Pilot McLarenu pre penalizáciu 10 sekúnd STOP/GO prišiel o približne 36 sekúnd čistého času. K tomu dostal aj tri trestné body.
“Ak mám byť úprimný, v tejto chvíli neviem, čo som urobil zle. Podľa všetkého som nespomalil pod žltými vlajkami,” povedal Lando Norris po pretekoch. “Nie som idiot. Keby som vedel, že je na trati žltá vlajka, spomalil by som. Neviem, či som ju prehliadol alebo som bol len somár, ale pravidlo znie, že ak pod žltou vlajkou nespomalíte, dostanete trest. Je to teda férový trest.”
Britského pretekára môže táto penalizácia v konečnom dôsledku stáť aj druhú pozíciu v jazdeckom šampionáte, no to ho teraz nemusí príliš trápiť. McLaren si bude búchať hlavu o stenu, pretože na tvrdých pneumatikách mal vynikajúce tempo.
Norris bol v závere aj o sekundu na kolo rýchlejší ako Verstappen. “Na konci som mal čistý vzduch, ale toto je jasná premrhaná šanca. Je to zjavné. Tím mi dnes poskytol skvelé auto a som mu za to vďačný. Som sklamaný z toho, že som dnes ani nemohol odviesť horšiu prácu a nepriniesol som mu body, ktoré by si zaslúžil. Toto prácu tímu komplikuje oveľa viac, než by bolo nutné. Tím odvádza skvelú prácu, ja som ho sklamal.”
Dvojité žlté vlajky po pretekoch analyzoval bývalý pretekár Anthony Davidson, ktorý upozornil aj na chybu réžie. Ohromilo ho však, aký mal Max Verstappen prehľad a že spravil presne to, o čo ho pravidlá žiadali, hoci bol v ešte náročnejšej situácii — zbadať žlté vlajky bolo v jeho prípade ťažšie. “Presne preto je štvornásobný majster sveta. Je to majster. Zareagoval na žltú vlajku bez toho, aby mu pomohol panel, bez toho, aby mu o nej povedal inžinier. Zbadal ju a vedel, čo má robiť. Vzápätí natrel svojho kamoša, o ktorom si tipol, že nezvoľnil,” pochválil Verstappena.
Nuž a čo povedal na túto situáciu Max Verstappen? Jednoducho použil zbraň, ktorú mu dal Norris sám do rúk. “Skrátka som zbadal dvojité žlté vlajky, tak som ubral. Myslím, že v tej chvíli Lando získal DRS od pomalšieho jazdca, tak som sa tímu opýtal, či vôbec ubral. Na výjazde z prvej zákruty to totiž vyzeralo tak, že sa výrazne dotiahol. Toto sú veci, ktoré si vždy kontrolujete. Pri žltej vlajke som si to všimol; musíte ubrať.