Okolo Monzy sme cítili beznádej, priznali svorne Verstappen, Horner a Marko
Počas letnej prestávky mali všetky tímy možnosť preskupiť sily. To platilo aj pre Red Bull, ktorý však voľné týždne využil najhoršie zo všetkých. Keď sa totiž Formula 1 vrátila do Zandvoortu a Monzy, ukázalo sa, že Red Bullu by nemusel stačiť ani obrovský náskok v Pohári jazdcov. Dokonca aj Max Verstappen priznal, že vtedy mu nebolo všetko jedno.
Korunováciu majstra sveta sme videli už v predstihu, hoci len pred pár týždňami si celý Red Bull začal robiť vážne starosti. Po VC Talianska mal Max Verstappen stále náskok 62 bodov, ale McLaren pôsobil dojmom, že by ho mohol poraziť na celej čiare. Nakoniec sa to nestalo.
Max Verstappen dostal otázku, či niekedy v priebehu roka cítil beznádej. “Okolo Monzy. Nemal som z toho dobrý pocit, náš náskok sa začal rýchlo zmenšovať,” pripustil holandský pretekár. “Aby ste sa však stali majstrom sveta, treba byť konzistentný. Ľudia okolo mňa neboli vždy konzistentní.”
Hoci sa Red Bull nevrátil k svojej dominancii a McLaren mal stále vynikajúce auto, nedokázal ho využiť. S výnimkou VC Singapuru nemôžeme povedať, že by Lando Norris a McLaren odjazdili dokonalý víkend.
V Baku vypadol už v Q1 a v pretekoch len pomáhal Oscarovi Piastrimu, v USA a Brazílii zas trestuhodne zahodil pole position už v prvej zákrute. Zostávajú preteky v Mexiku a Las Vegas, kde McLaren takisto nedokázal ukrojiť zo svojej straty dostatok bodov.
“V Monze som bol skeptický, no potom sme to otočili,” pripustil aj Helmut Marko. Športový poradca už pred víkendom avizoval, že ak Verstappen vyhrá titul, bude to v prvom rade jeho zásluha. V Las Vegas sa o to postaral vyzretým rozhodnutím nebojovať s Ferrari.
Jeho cieľom bolo poraziť Norrisa. “Počas pretekov sme videli taktický majstrovský ťah. V úvodnej fáze ukázal, aký je rýchlostný potenciál, ale potom sa koncentroval len na šampionát a suverénnym spôsobom doviezol auto domov. Dorazil do cieľa vo veľkom štýle.” Nebyť Norrisovej dodatočnej zastávky, v cieli by mal desaťsekundovú rezervu.
“Na pár pretekoch auto nebolo najrýchlejšie, ale on ich aj tak vyhral,” spomína napríklad na Kanadu či Španielsko. “V Monze sme určite narazili na dno, ale on zas a zas z auta žmýkal maximum. Nemal žiadne nehody a v období, keď sme boli len štvrtým najrýchlejším tímom, sa mu stále darilo manažovať svoj náskok.”
Šéf tímu Christian Horner poznamenal, že tento majstrovský titul je vo Verstappenovej zbierke zatiaľ najpôsobivejší. Súhlasí totiž s jeho analýzou, že až 70 percent ročníka nemal k dispozícii najrýchlejšie auto.
“Povedal by som, že to sedí,” zamyslel sa Christian Horner. “Takým bodom obratu sa stalo Miami. V aute sa jazdilo veľmi ťažko, ale on sa mu dokázal prispôsobiť a využiť ho na maximum. V neskorších pretekoch sme sa zlepšili, ale okolo Monzy to určite vyzeralo tak, že nám šampionát uniká pomedzi prsty.”
“Do konca bolo ešte ďaleko a v porovnaní s McLarenom, Ferrari a v tom čase dokonca aj Mercedesom sme mali výrazný hendikep,” pripomenul jeden z najúspešnejších šéfov tímov v histórii so štrnástimi titulmi. “Inžinieri pracovali neúnavne, ťahali nadčasy, od skorého rána a aj víkendy, aby zvýšili výkonnosť auta.”
“Z môjho pohľadu bol skutočným bodom zvratu Austin, keď sme získali šprintové víťazstvo, vo veľkej cene sme boli v prvom rade, po čom prišlo pódium. Samozrejme, Brazília bola v mnohých ohľadoch čerešničkou na torte. Bola to taká ohromujúca jazda, že mu poskytla mečbal,” dodal.