Ferrari a Mercedes po vydaní direktívy vykonali zmeny na autách, McLaren nie
Vo Formule 1 sa bojuje na trati i mimo nej za každú zanedbateľnú výhodu. V tomto roku sa Red Bull ocitol v problémoch a uprostred sezóny sa zasekol vývoj stajne z Milton Keynes. S vyhliadkou straty oboch titulov sa rozbehli zákulisné hry, ktoré viedli k zákazom niekoľkých technických „vychytávok“ viacerých tímov.
Mali sme tu flexibilné krídla McLarenu, zmenu svetlej výšky pod parc fermé Red Bullu, chladenie pneumatík vodou a teraz tu máme trik s obmedzením opotrebovania dosky pod podlahou. Medzinárodná automobilová federácia sa, na popud Red Bullu, rozhodla zasiahnuť. Tento tím totiž upozornil kontrolórov FIA na trik, ktorým niektoré tímy chránia dosku pod podlahou pred opotrebovaním a ktorý môže využívať šedú zónu v pravidlách.
Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport polovica stajní musela upraviť svoje konštrukcie vo svetle najnovšej technickej direktívy. Automaticky to vyvolalo otázky, ktoré tímy to sú? A bude to mať zásadný vplyv na ich výkonnosť? Podľa medializovaných informácií využívalo trik s hrubšími tzv. satelitnými titánovými platňami Ferrari, Mercedes, Aston Martin a Haas.
Zatiaľ môžeme povedať, že tieto informácie boli presné. „Áno, museli sme urobiť zmenu,“ priznal pred mikrofónmi médií šéf Ferrari Frédéric Vasseur, „ale tiež máme predchádzajúce potvrdenie od FIA, že naša doska bola legálna.“
„Myslím si, že sme zvolili správny prístup, keď sme sa rozhodli nebojovať. Chcem sa sústrediť na šampionát, nie na takéto diskusie. Celkový prístup v tomto smere však považujem za zvláštny,“ dodal Vasseur.
Technická direktíva zrejme prinúti „páchateľov“, aby zdvihli svoju svetlú výšku a chránili dosku, čo znamená stratu výkonnosti a zhoršenie času na kolo. Aký veľký vplyv však bude mať táto zmena? Nuž, videli sme, že predchádzajúce technické direktívy a obvinenia celkovým poradím príliš nezamávali. Pozorne však budeme sledovať aj Mercedes, ktorý ako ďalší využíval tento trik.
„Áno, museli sme zmeniť spôsob, ako používame podlahu,“ priznal boss stajne z Brackley Toto Wolff; a členstvo v „satelitnom gangu“ priznal aj boss Alpinu Oliver Oakes. „Áno, museli sme vykonať drobnú zmenu, ale ak mám byť úprimný, zvyšok príbehu nepoznám.“
Naopak, čisté ruky v tomto prípade vraj má Zak Brown a McLaren. Tento tím – spolu s Red Bullom, ktorý FIA na problém upozornil – vraj trik s hrubšími titánovými platňami nevyužíval, čo kalifornský rodák potvrdil aj vo svojom rozhovore pre televíziu Sky počas druhého voľného tréningu.
„Nie, z našej strany je to v poriadku. Nemyslím si, že nám to spôsobuje starosti. Vlastne si nie som istý, či to bude mať nejaký vplyv na našich súperov, ale nás sa to netýka,“ odkázal Brown.