Ako bude fungovať chladenie jazdca? So špeciálnymi vestami a ľadom
Formula 1 na poslednom zasadnutí Komisie F1 schválila nasadenie špeciálneho chladiaceho systému jazdca, ktorý bude využívaný v prípade horúcich veľkých cien. Nepôjde však o klasickú klimatizačnú jednotku, ale o zjednodušený systém s chladiacou vestou a ľadom. Prvýkrát ho uvidíme v roku 2025.
Po problémovej VC Kataru 2023 sa FIA rozhodla konať. Po letnej prestávke mala naplánované testy chladiaceho systému, ktorý má jazdcom pomôcť zvládnuť veľké horúčavy. Testy dopadli úspešne a chladenie dostalo zelenú.
Do technických pravidiel pre rok 2025 ešte musí byť zaradená časť, ktorá bude podrobne opisovať fungovanie a jednotlivé komponenty, ale očakáva sa, že tímy budú povinné toto chladenie nasadiť v prípade teploty vzduchu nad 30 °C. Komisia nám však neprezradila žiadne detaily.
Viac informácií vypátral portál motorsportom.com, ktorý konštatuje, že pôvodne skloňovaná zjednodušená klimatizačná jednotka bola zatiaľ odložená na neurčito. Inžinieri mali pri pokusoch o jej nasadenie do kokpitu naraziť na technické problémy, ktoré sa nepodarilo vyriešiť včas.
Počas prvého tréningu na VC Mexika tak jeden z jazdcov testoval zjednodušený systém, ktorého nasadenie nebude také komplikované. Jeho princíp je prostý.
Na chladenie pilota poslúžila špeciálna vesta, ktorej súčasťou je systém hadičiek. Na druhom konci vo vnútri kokpitu je jednotka s ľadom, cez ktorú sú tieto hadičky takisto vedené. Tým, že tekutina bude pretekať cez vestu a jednotku s ľadom, bude odvádzať teplo od jazdca preč a zároveň ho chladiť.
Podľa pilota, ktorý systém testoval, mali byť snahy FIA úspešné. Chladivý účinok sa dostavil, hoci nie je známe, ako dlho s ním vlastne pilot môže počítať. Prvý tréning mal totiž len jednu hodinu, ktorá bola navyše skrátená pre červené vlajky. V každom prípade aj niekoľko desiatok minút chladenia môžu jazdcom výrazne uľaviť v singapurských či katarských horúčavách.
Systém s vestou, hadičkami, výmenníkom tepla a kompresorom má podľa dostupných informácií vážiť len päť kilogramov. V prípade, že FIA vyhlási riziko výskytu horúčav, tak tímy budú povinné chladiaci systém nasadiť. Zároveň s tým sa má minimálna hmotnosť monopostu (v prípade horúcich pretekov) zvýšiť o 5 kg z 800 na 805 kilogramov.