Aston Martin zanechal minuloročný koncept, pretože ho už nevedel rozvinúť
V úvode sezóny 2023 sa zdalo, že Fernando Alonso sa konečne rozhodol v správny čas prestúpiť do potenciálne víťazného tímu. Nadšenie však po pár mesiacoch vyprchalo a tento rok ho nahradila skepsa. Monopost s novou filozofiou očividne nefunguje podľa predstáv, no so starým autom by to zrejme bolo ešte horšie. Výkonnostný riaditeľ tímu Tom McCullough tvrdí, že vývoj minuloročného auta sa dostal do slepej uličky.
V priebehu prvých ôsmich veľkých cien sezóny 2023 sa Aston Martinu podarilo ukoristiť šesť pódiových trofejí. Postupom času ho však Mercedes, Ferrari a McLaren predbehli a dnes už s nimi britská stajňa nebojuje. Jeho stálymi súpermi sa stali jazdci Racing Bulls či Haasu.
Tom McCullough pred pretekmi v Sao Paule vysvetlil, prečo jeho tím nepokračoval s konceptom, ktorý bol inšpirovaný poznatkami Dana Fallowsa z Red Bullu. “Dostali sme sa do bodu, keď sme ho už nevedeli veľmi vyvíjať. S danou filozofiou sme sa dostali na koniec. Snažili sme sa a snažili, ale neboli sme schopní výraznejšie pohnúť s výkonnosťou. V tom prípade sa musíte pozrieť na alternatívne cesty a my sme ich pár videli.”
Na konci minulého roka už Aston Martin pozorne skúmal monoposty súperov. Ešte predtým však chcel mať istotu v tom, že inžinieri s vývojom auta výrazne nepohli. Čierny scenár sa potvrdil. “Samozrejme, inšpirujete sa aj tým, čo robia ostatní ľudia. Aby sme pochopili veci ohľadom korelácie, na konci roka sme nasadili auto zo skoršej fázy sezóny, aby sme získali dáta a potvrdili si, že naše auto pre Abú Zabí stále nebolo rýchlejšie.”
“Celé je to o relativizme. Na prvých pár pretekoch sme získali množstvo pódií, nazbierali veľa úspechov, ale stále sme boli ďaleko za najrýchlejším autom. Ostatní ľudia však boli ešte ďalej. My sme postupne padali do tejto medzery,” konštatuje McCullough.
V úvode roka po prestavbe auta vedenie tímu ubezpečovalo fanúšikov, že problémy so sezónnym vývojom sa už nezopakujú. Keď však po letnej prestávke inžinieri striedali jednu podlahu za druhú, ba dokonca sa v Brazílii vrátili k špecifikácii z Japonska, bol to jasný signál, že tím svojmu autu dostatočne nerozumie.
Na margo podlahy z USA Alonso so Strollom uviedli, že je pomalšia ako jej predchodkyňa. Podľa McCullougha to tak celkom neplatí, len sa ostatným podarilo nájsť viac času k dobru ako Aston Martinu. “Formula 1 je relatívna hra. Tento rok sme nenapredovali tak, ako sme dúfali, takže náš vývoj relatívne k vývoju ostatných nebol dostatočne dobrý. Preto sme mali väčšie problémy zabodovať na každom type okruhu.”
“V úvode roka sme boli dosť sebavedomí, že na každom type trate budeme schopní bodovať. Stred poľa sa však zahustil. Veľa tímov si je veľmi blízko. Ak základné charakteristiky vášho auta nepasujú k danému okruhu a ostatní vás vo vývoji predbehli, tak je náročnejšie zabodovať,” doplnil.