Argentína túži po návrate do kalendára, ale vyžiada si to „veľa práce“
Franco Colapinto pobláznil Argentínu. Pozornosť, ktorú vyvoláva tento mladík vo svojej krajine, sa dá porovnať s futbalovou ikonou Lionelom Messim. Uvidíme, či jeho kométa rýchlo zhasne, alebo skutočne sledujeme zrod ďalšej hviezdy. Vo Francovej vlasti však jeho príchod vyvolal dokonca záujem o obnovenie Veľkej ceny Argentíny.
Táto krajina, domov veľkého Juana Manuela Fangia, patrila kedysi medzi motoristické bašty. V sedemdesiatych rokoch ju však vytlačila Brazília a po odchode Carlosa Reutemanna sa zástupcovia tejto krajiny objavovali na rošte len sporadicky.
Colapintovo rodisko Buenos Aires však kedysi bolo pravidelnou súčasťou kalendára F1. Naposledy sa toto podujatie organizovalo v roku 1998 a dnes sa znovu objavil záujem o návrat F1 do tejto krajiny. Myšlienka je to pekná, ale súvisí s ňou množstvo problémov, ktoré sa nevyriešia šibnutím čarovného prútika.
Pre portál Motorsport.com o tom prehovoril bývalý argentínsky viceprezident a dnes minister turizmu Daniel Scioli, ktorý sa za týmto účelom už stretol s generálnym riaditeľom F1 Stefanom Domenicalim. „Som veľmi hrdý na to, čo Franco generuje ako Argentínčan,“ vyhlásil.
„Jeho charizma, jeho ľudské a jazdecké kvality sú úžasné. V dnešnej dobe rastie popularita Formuly 1 a vyžaduje si stále väčšie a väčšie očakávania, takže preteky presahujú šport a majú politický i spoločenský dosah,“ dodal Scioli.
Prvotným plánom je návrat na okruh s pre nás krkolomným menom Autódromo Oscar y Juan Gálvez, ktorý bol domovom podujatia od jeho premiéry v roku 1953 až po dnes poslednú VC Argentíny v roku 1998. Práve ten bol jednou z dôležitých bodov diskusie medzi argentínskou delegáciou a vedením Formuly 1.
„Začíname pracovať na možnosti návratu Formuly 1 do Argentíny. Stefano pozná našu krajinu veľmi dobre a má na ňu najlepšie spomienky. Stretnutie bolo veľmi srdečné, ale musíme si uvedomiť, že hovoríme o organizácii podujatia, ktoré je z hľadiska logistiky všetkého druhu najprepracovanejšie na svete,“ vyhlásil Scioli.
„Na ceste za dosiahnutím tohto cieľa nás čaká veľa tvrdej práce. Musíme pracovať na trati a na všetkých požiadavkách, ktoré súvisia s takým sofistikovaným podujatím,“ dodal.
Kedy by sa mohol uskutočniť slávny návrat Formuly 1 do Argentíny však zostáva vo hviezdach. Samotný Scioli odmietol špekulovať a vyhlásil, že „bude záležať od organizácie“. Podľa informácií portálu Motorsport.com si však podujatie nezískalo vládnu podporu a bude sa spoliehať výlučne na súkromné zdroje, čo je v chudobnejších krajinách takmer rozsudok smrti.
Rekonštrukcia okruhu bude nesmierne nákladná a Argentína čelí tvrdej konkurencii bohatých krajín, alebo chudobných krajín so štedrou vládnou podporou. Okrem toho stále nevieme, či sa Colapinto skutočne stane novou hviezdou, alebo rýchlo zhasne.
Podľa informácií portálu Motorsport.com privítala F1 nárast záujmu zo strany Argentíny, ale krajina má v boji o miesto v kalendári silnú konkurenciu. F1 sa stále snaží o expanziu v Ázii, pričom prebiehajú rokovania s Thajskom a Južnou Kóreou, v Afrike sa hlási o slovo Rwanda aj Kyalami.