Tombazis: Pravidlá sa nerodili ľahko, ale elektrický prvok bol nevyhnutný
Formula 1 sa v roku 2026 dočká veľkej revolúcie. Kým v roku 2022 sme mali „len“ nové aerodynamické pravidlá a pohonné jednotky zostali v podstate nezmenené, teraz nás čaká úplná zmena technických pravidiel pre motory aj monoposty. Za FIA všetko viedol úspešný inžinier Nikolas Tombazis, ktorý priznáva, že si to vyžiadalo veľa práce a úsilia.
Nové monoposty ani nové motory sa nerodili ľahko. V podstate sa dá povedať, že na pravidlách sa pracuje za pochodu. FIA vykonala v spolupráci s tímami mnohé zmeny. Od počiatku patrila medzi ciele tvorcov pravidiel aj snaha prilákať do športu viac automobiliek a technologických firiem.
„Na pravidlách sme museli usilovne pracovať, najmä na rozdelení energie, aby sme sa uistili, že autá sa budú správať skutočne ako pretekárske stroje a nebudú mať mnohé neželané charakteristiky. Myslím si, že sa nám to podarilo,“ povedal šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis, ktorého cituje Motorsport-Magazin.com.
„Motor bez elektrického prvku, napríklad osemvalec poháňaný ekopalivom, neprichádzal do úvahy. Keby sme dali dokopy motorový program, aký máme teraz, pravdepodobne by nám zostali len dvaja dodávatelia,“ dodal Tombazis.
Niečo také si najvyššia motoristická trieda nemohla dovoliť. Nezabúdajme, že už na začiatku hybridnej éry v roku 2014 mala Formula 1 tento problém. Na druhej strane, odchod Renaultu naznačuje, že ani dnes by zástupcovia Liberty Media a FIA nemali byť prehnane sebavedomí.
„Povedali sme si, že inštalácia väčšieho elektrického prvku je nevyhnutná. Chceli sme tým vyslať správu aj v otázke životného prostredia,“ povedal Tombazis.
Podiel elektrickej energie na výkone pohonnej jednotky vzrastie v roku 2026 zo súčasných 120 kW na 350 kW. Tento krok sprevádzajú veľké obavy aj kritika. Podľa technického šéfa FIA išlo o neľahký, ale nevyhnutný krok. „Niektoré rozhodnutia nám cestou pripravili výzvy. Naše životy by boli oveľa jednoduchšie, keby sme sa nimi nemuseli zapodievať. Možno by to bolo ľahšie, ale zároveň nezodpovedné,“ dodal Tombazis.