Toto Wolff a dôvody, prečo Mercedes odmietol obrátený štartový rošt


Hovorilo sa o tom, že v niektorých tohtoročných súťažných víkendoch by sme mohli vidieť štart z obrátených roštov. V skutočnosti by to znamenalo asi to, že v sobotu by sa konali kvalifikačné preteky a z prvých pozícií by do nich štartovali piloti Williamsu. Jazdilo by sa 30 minút a v tom čase aktuálne poradie by rozhodlo o štartovom rošte pre nedeľnú veľkú cenu.
Vyzerá to tak, že proti bol len Mercedes, ale stačilo to. Na takúto zásadnú zmenu by v tejto chvíli bola potrebná jednohlasná zhoda, ktorá sa však nenašla. Strieborným aktuálny stav vyhovuje, chcú vyhrávať kvalifikácie a v pretekoch mať všetko pod kontrolou.
„Vo Formule 1 je už akési bežné, že niekto vyhrabe staré nápady, ktoré boli pred časom analyzované a odmietnuté,“ povedal športový šéf Mercedesu Toto Wolff počas stredajšej video konferencie s novinármi. “Potom si však niekto pomyslí, že je to predsa len skvelé a odrazu je to späť v hre.“
„Treba sa zamyslieť nad všetkými príčinami, kvôli ktorým sme boli proti. Sú tri hlavné. V prvom rade si myslím, že Formula 1 je meritokracia, vláda elity. Najlepší jazdec v najlepšom stroji vyhrá. Nepotrebujeme žiadne výmysly, aby sme pole premiešali a postarali sa o vzrušujúcejší pretekársky šport.“
„Druhá vec, ktorú dobre poznám z cestovných automobilov, je tá, že ak výsledky jedných pretekov v zásade rozhodujú o štartovom rošte tých druhých, začne sa pracovať so stratégiami. Len si predstavme, že jeden z jazdcov by na tom v nedeľu počas prvých pretekov v Spielbergu nebol dobre, tak by sa tím rozhodol jeho auto stiahnuť. Tým pádom by potom v druhom víkende (VC Štajerska, pozn. red.) štartoval do kvalifikačných pretekov ako prvý,“ pripomenul Rakúšan.
Takéto auto by malo podľa Wolffa obrovskú výhodu, pretože okolo neho by sa zoradili jazdci zo stredu a konca štartového poľa. Ľahko by teda získal pole position a následne vyhral preteky. „Nuž a autá v strede poľa by sa bránili a blokovali tak, ako len vedia. Rýchle autá zozadu by mali problémy, museli by riskovať a hrozili by im vypadnutia, čo by mohlo ovplyvniť majstrovstvá.“
„Nuž a pri tretej veci ide o čisto výkonnostné hľadisko. Nech bude najrýchlejší ktokoľvek a nemusíme to byť my, tak bude v porovnaní s druhým a tretím najlepším tímom penalizovaný, pretože tie budú jednoducho štartovať spred neho. Ako vieme, rozdiely zväčša nie sú veľmi veľké, takže by to podľa mňa bolo dosť oportunistické a niektorým tímom by sme poskytli výhodu.“
Wolff si je istý tým, že obrátený štartový rošt nechcú dokonca ani fanúšikovia. „Toto nie je čas experimentovať s vecami, ktoré nemajú ani podporu komunity fanúšikov. V prieskume sa ukázalo, že o obrátený štartový rošt má záujem len 15 percent z nich,“ dodal Toto Wolff, ktorý tak v zásade pridal aj štvrtý dôvod.
- Značky
- Mercedes
- Toto Wolff