logo F1online.skF1online.sk

Komisia F1 schválila chladenie kokpitov, posezónne preteky mladíkov sa odkladajú

Suchý ľad, mechanik Red Bullu, chladenie
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 20:07

Komisia Formuly 1 má za sebou piate tohtoročné zasadnutie. V Ženeve sa stretli zástupcovia FIA, FOM, tímov a rozhodli o viacerých zmenách v kráľovnej motoršportu pre roky 2025 a 2026.

V rámci poslednej pretekovej trojičky tejto sezóny Formula 1 zavíta aj do Kataru, na ktorý majú viacerí piloti nepríjemné spomienky. Lance Stroll prezradil, že pre horúčavu v kokpite na niekoľko sekúnd omdlel, Esteban Ocon sa zas v prilbe povracal, a ani ďalší piloti na tom po pretekoch neboli oveľa lepšie. Problémy s horúčavou sa objavili aj tento rok po VC Singapuru, keď Lewisovi Hamiltonovi a Georgeovi Russellovi bolo tak nevoľno, že museli vynechať mediálne povinnosti.

FIA sa po minuloročných pretekoch v Katare rozhodla pripraviť systém, ktorý má za úlohu zmierniť tieto problémy. Po letnej prestávke preto testovala “klimatizáciu” v kokpite, ktorá sa dočkala pozitívneho ohlasu. Komisia F1 tak v stredu rozhodla, že súčasťou technických pravidiel pre rok 2025 bude aj zavedenie chladiaceho systému kokpitu, ktorý bude nasadený v prípade veľkých horúčav.

Nedávne preteky v Sao Paule kompetentných prinútili prehodnotiť zostavovanie štartového roštu, keď pilot krátko pred štartom oznámi odstúpenie z pretekov, ako sa to stalo v prípade Alexa Albona. Doposiaľ platilo, že ak stajňa takéto odstúpenie nestihla oznámiť včas, dané miesto zostalo na rošte prázdne. Od roku 2025 však bude platiť nový protokol, podľa ktorého sa autá vzadu posunú o jednu priečku dopredu, aby na rošte nezostali žiadne voľné miesta.

Komisia si posvietila aj na avizované posezónne šprintové preteky mladíkov, o ktorých sa pôvodne hovorilo už v súvislosti s týmto rokom. V dôsledku časovej tiesne boli tieto plány posunuté na rok 2025, no podľa stredajšieho rozhodnutia sa ich juniori nedočkajú ani o rok. V nasledujúcich mesiacoch sa o nich bude ďalej rokovať s cieľom zorganizovať ich na konci sezóny 2026.

Kozmetické zmeny sa týkajú aj finančných pravidiel pre nasledujúcu sezónu: Z rozpočtového stropu budú vyňaté všetky iniciatívy, ktoré súvisia s udržateľnosťou.

2026

V súvislosti s celkom novými pravidlami pre rok 2026 Komisia F1 konštatuje, že sa jej podarilo “výrazne pokročiť” pri príprave procesov tvorby pravidiel. Táto časť regulí bude známa ako sekcia A a Svetovej motoristickej rade bude predložená na schválenie na prvom zasadnutí v roku 2025.

V rámci sekcie B (dnešné športové pravidlá) sa Komisia F1 zaviazala odstrániť všetky tvary zámena “on”, ktoré sa v regulách vyskytujú dovedna 106-krát, a nahradiť ich rodovo neutrálnym jazykom. FIA chce týmto krokom ukázať, že “kladie dôraz na svoje záväzky k inkluzívnosti”.

V neposlednom rade Komisia F1 konštatuje, že tvorba technických pravidiel pre rok 2026 (sekcia C) by mala byť finalizovaná pred nasledujúcim zasadnutím Svetovej motoristickej rady. Podľa stanoviska je “pravdepodobné”, že sa po úpravách pravidiel podarí splniť výkonnostné ciele pre rok 2026.

Finančné pravidlá budú súčasťou sekcie D. Na zasadnutí sa rokovalo o možných opatreniach, ako posilniť dôvernosť informácií počas vyšetrovania.

Súvisiace články

Diskusia