logo F1online.skF1online.sk

FIA uzavrela kauzu nastavovania svetlej výšky Red Bullu, ale aj vody v pneumatikách McLarenu

Mechanik Haasu nastavuje prednú časť podlahy
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2024

Ďalšie dve kauzy sú z pohľadu Medzinárodnej automobilovej federácie uzavreté. Technici po návšteve továrne Red Bullu dospeli k záveru, že obvinenia z porušovania pravidiel parc fermé boli neodôvodnené. Okrem toho však ukončili aj vyšetrovanie podozrení z toho, že by McLaren spolu s ďalšími tímami plnil svoje pneumatiky vodou.

Aj sezóna 2024 je plná kontroverzií. Po pretekoch v Singapure vyplávali na povrch informácie o nastavovacom mechanizme Red Bullu, ktorý aj zvnútra kokpitu dokáže meniť svetlú výšku prednej časti podlahy auta. Objavili sa preto podozrenia, že červení býci takto porušovali pravidlá parc fermé.

FIA zareagovala zapečatením mechanizmu a konkurencii odkázala, že spätne nevie skontrolovať prácu mechanikov počas parc fermé. V každej garáži má síce kameru, ale nedokáže len na základe nej povedať, s čím mechanik manipuluje, keď jazdcovi nastavuje pedále. Okrem toho FIA skonštatovala, že nemá žiadne indície ani dôkazy o tom, že by daný systém bol použitý nepovoleným spôsobom.

To však McLarenu a Mercedesu nestačilo. Zak Brown trval na tom, aby mechanici podpísali čestné vyhlásenia a Toto Wolff sa spolu s ním dožadoval podrobnejšieho vyšetrovania. Aby FIA upokojila situáciu, jej technici v priebehu minulého týždňa navštívili továreň Red Bullu. Podľa zahraničných médií preskúmali dáta tímu, monoposty, nákresy a modely, ale hovorili aj so zodpovednými ľuďmi.

Napokon vydali oficiálne stanovisko: “FIA pravidelne posudzuje a kontroluje dodržiavanie technických, športových a finančných pravidiel tímami F1. Súčasťou toho môžu byť aj kontroly na okruhu alebo inšpekcie tímových tovární.”

“Tímy majú zároveň právo upozorniť FIA na svoje obavy v súvislosti s dodržiavaním pravidiel zo strany súperov. Tento jav je jasne umocňovaný v šampionáte, v ktorom môže prebehnúť tesnejší boj o hlavnú výhru, ako je to v prípade roku 2024. FIA berie takéto prípady veľmi vážne a púšťa sa do vyšetrovaní nad rámec bežných kontrol počas súťažných víkendov,” ubezpečuje všetky tímy v padoku federácia.

Na margo vyšetrovania červených býkov doplnila: “V rámci tohto vyhodnocovacieho procesu technickí zástupcovia FIA navštívili základňu Red Bullu Racing, aby hĺbkovo vyšetrili nedávne obvinenia v súvislosti s návrhom a narábaním s prednou časťou podlahy. Záverom tohto vyšetrovania je, že nedošlo k žiadnemu porušeniu pravidiel, a preto potvrdzujeme stanovisko FIA z VC USA v Austine.”

FIA uzatvára aj kauzu vody v pneumatikách

FIA týmto krokom mohla upokojiť McLaren a Mercedes, no musela zareagovať aj na obvinenia protistrany. V tomto prípade šlo o plnenie pneumatík vodou, ktorá mala poslúžiť na chladenie gumy zvnútra, predchádzať jej prehrievaniu a predĺžiť jej životnosť. Na tento účel by vraj postačilo aj pár mililitrov vody.

Obvinenia mali byť založené na tom, že keď sa technici Pirelli po VC Singapuru pustili do vyzúvania pneumatík, na vnútornej strane ráfikov a pneumatík sa mali objaviť mokré šmuhy a vlhkosť. FIA preto po šprinte a pretekoch v Brazílii všetko skontrolovala a dospela k rovnakému záveru, ako v prípade nastavovania svetlej výšky: K porušeniu pravidiel nedochádza.

“Zároveň s tým FIA počas poslednej VC v Brazílii vyšetrovala nedávne obvinenia z toho, že súťažiaci mali používať vodu na manažovanie prehrievania pneumatík. Nenašli sa žiadne dôkazy, ktoré by naznačovali podvodné konanie,” dodáva FIA. “Oba prípady považujeme za uzavreté, ale naďalej budeme situáciu podrobne monitorovať.”

Súvisiace články

Diskusia