Niels Wittich potvrdil, že neodišiel sám. FIA ho vyhodila
Správy o odchode Nielsa Witticha prišli ako blesk z jasného neba len tri veľké ceny pred koncom sezóny. Medzinárodná automobilová federácia vo svojom tlačovom stanovisku uviedla, že odišiel dobrovoľne, ale podľa samotného Witticha to nie je pravda. V utorok ráno dostal nečakane padáka.
“FIA potvrdzuje, že Niels Wittich opúšťa svoju pozíciu ako riaditeľ pretekov F1, aby mohol vykročiť za novými príležitosťami,” stálo v tlačovom stanovisku FIA, z ktorého sa dalo vyčítať jediné: Wittich odišiel dobrovoľne. FIA ho následne pochválila za profesionálny prístup a za jeho prácu mu poďakovala.
Niečo však na tomto príbehu predsa len nesedelo. Aká “nová príležitosť” sa mohla Nielsovi Wittichovi ponúknuť, že tri veľké ceny pred koncom sezóny musel takto náhle odísť zo svojho postu namiesto toho, aby oficiálne odišiel až po víkende v Abú Zabí?
Druhú indíciu nám priniesla britská BBC, podľa ktorej sa zamestnanci FIA dozvedeli o Wittichovom konci len v utorok ráno. Ak by to bola pravda a Wittich sa skutočne takto náhle rozhodol odísť, je záhadou, ako sa vedeniu podarilo v priebehu pár krátkych hodín nájsť zaňho náhradu v osobe bývalého pretekového riaditeľa F2 a F3 Ruia Marquesa. Za necelého poldňa by kompetentní museli prehodnotiť všetky alternatívy, predložiť Marquesovi ponuku a on na ňu okamžite pristúpiť.
Nemecký portál Motorsport-Magazin.com však priniesol zaujímavú informáciu. “Ja som neodstúpil,” povedal preň bývalý riaditeľ pretekov Niels Wittich. Namiesto toho mal byť dnes vyhodený.
Skutočný dôvod Wittichovho vyhadzovu nepoznáme a môžeme len špekulovať. Jeho bývalý kolega Eduardo Freitas sa napríklad porúčal z tohto postu po VC Japonska 2022, keď sa na trati objavil žeriav, zatiaľ čo okolo v daždi a vodnej triešti prechádzali monoposty.
V súvislosti s riaditeľstvom pretekov sa po poslednej VC Brazílie riešilo načasovanie výjazdu safety caru a červených vlajok. Neskoré prerušenie jázd počas nedeľnej kvalifikácie po nehode Lanca Strolla boli ešte piloti ochotní vedeniu prepáčiť, keďže z palubných záberov sa zdalo, že Stroll sa snaží zaradiť rýchlosť a opätovne sa rozbehnúť. V záujme toho, aby jazdy neboli prerušené zbytočne, FIA čakala na kanadského jazdca, až kým nebolo jasné, že sa do boxov už nevráti.
Kritike sa však rozhodne nevyhla po pretekoch. Viacerým jazdcom sa nepáčilo, že riaditeľstvo pretekov prerušilo program príliš neskoro. Červená vlajka podľa nich mala prísť oveľa skôr, keďže podmienky na trati už neumožňovali bezpečnú jazdu.
Bolo by však prekvapivé, keby sa FIA s Wittichom rozlúčila len pre nesprávne načasovanú červenú vlajku — najmä v momente, keď viacerí jazdci ešte pokračovali na intermediálkach, a teda stále mohli a zrejme aj mali prezuť na monzúnky. Môže riaditeľstvo pretekov zodpovedať za to, že tím v daždi nasadí intermediálky alebo nebodaj sliky, keď má k dispozícii aj gumy do hustého dažďa?
Marques bude okrem toho hodený do poriadne hlbokej vody. Aj keď už nazbieral skúsenosti ako pretekový riaditeľ Formuly 2 a F3, pôsobiť vo Formule 1 je úplne iný level nielen kvôli veľkému tlaku či drobnohľadu, ale aj politike.
Federácia tak bude mať čo vysvetľovať. V najbližších dňoch sa azda dozvieme, čoho sa dopustil Niels Wittich, že bude musieť “vykročiť za novými príležitosťami”.
- Značky
- FIA
- Niels Wittich