Čo presne mal Verstappen porušiť počas VSC?
Max Verstappen sa má po šprinte opäť dostaviť do kancelárie komisárov. Tentoraz mu nehrozí trest za svoju obranu či útok, ale za porušenie pravidiel VSC. Čoho sa vlastne holandský pretekár mal dopustiť?
Pravidlá výjazdu virtuálneho bezpečnostného vozidla sú všetkým jazdcom dobre známe. Každý musí po spustení fázy VSC dodržiavať takzvanú časovú deltu, a síce držať sa na každom úseku trate predpísaného času, ktorý má zobrazený aj na svojom volante. Ak ide pomalšie, na displeji sa presne dozvie, koľko času stráca, nuž a ak ide rýchlejšie, vie aj to, o koľko desatín by mal spomaliť.
Čisto teoreticky by teda mali byť medzi jednotlivými autami zachované rozostupy po celý čas až do skončenia VSC. Práve koniec tejto fázy je však pre pilotov kľúčový. Existuje totiž trik, vďaka ktorému môžete na konci virtuálneho bezpečnostného vozidla niečo získať.
O skončení neutrálnej fázy vopred informuje riaditeľstvo pretekov, a preto každý tím presne vie, že v priebehu nasledujúcich pár sekúnd zasvietia zelené vlajky. Nepozná však presný moment.
Ak chce pilot zaútočiť na svojho súpera, je preňho výhodné, hoci aj trochu riskantné krátko pred odhadovaným reštartom spomaliť, dostať svoju deltu do záporných hodnôt a následne pridať. Ako mu to pomôže? Vďaka tomu sa v momente ukončenia VSC dostane so svojou deltou na nulu, ale s jednou výhodou: Na rozdiel od ostatných bude mať na tachometri o niekoľko desiatok kilometrov za hodinu viac, pričom túto extra rýchlosť si prenáša do nasledujúceho súboja.
Max Verstappen sa presne o to pokúsil za treťou zákrutou, keď sa začal doťahovať na Oscara Piastriho. FIA bude preto skúmať, či sa počas celej fázy VSC dostatočne držal predpísanej delty; v konečnom dôsledku si na jeho palubných záberoch môžeme všimnúť, že v momente ukončenia VSC je k Piastrimu oveľa bližšie ako inokedy.
The VSC signal is still blinking when Max trying went side by side to Piastri towards the end of VSC but he backed out, noticing the signal.
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) November 2, 2024
So it’s up to the FIA’s decision on what to do with the alleged VSC infringement.#BrazilGP
pic.twitter.com/TOGd9prXU5
V tomto momente však došlo ešte k druhému potenciálnemu porušeniu pravidiel. Medzinárodná automobilová federácia v roku 2022 upravila regule práve po tom, čo Max Verstappen zvykol jazdiť na úrovni svojho súpera. Odvtedy sa však žiadnou časťou monopostu na konci výjazdu bezpečnostného vozidla nesmie dostať na jeho úroveň. Riaditeľstvo pretekov to vysvetľuje nasledujúcim diagramom:
Na palubných záberoch Maxa Verstappena môžeme vidieť, že ešte počas VSC nastáva druhý prípad, ktorý je podľa FIA porušením nariadení riaditeľa pretekov a hrozí zaň postih. Musíme si však počkať na verdikt FIA, či to bude zohľadňovať aj v tomto prípade; pôvodne bolo totiž toto pravidlo zamýšľané na štandardný reštart po výjazde fyzického safety caru.
V priebehu večera budeme netrpezlivo čakať na verdikt komisárov, ktorý vám takisto prinesieme.
Aktualizované: V oficiálnom predvolaní pre Maxa Verstappena FIA špecifikovala, že bude riešiť “nedodržanie časovej delty”.