logo F1online.skF1online.sk

Alonsa čakajú 400. preteky: Na 99 percent som si bol istý, že rok 2009 bude môj posledný

Fernando Alonso – 400. preteky
© X/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:29

Formulová dlhovekosť Fernanda Alonsa je vskutku obdivuhodná. Počas víkendu v Mexiku absolvuje neuveriteľné 400. preteky vo Formule 1, čo sa v histórii nepodarilo ešte žiadnemu jazdcovi. Kto by bol však pred necelými 20 rokmi povedal, že čerstvý dvojnásobný majster sveta bude v sezóne 2024 pretekať s pilotmi, ktorí v tom čase nosili dupačky? Alonso prezradil, že on určite nie.

Fernando si odkrútil svoju premiéru vo Formule 1 na VC Austrálie 2001. Vtedy len 19-ročný pilot Minardi nemal o ničom konkrétne predstavy. Tie si mohol začať tvoriť v sezóne 2002, počas ktorej sa mu neušla žiadna sedačka, no stal sa testovacím jazdcom Renaultu a pod vedením Flavia Briatoreho sa začal zoznamovať so skutočnou Formulou 1 a bojmi o pódiá a víťazstvá.

“Vtedy som príliš nepremýšľal o budúcnosti,” hovorí pri špeciálnej príležitosti Fernando Alonso v podcaste Beyond the Grid a spomína na svoje začiatky. Na svojich prvých pretekoch som si splnil sen tým, že som jazdil vo Formule 1. Povedal by som, že som nemal jasnú víziu o svojej kariére. Nevedel som presne, ktoré preteky budú nasledovať, ktorý bude môj ďalší tím. Improvizoval som. Každý víkend bol novým dobrodružstvom.”

Postupom času si určil už konkrétnejšie ciele. V roku 2005 si splnil to, po čom túži každý pilot Formuly 1, no len malá skupina vyvolených to dosiahne. Fernando Alonso sa stal majstrom sveta, v roku 2006 dokonca dvojnásobným. Čo viac si mohol priať? Španiel vraj začal uvažovať o svojom konci.

Alonsov pôvodný plán hovoril, že v roku 2010 bude na štartovom rošte chýbať. “Keď som v roku 2006 vyhral titul a pripojil sa k McLarenu, tak som mal trojročný kontrakt na sezóny 2007, 2008 a 2009. Bol som si na 99 percent istý, že sezóna 2009 bude mojou poslednou vo Formule 1. To bol môj plán. V hlave som mal veľmi jasný plán. Vyhral som titul v roku 2005, opäť v roku 2006, na tri sezóny som sa upísal McLarenu a v hlave som to považoval za moju poslednú zmluvu.”

Dnes je však suverénne najskúsenejším pilotom Formuly 1. Budúcnosť je vrtkavá, a tak by sme mali brať s rezervou aj vyjadrenia Maxa Verstappena o tom, že po uplynutí jeho zmluvy s Red Bullom by mohol zavesiť volant na klinec.

Nestáva sa však často, že by úspešný pilot ukončil kariéru pred tridsiatkou. Čo chcel vlastne robiť potom? “Neviem! Možno som na to vtedy nemal dôvod, ale keď som ten trojročný kontrakt podpísal, pre mňa to bola dlhodobá zmluva.”

Alonso prezradil, ako to vtedy vnímal: “OK, tri roky sa mi môžu zdať ako veľa, ale toto je aj tak posledný kontrakt… Splnil som si sen, dvakrát som vyhral titul. Prevýšilo to aj moje najdivokejšie predstavy, keď som sa stal šampiónom F1. Čo viac som tu mohol dosiahnuť?”

“Tak som ten kontrakt s McLarenom podpísal a dúfal som, že vyhrám ešte ďalšie tituly. Dúfal som, že vyhrám viac pretekov,” spovedal sa rodák z Ovieda. “Za hranicami Formuly 1, tam vonku, je však aj iný život, a nie je len o pretekaní. Myslel som, že budem mať rodinu a robiť normálne veci, mať obyčajné dni.”

“Devätnásťročný Fernando Alonso, ktorý v roku 2001 začínal v Minardi, by si o 400 veľkých cenách nepomyslel nič zvláštne, pretože budúcnosť príliš neriešil. Ten z roku 2007 by bol však určite prekvapený,” pousmial sa.

Svoju úlohu istotne zohral aj fakt, že po sezóne 2007 sa musel z McLarenu porúčať. Na čas sa vrátil späť do Renaultu, no a následne prišla ponuka z Ferrari. Takéto niečo sa skrátka neodmieta.

Teraz stojí Alonso na prahu veľkého míľnika, ktorý by v skutočnosti dosiahol ešte skôr, keby po druhom stinte s McLarenom stále cítil chuť pokračovať vo Formule 1. Aj z toho pohľadu ide o obdivuhodné číslo.

Fernando Alonso v podcaste uznal, že je to “šialené”. “Je, veru, je. Aj keď je teraz kalendár o čosi dlhší a každý rok sa tých pretekov nazbiera až 24 a nie toľko ako v minulosti. Na druhej strane s prihliadnutím na to, že som tu v rokoch 2019 a 2020 nebol, je 400 naozaj veľké číslo. Dokazuje aj moju vášeň pre šport a Formulu 1.”

Je na také množstvo pretekov pyšný? “Teraz to pre mňa tak veľa neznamená, pretože pretekáte a koncentrujete sa vždy na ten ďalší víkend. V minulosti sa však nikto nedostal na toto číslo. V budúcnosti sa možno niekto nájde, ale nebude ich veľa, povedzme, že najviac päť až desať ľudí.”

“Ako som povedal, toto je dôkazom mojej lásky k pretekaniu, k Formule 1, a ukazuje to, ako ma baví tento životný štýl a celkovo motoršport. Cestovanie je síce náročné, ale pretekanie mi vynahrádza všetko, čo som mu obetoval,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia