logo F1online.skF1online.sk

Tajomstvo odhalené? Ferrari priviezlo do Austinu skryté vylepšenie predného krídla

Carlos Sainz a Charles Leclerc
© SF Media
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 06:37

Ferrari svojou rýchlosťou prekvapilo celý austinský padok, no vzhľadom na to, že pred víkendom nedeklarovalo žiadne vylepšenie, si nikto nevedel presne vysvetliť, čo je za tým. Bol to zákaz flexibilných klapiek DRS, sprísnenie pravidiel parc fermé, nefungujúce vylepšenia súperov? Je možné, že aj tieto faktory prispeli, no významným činiteľom bola jedna novinka, ktorá ušla pozornosti expertov.

Najrýchlejším autom v šprinte a následne aj vo veľkej cene disponovalo Ferrari, ktoré ako jediné spomedzi top tímov neprinieslo nič nové. Alebo sme si to aspoň mysleli, čo len podporilo špekulácie, že FIA musela ostatným potajme pristrihnúť krídelká.

Nové komponenty totiž Scuderia predstavila už v Singapure, hoci pôvodne boli plánované do Austinu. V uličkách Marina Bay sme však spoznali len “základnú” verziu predného krídla, prezradila vo svojom článku trojica insiderov Ferrari Rosario Giuliana, Giuliano Duchessa a Piergiuseppe Donadoni.

Ferrari nasadilo v USA druhú, zdokonalenú verziu tohto krídla z nových kompozitných materiálov, ktoré sa vyznačujú vyššou flexibilitou, no zároveň prechádzajú všetkými statickými testami. Vzhľadom na to, že tímy sú povinné pred víkendom oznamovať len aerodynamické vylepšenia, sa na zozname neobjavilo. Z hľadiska aerodynamických povrchov a kriviek totiž zostalo nezmenené.

Totožné však určite nie sú jeho vlastnosti. Vďaka zvýšenej flexibilite ponúka v rýchlych sekciách nielen lepšiu aerodynamickú efektivitu, ale optimalizuje aj balans monopostu. Konkurencia je presvedčená, že Mercedes a McLaren na jar povstali hlavne vďaka tomu, že predné krídlo auta sa v rýchlosti rotovalo a ohýbalo, znížilo svoj odpor a najmä prítlak, čím sa balans monopostu dostal bližšie k optimálnemu bodu.

Nová konštrukcia predného krídla Ferrari môže súvisieť aj s personálnym posilnením oddelenia kompozitných materiálov v Maranelle, ktoré rovnaký zdroj avizoval už počas leta.

Martin Trenkler

Okrem toho talianskemu tímu výrazne pomohlo, že aspoň základnú verziu krídla stihol predstaviť už v Singapure. Znamenalo to totiž, že ho mohol nasadiť aj počas testov pneumatík Pirelli v Mugelle a priamo na trati si porovnať obe verzie predného krídla; tuhšiu aj flexibilnejšiu. Insideri hovoria o optimalizácii, ktorá podľa “blízkeho zdroja tímu z Maranella” priniesla výrazné zlepšenie.

“Vylepšenia? Použite svoju fantáziu,” vyhlásil vo svojom kryptickom vyjadrení šéf Ferrari Frédéric Vasseur, ktorý sa rozosmial pri novinárskej otázke o absencii noviniek na monoposte Ferrari. “Ste povinní ohlásiť len aerodynamické vylepšenia a také, ktoré upravujú tvar komponentov zvonku. Všetci však ideme naplno, aj my. Nie je to žiaden prielom, ale každá tisícinka môže rozhodnúť, a preto musíme vyvíjať týmto smerom.”

Rovnako tajomný bol aj Charles Leclerc, keď vysvetľoval, že sa oplatí nasadzovať vylepšenia aj pred koncom sezóny a nečakať s nimi na ďalší rok. “Všetko, čo ste sa doteraz naučili a všetky nové komponenty, ktoré ešte prídu pred koncom sezóny — ak nejaké prídu! — korešpondujú so smerom, ktorý je podľa nás správny. Je to smer, ktorým sa vyberieme v roku 2025.”

Zatiaľ čo Scuderii pomohlo nové predné krídlo, stále čakáme na vylepšenú podlahu z dielne McLarenu, ktorý má pred jej nasadením obrovský rešpekt. Ide totiž o najdôležitejší komponent monopostu, ktorý môže priniesť značné zisky, ale aj ťažký hlavybôľ. Rozloženie síl sa tak ešte môže upraviť, no Ferrari nemieni zaspať.

“Ak uvidíme niečo prínosné, prinesieme to na trať. Nie však teraz, ale skôr smerom ku Kataru,” prezradil Vasseur, podľa ktorého sa vývoj dostáva do fázy, kedy je čoraz náročnejšie priniesť nejaké novinky. “Neviem, čo robia ostatní a aký to má u nich dopad na výkonnosť a jazdné vlastnosti auta. Keď však prinesiete nejaké novinky, môžete mať isté problémy s nastaveniami, a preto nedokážete okamžite spraviť taký krok vpred, aký očakávate. V tejto chvíli sa bavíme o drobných zlepšeniach.”

Súvisiace články

Diskusia