McLaren bol mesiac či dva od krachu, priznáva Brown
Keď Formula 1 zverejnila rozšírené zostrihy z pretekov v Austine z roku 2015, mohli sa fanúšikovia McLarenu vrátiť do temných čias. V tom období sa britský tím potácal na dne F1. Zak Brown priznal, že krach McLarenu bol reálnou hrozbou.
Len si pripomeňme, ako to v roku 2015 v Austine dopadlo – Jenson Button a Fernando Alonso sa na nekonkurencieschopnom monoposte McLaren-Honda chvíľu držali na piatom a šiestom mieste, no po záverečnom safety care sa prepadli na siedmu a jedenástu priečku. Do cieľa pritom prišlo len dvanásť monopostov…
V ročníku 2015 obsadila britská stajňa v Pohári konštruktérov predposledné deviate miesto s celkovým ziskom 27 bodov. Čiže menej, než teraz Lando Norris s Oscarom Piastrim vedia pri rovnakom bodovacom systéme získať za jeden víkend.
„Pri nástupe do funkcie som nechápal, aké je to vlastne zlé. Vyrastal som okolo tohto tímu, a vždy som ho vnímal ako všemocný McLaren. Fakt som si hovoril, že to nemôže byť až také zlé,“ vyhlásil Zak Brown, ktorý bol koncom roka 2016 predstavený ako výkonný riaditeľ McLaren Racing.
„Mali sme za sebou najhorší rok v histórii tímu. Auto bolo prakticky prázdne s rekordne nízkym počtom sponzorov a pilotmi, ktorí za nás nechceli pretekať. Zamestnanci boli veľmi nespokojní a chýbali im lídri, takže každý kopal za seba. Všade naokolo vládlo obviňovanie, konšpirácie a nedostatok dôvery. Okrem tohto všetkého to bolo skvelé miesto,“ pokračoval úspešný americký manažér.
Na vyriešenie problémov nestačil len samotný príchod Zaka Browna. Sezóna 2017 bola taktiež športovou katastrofou, a neveľké zlepšenie priniesol prechod na pohonné jednotky Renault v roku 2018. Z McLarenu sa vtedy stal tím zo stredu poľa, odkiaľ sa dlho vyhrabával.
„Stratili sme našu cestu a smerovanie, aj preto tie zlé výsledky, chaos, negatívna energia. Kým sa vrátite na správny kurz, tak to chvíľu trvá. Potrebovali sme urobiť zmeny, priniesť do vedenia nových ľudí, a ísť krok za krokom. Potom sme sa dostali na správnu cestu a získali určité momentum.“
V roku 2019 s novou jazdeckou dvojicou Carlos Sainz – Lando Norris a novými ľuďmi vo vedení stajne naozaj prišlo zlepšenie. Potvrdením bolo prvé pódium po vyše päťročnej odmlke v Brazílii a štvrté miesto v Pohári konštruktérov.
Až prišla jar 2020, a pandémia, ktorá zasiahla aj svet F1. McLaren sa znovu ocitol na pokraji priepasti. „Pri mojom nástupe sme strácali 100 miliónov libier ročne. Navonok som chránil tím, no boli sme vo fakt veľkých finančných problémoch. Keď sme sa z toho začínali dostávať na trati i finančne, prišiel ďalší úder. Zredukovali sa odmeny, zastavili sa sponzorstvá,“ spomína Brown na obdobie pandémie Covid-19, keď sa začiatok sezóny 2020 posunul až na začiatok júla, a jazdilo sa bez divákov.
McLaren bol nútený počas pandémie prepúšťať, rovnako predal svoju sídlo vo Wokingu na 20-ročný spätný lízing. Keď Lando Norris v úvodných pretekoch roka 2020 získal pódium v Rakúsku, v tíme zavládla obrovská radosť. Zvlášť v čase, keď bola slávna značka nie tak ďaleko od krachu.
„Kvôli tomuto úderu počas pandémie sme takmer skrachovali. Boli sme od toho možno mesiac či dva. Tak blízko to bolo,“ prezradil Zak Brown.
Po úspešnej sezóne 2020 a treťom mieste v Pohári konštruktérov prišlo v deň záverečných pretekov v Abú Zabí finančné vykúpenie. Medzi akcionárov vstúpila americká skupina MSP Sports Capital. Američania sa zaviazali investovať do tímu 185 miliónov libier.
„Vždy som bol presvedčený, že získame peniaze i akcionárov. Bolo to stresujúce, no vždy som cítil, že to na konci dňa vyriešime, čo sa aj stalo.“
Zvyšok príbehu poznáte. Dnes je McLaren lídrom Pohára konštruktérov a tímom, ktorý je atraktívny pre sponzorov, a dokáže zarábať. „Už zopár rokov sme ziskoví,“ dodal Zak Brown s tým, že v tomto roku by mal tím zaznamenať rekordné príjmy vo výške cez 500 miliónov libier.