logo F1online.skF1online.sk

Ricciardov posledný odkaz? FIA zrušila udeľovanie bodu za najrýchlejšie kolo

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 19:18

Bonusový bod za najrýchlejšie kolo zaviedla Medzinárodná automobilová federácia v roku 2019 s cieľom okoreniť dianie na trati v priebehu nedeľných pretekov. Podarilo sa. Tento prvok rozhodne zasiahol do niekoľkých dôležitých rozhodnutí strategických oddelení. Zároveň to však vyvolalo otázky o odôvodnenosti „odmeny“ pre jazdca, ktorý dve kolá pred koncom prezuje na najmäkšie pneumatiky a poľahky zhrabne všetku slávu. Kritikom dala za pravdu aj Veľká cena Singapuru a zrejme aj preto sa kompetentní rozhodli, že po piatich rokoch zruší extra bod za najrýchlejšie kolo.

Aby Medzinárodná automobilová federácia zabránila „kvalifikácii na konci pretekov“, rozhodla sa odmeniť bodom držiteľa najrýchlejšieho kola len v prípade, že sa umiestni v najlepšej desiatke. Ak držiteľ najrýchlejšieho kola pretekov neskončil v najlepšej desiatke, bod nikto nedostal.

Objavili sa však problémy a jeden sa v plnej nahote ukázal na Veľkej cene Singapuru. V prvom rade, prezuť na čerstvé mäkké pneumatiky dve kolá pred koncom a zajazdiť najrýchlejšie kolo nie je dôkazom jazdcových zručností. Získať pole position je oveľa náročnejšie a najrýchlejší muž kvalifikácie nie je odmenený žiadnymi bodmi – na rozdiel od juniorských sérií –, tak prečo by ich mal dostať držiteľ najrýchlejšieho kola v pretekoch?

Druhým, a ešte väčším, problémom je strategický prvok. Ako sme uviedli, prezuť na čerstvé softy a zajazdiť najrýchlejšie kolo nie je žiadny problém. Daniel Ricciardo to urobil vo svojich posledných pretekoch a symbolicky sa tým rozlúčil s Formulou 1. Zároveň však vzal bod za najrýchlejšie kolo (a prvý grand slam v kariére) Landovi Norrisovi. Ako jazdec druhého tímu tak pomohol Maxovi Verstappenovi.

Nech už bola kritika oprávnená, alebo nie, odpoveď prišla rýchlo. „Svetová motoristická rada schválila menšie zmeny športových a technických predpisov na roky 2024 a 2025 vrátane zrušenia udeľovania bodu za najrýchlejšie kolo pretekov,“ stojí v nenápadnom tlačovom stanovisku FIA z posledného zasadnutia. Federácia okrem toho zaviazala tímy, aby od budúcej sezóny nasadili mladíka vo voľnom tréningu v každom kokpite dvakrát, nie raz ako tomu bolo v posledných rokoch.

Aj keď FIA neuviedla podrobnosti, dá sa predpokladať, že k zmene dôjde od roku 2025. Bod za najrýchlejšie kolo by sa teda mal udeľovať na posledných šiestich veľkých cenách tejto sezóny.

Zrušenie extra bodu za najrýchlejšie kolo je drobnou, ale nie bezvýznamnou zmenou pravidiel, ktorá však bude navždy spájaná s Ricciardovým počinom pri rozlúčke v Singapure. Zrejme ide o rozumný krok vzhľadom k tomu, čo táto novota priniesla v posledných piatich rokoch. Ktovie, možno sa dočkáme extra bodov pre najrýchlejšieho jazdca kvalifikácie, čo sa zo súčasného pohľadu zdá ako oveľa rozumnejší a spravodlivejší krok.

Súvisiace články

Diskusia