logo F1online.skF1online.sk

Lawsonovo skoré nasadenie je dôležité už pre rok 2025 a môže súvisieť aj s Pérezom

Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 9. 2024

Daniel Ricciardo môže byť sklamaný z toho, že nebude môcť odjazdiť zvyšok tejto sezóny, no jedna vec ho môže trochu upokojiť. Jeho odchod z Red Bullu nevypovedá ani tak o jeho výkonoch ako o nevyriešených jazdeckých otázkach v Red Bulle. Skoré nasadenie Liama Lawsona je pre rakúsky tím dôležité nielen z pohľadu sezóny 2026, ale potenciálne už aj tej budúcej, naznačuje jeden zo šéfov Red Bullu.

Liam Lawson sa tým konečne mohol pochváliť pred celým svetom. Na zvyšných šesť veľkých cien vycestuje ako hlavný pilot Racing Bulls, čím si splní svoj detský sen. Teraz má všetko vo svojich rukách a dobre si to uvedomuje.

“Mám priestor do konca ročníka. V priebehu sezóny sa toho potom dozviem viac. V tejto fáze je to teda tých šesť pretekov,” skonštatoval Liam Lawson v rozhovore pre New Zealand Herald. “V podstate budem musieť predvádzať dobré výkony a pokúsiť sa ukázať svoju hodnotu v F1. Povedal by som, že spraviť niečo podobné ako vlani. To, čo som predviedol vlani, mi dalo túto šancu. Potrebujem spraviť dosť pre to, aby som si túto sedačku do budúceho roka udržal.”

Lawson svojimi slovami o garantovaných šiestich veľkých cenách de facto vylúčil aspoň teoretickú šancu, že by sa Daniel Ricciardo ešte mohol vrátiť na posledné rozlúčkové preteky v Abú Zabí.

Aj keď šéf Racing Bulls Laurent Mekies cez víkend v Singapure uviedol, že s jeho výkonmi bol spokojný, v tejto chvíli nie je pre celý tábor Red Bullu najdôležitejšie to, koľko bodov získa juniorský tím v konštruktérskom šampionáte. A nie je to ani dôvod na padáka pre Daniela Ricciarda.

Tým skutočným dôvodom je, že Red Bull si potrebuje začať robiť poriadok vo svojom jazdeckom zložení. Týka sa to najmä juniorov z akadémie, no nie len ich. Na príklade Olivera Bearmana a Franca Colapinta si môžeme všimnúť, že výsledky vo Formule 2 už dnes nie sú hodnoverným indikátorom toho, ako sa danému mladíkovi bude dariť po príchode do efjednotky. A keďže studnica s talentmi Red Bullu už nie je taká suchá ako pred pár rokmi, červení býci si potrebujú spraviť vo veciach jasno.

Daniel Ricciardo by pri tom len prekážal. Svoju príležitosť dostal a nepremenil ju. Red Bull od začiatku mal pre Austrálčana pripravený jasný plán, no ten už nemá opodstatnenie. “Ricciarda sme zavolali späť, aby sme mu dali šancu vrátiť sa do Red Bullu, ak by v Racing Bulls predvádzal adekvátne výkony,” prikývol Helmut Marko. “Musíme sa však na to pozerať aj v širšom kontexte; máme dosť mladých jazdcov.”

“Je tu [Isack] Hadjar, je tu Lawson, je tu aj [Ajumu] Iwasa. Nemáme ich však zaradených a musíme sa pritom pozerať na budúcnosť. Potrebujeme si tiež spraviť isté porovnania: Ako je na tom Lawson v porovnaní s Júkim? Ako budú v budúcnosti vyzerať jazdecké dvojice pre naše dva tímy?” spytuje sa bývalý pretekár.

Vitaj, Liam, tu máš trest…

Red Bull chce preveriť Liama Lawsona, na čo sa mu zíde zvyšných šesť, nie len päť veľkých cien. Na privítanie v kráľovnej motoršportu totiž dostane trest. “Prvé preteky nebudú relevantné, pretože dostane penalizáciu za pohonnú jednotku. Šprintové preteky a trest desať miest, to mu život v Austine dvakrát neuľahčí,” uvedomuje si Marko.

Len tak na okraj: Pri Markových slovách sa môžeme spýtať, prečo taliansky tím nevymenil pohonnú jednotku skôr, keď Lawson už dva týždne vedel o konci Daniela Ricciarda? Napríklad v Baku sa Ricciardo kvalifikoval len na pätnástom mieste a strata pár pozícií za výmenu motora by ho ani veľmi nebolela.

To je však otázka na samotný VCARB.

Rok 2026 je neistý, ale aj pred rokom 2025 môže prísť zemetrasenie

Previerka Liama Lawsona zrejme Red Bullu neposlúži len na to, či je hoden sedačky v Racing Bulls pre nasledujúcu sezónu. Helmut Marko naznačuje, že za istých okolností by mohol pristáť aj v Red Bulle. “Ešte pred rokom 2025 by mal odjazdiť aspoň pár pretekov, aby sme zistili, aký je jeho skutočný potenciál.”

Red Bull si nutne potrebuje spraviť prehľad vo svojich radoch pred rokom 2026, keď by potenciálne z Red Bullu mohla odísť najväčšia hviezda tímu Max Verstappen. Nečudo, že Christian Horner začal hádzať udicu smerom k Georgeovi Russellovi, ktorý by teoreticky mohol Holanďana v Red Bulle nahradiť, ak sa nenájde nikto vhodnejší v juniorke červených býkov. Lawson by mohol byť touto záchranou.

Faktom však je, že Red Bull možno bude potrebovať záchranné koleso už o rok. Ak Marko s Hornerom zhodnotia, že Lawson svojím potenciálom prevýši Sergia Péreza, je tu reálna šanca, že by Mexičana mohol nahradiť v Red Bulle už v nasledujúcej sezóne.

Mexičan síce vykazuje známky zlepšenia, ktoré má súvisieť s identifikovaním problémov s monopostom, no výkyvy v jeho forme nemiznú. Začína byť však evidentné, že Red Bull v tejto sezóne nezíska konštruktérsky šampionát práve kvôli výkonom Péreza, ktoré by sme mohli označiť za kolísavé, ak by sme k nemu nechceli byť príliš tvrdí.

Nuž a teraz už nespĺňa ani jednu z výkonnostných klauzúl, o ktorých sa špekulovalo pred letnou prestávkou: Red Bull nie je na čele konštruktérskeho šampionátu a Checo nestráca na Maxa Verstappena najviac 100 majstrovských bodov, ba dokonca na konte nemá ani polovicu bodov svojho tímového kolegu. Verstappen vyhráva interný bodovací súboj v pomere 331:144.

Bude Red Bull ochotný riskovať, že sa Pérez v nasledujúcej sezóne opäť ocitne v problémoch, ak by Lawson ohromil a ukázal by sa ako vhodná náhrada? Musíme tiež pamätať na to, že Red Bull sa zrejme v úvode budúceho roka už nebude môcť spoľahnúť na výkonnostnú výhodu, ktorá ešte v tejto sezóne červených býkov udržiavala na hladine a spolu s tým aj Verstappenove majstrovské šance.

Pripomeňme si slová Helmuta Marka, ktoré padli počas letnej prestávky: “Ak sa Checo dokáže konzistentne vrátiť k svojej normálnej rýchlosti, tak budeme šťastní. Neustále sa však objavujú výkyvy vo forme, či už je to v kvalifikácii, alebo v istých fázach pretekov. Chýba konzistentnosť, a to je problém.”

Sám šéf tímu Christian Horner v Singapure uviedol, že pri Ricciardovi nejde len o jeho nahradenie, ale aj o “širší kontext”. Aj keď to nešpecifikoval, v kontexte dnešných udalostí sa môžeme domnievať, že tým naráža aj na Sergia Péreza.

Nuž a na záver máme ešte jednu pomerne prekvapujúcu správu. Renomovaný novinár Joe Saward po víkende v Singapure prezradil, o čom sa špekulovalo v padoku, a z čoho by sa mohla stať ďalšia bomba na tohtoročnom prestupovom trhu. “Jedna zaujímavá špekulácia v Singapure sa týkala toho, že Pérez a Red Bull vymysleli plán, ktorého výsledkom bude oznámenie jeho odchodu do dôchodku v Mexiku, čo by mu doprialo vznešenejší odchod, ako keby ho vyhodili, a zároveň by to bolo aj menej bolestivé z hľadiska predaja Red Bullu v Amerike.”

Či sa po sérii neuveriteľných špekulácií v tejto sezóne naplní aj ďalšia, ktorá znie rovnako šialene, a Pérez sa po skončení ročníka z formulových okruhov vytratí, budeme vedieť už takmer presne o mesiac. VC Mexika je na programe hneď po pretekoch v Austine.

V každom prípade Liam Lawson má vo svojom kontrakte garantované, že Red Bull mu zabezpečí miesto pre sezónu 2025. Zostáva len otázka, ktoré miesto to bude? “V budúcej sezóne bude určite sedieť v jednom z našich monopostov,” vyhlásil počas letnej pauzy Helmut Marko.

Súvisiace články

Diskusia