logo F1online.skF1online.sk

Čandhok viní z nehody Sainza, Palmer zas Péreza

Nehoda Carlosa Sainza a Sergia Péreza
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 9. 2024

Nehoda v samom závere Veľkej ceny Azerbajdžanu vyvolala na sociálnych sieťach horúčkovité diskusie. Komisári nakoniec rozpažili ruky a zrážku označili za pretekový incident. Existuje však v motoristickom športe niečo ako 50 na 50? Alebo mohla jedna zo strán urobiť viac, aby incidentu zabránila?

Samozrejme, po pretekoch dali všetci odborníci hlavy dokopy a každý z nich prišiel s vlastným záverom. Napríklad fanúšikovia F1online sa väčšinovo priklonili k názoru, že väčší diel zodpovednosti za incident nesie Pérez, ale s týmto záverom nie každý súhlasí. Nezhodli sa dokonca ani dvaja z najznámejších televíznych expertov súčasnosti – Karun Čandhok z televízie Sky a Jolyon Palmer z F1 TV.

„Môžete vidieť, že Carlos je za bielou čiarou. Pre pretekárskeho jazdca je prirodzené, že sa chce vzdialiť od múra. Môžete použiť bielu čiaru ako referenčný bod a jasne vidíte, že Carlos sa blíži a blíži. Posunul sa od bielej čiary a presúval sa doľava, keď došlo ku kolízii,“ povedal Karun Čandhok pri svojej analýze opakovaných záberov incidentu.

„Myslím si, že Carlos musí prijať o trochu viac viny za incident, pretože križoval trať na ľavú stranu. Boli pri sebe veľmi blízko a nie je to miesto, kde by ste očakávali zrážku. Keď sa posúvate doľava, očakávate od druhého jazdca, že sa tiež posunie. Bohužiaľ pre Carlosa, myslím si, že v tomto prípade bude musieť akceptovať vinu za incident,“ vyriekol Čandhok svoj ortieľ.

Na druhej strane, ak sa jazdec nachádza vpredu a v ideálnej stope, úplne bežne sa uchyľuje k vytláčaniu súpera na špinavú časť trate. Typickým príkladom je nájazd do druhej zákruty v Baku. Keď sa pozriete na štart, Carlos Sainz nemal taký dobrý výjazd z prvej zákruty a v nájazde do druhej trošku vystrčil Sergia Péreza na špinavú časť trate.

Mexičan vtedy uhýbal, ale do druhej zákruty si podržal vnútornú stopu a nakoniec sa dostal dopredu. Presne to isté mal urobiť v predposlednom kole a pravdepodobne by tým dosiahol rovnaký výsledok.

Jolyon Palmer, ďalší bývalý pilot a dnes komentátor, vo svojej analýze oponoval Čandhokovi a vyriekol ortieľ, ktorý sme si v podstate vypočuli aj od komisárov: Pérez mal na ľavej strane kopu miesta a mohol ho využiť, hoci za nehodu, rovnako ako Sainz, nenesie prevažný diel zodpovednosti.

„Môžete povedať, že to bolo 50 na 50, ale poďme sa na to pozrieť z palubnej kamery Sergia Péreza,“ začal svoju analýzu opakovaných záberov incidentu Palmer na F1 TV. „Dve Ferrari idú do druhej zákruty bok po boku a tu vidíme nedotáčavosť monopostu Carlosa Sainza.“

„Checo v tejto chvíli drží vnútornú stopu a podľa môjho názoru – aj keď môžete argumentovať, že išlo o incident 50 na 50 a Sainz križoval trať – Pérez musí využiť všetok priestor na ľavej strane. Carlos je v tejto chvíli o dosť vpredu a má právo prekrížiť trať, ak nechá na opačnej strane Checovi dostatok priestoru,“ myslí si bývalý pilot Renaultu.

„Podľa mňa bude trochu sklamaný, že Pérez si jednoducho držal stopu. Vidíte, že Checo drží volant úplne rovno s cieľom zostať v zákryte za Charlesom Leclercom vpredu. Samozrejme, Pérez bude argumentovať, že to bol Sainz, kto prekrížil trať a počínal si agresívne. Bude zaujímavé si vypočuť komisárov, ale podľa mňa nesie väčšiu vinu Pérez, pretože mal na ľavej strane obrovský priestor, ale nevyužil ho,“ skonštatoval Palmer.

Súvisiace články

Diskusia