logo F1online.skF1online.sk

Oportunistická nedeľa Fernanda Alonsa

Fernando Alonso
© X/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Aston Martin v Azerbajdžane vybojoval šieste miesto zásluhou Fernanda Alonsa, čo je pre britskú stajňu vynikajúci výsledok. Španiela teší, že sa mu podarilo využiť nehodu Sainza s Pérezom a pozbierať ďalších osem bodov.

Alonso pred pretekmi vyhlásil, že podľa interných simulácií by mal Aston Martin skončiť na dvanástom alebo trinástom mieste, a Williamsy s Haasmi mali byť rýchlejšie. Nakoniec sa tento scenár nepotvrdil a rodák z Ovieda zo svojho auta dokázal vyžmýkať viac, no aj boxový múrik zo stratégie.

“Obyčajne má stred poľa k dispozícii len deviate a desiate miesto, keď prvé štyri tímy dôjdu do cieľa. Dnes vďaka istým udalostiam pred nami bola k dispozícii šiesta priečka a my sme boli pripravení ju získať. Bola to taká oportunistická nedeľa,” hodnotil preteky Fernando Alonso, keď sa do mixzóny priviezol na svojej kolobežke.

Osem majstrovských bodov z pohľadu Aston Martinu veľa nerieši. Za sebou má veľkú priepasť, ktorú sa béčku Red Bullu nedarí preklenúť, a o dobehnutí štvrtého Mercedesu nemôžu v Silverstone snívať ani v tých najdivokejších snoch. Aston Martin je osamotený a môže sa pozerať len sám na seba.

Alonso pri svojom hodnotení hovoril aj o sobote, keď zajazdil fenomenálne kolo. “Kvalifikácia je v týchto časoch veľmi dôležitá. Rýchlostne sú si všetci veľmi blízko, že v jednom vláčiku áut sa môžete ocitnúť na prvom mieste, ale aj na štvrtom a zaseknúť sa v premávke. Kvalifikácia je kľúčová.”

“Dnes sme však mali o čosi lepšie tempo, než sme predpokladali, aj opotrebovanie bolo lepšie, než sme očakávali. Myslím, že sme zastavili v trinástom kole (jedenástom, pozn. red.) a na jednej sade tvrdých pneumatík sme pokračovali až do cieľa, pričom sme mali slušnú rýchlosť. Myslím si, že sme to dobre zvládli, fajn sme manažovali pneumatiky, tím prijal dobré rozhodnutia a na konci sme si polepšili o dve miesta po odstúpeniach pred nami,” skonštatoval dvojnásobný šampión.

Alex Albon, ktorý mal byť hlavným súperom Fernanda Alonsa v pretekoch, to spravil naopak. Natiahol prvý stint a ku koncu pretekov obul stredne tvrdé pneumatiky. “Jeho stratégiu zrejme negatívne zasiahol fakt, že musel predbehnúť Franca [Colapinta] a Nica [Hülkenberga]. Jeho stredne tvrdé pneumatiky počas prvých pár kôl trpeli a to nikdy nie je dobré.”

So súčasnými gumami treba v úvode stintu narábať opatrne, inak sa ich životnosť výrazne skráti. “Franco a Nico boli zrejme mojou záchrannou sieťou, pretože celý víkend boli rýchli. Dvaja proti jednému, tak to Alex opisoval v sobotu. V nedeľu však stačil aj jeden.”

Alonso sa mohol oprieť o svoj manažment pneumatík, vďaka ktorému sa ku koncu pretekov udržal pred Williamsmi — samozrejme, aj s pomocou VSC. Mike Krack pochválil svojho jazdca za prácu s gumami: “Stále mal k dispozícii dosť šťavy, keď prišlo na lámanie chleba, pretože mnohí ho dobiehali na čerstvých mediumkách. Prekvapilo ma, ako ľahko ich dokázal udržať za nami.”

To je smerom do budúcna pozitívny signál, ale Alonso sa neraduje predčasne. “Williamsy a Haasy boli od nás na posledných troch víkendoch vo všeobecnosti rýchlejšie. Kevin skončil pred nami v Monze aj s desaťsekundovým trestom. Chceli by sme tento trend zvrátiť a opäť sa stať piatym najrýchlejším tímom. Singapur nám na to poskytne ďalšiu príležitosť.”

Má Aston Martin jasnú predstavu, ktorým smerom sa vydať? “Stále sa učíme. Nemyslím si, že by to bolo na papieri pred Singapurom čierno-biele. V piatok sme stále trochu experimentovali. Tím ide naplno a nie sme spokojní s našou súčasnou pozíciou. Prišli sme o časť našej konkurencieschopnosti a chceme ju získať späť. Singapur je ďalšia šanca. Je to mestská trať, v pretekoch sa toho obyčajne veľa udeje, musíme byť pripravení pozbierať body rovnako ako dnes.”

Lance Stroll šachovnicovú vlajku nevidel. Odstúpil po 45 kolách pre problémy s brzdami, ktoré podľa neho nesúviseli s prvým kolom a nehodou. “Ja som to pustil na vnútrajšku. Nie som si istý, či ma zbadal, no takpovediac mi zavrel dvere a došlo ku kontaktu,” opísal kolíziu s Júkim Cunodom v jedinej odpovedi na otázky reportéra F1 TV, ktorá stála za reprodukciu.

Súvisiace články

Diskusia