Niečo za niečo: Ferrari zmenilo rétoriku, zmrazenie motorov chce podporiť

zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Boj Red Bullu za skoršie zmrazenie pohonných jednotiek začína prinášať prvé ovocie. Dokázal totižto presvedčiť Ferrari, ktoré až donedávna bolo zásadne proti utlmovaniu vývoja, aby súhlasilo so zmrazením motorov. Scuderia na to pristúpila potom, čo sa podarilo dohodnúť na skrátení trvania súčasnej motorovej éry o jeden rok.

Mattia Binotto o tom informoval na piatkovej bahrajnskej tlačovke šéfov tímov. Podľa jeho slov teda môžeme čakať zmrazenie vývoja od roku 2022, aj keď zatiaľ nie je úplne jasné, či zákaz vývoja začne platiť na konci roka 2021 alebo pred začiatkom sezóny 2022.

Pre Red Bull bude táto otázka dôležitá, pretože Honda sľúbila pokračovať vo vývoji len do konca sezóny 2021. Či potiahne ešte aj medzisezónny vývoj, teraz nie je jasné.

Nuž a dôležité je to aj pre Ferrari. Ak sa počas budúcej zimy nebude vyvíjať, Scuderia bude mať o jednu šancu menej dotiahnuť sa na konkurenciu a dominujúci Mercedes.

“Myslím si, že sme už hovorili, že platia pravidlá, v rámci ktorých Red Bull má riešenie. Môžu odoberať pohonné jednotky od iného výrobcu, o tom niet pochýb,” vysvetľuje Mattia Binotto. “Rozumieme však aj ich zámeru do budúcna pokračovať s motorom Hondy.”

“Počas posledných dní sme mali stretnutia s F1 a FIA. Myslíme si, že my vo Ferrari situácii rozumieme. Podporujeme pokus urýchliť tento proces o rok, teda zmrazenie motorov, pretože to by znamenalo aj skrátiť čakanie na nové pravidlá ohľadom pohonných jednotiek len do roku 2025.”

“Poznáme aktuálnu situáciu a rozumieme jej. Nie je to prvýkrát, čo sa Ferrari správa zodpovedne. Podporíme teda toto zmrazenie, keď skrátime obdobie týchto pohonných jednotiek o jeden rok,” jasne zhrnul postoj Ferrari jeho šéf.

Rokovania sa však týmto súhlasom ani zďaleka neskončili. Posledné vyjadrenia Renaultu boli zamietavé, teda bude treba presvedčiť Abiteboula a spol., nuž a Ferrari si chce ešte dohodnúť záruky, že pristúpením na skoršie zmrazenie naň samo nedoplatí — jeho pohonná jednotka je totižto najslabšia.

“Momentálne prebiehajú rokovania s FIA, s Formulou 1, či by sme nemali začať uvažovať o nejakom mechanizme vyrovnania (výkonov), ak by nastala situácia, že jeden z výrobcov by sa ocitol z pohľadu výkonu ďaleko za ostatnými,” pokračoval Binotto. “V tom prípade by sme totižto na tri roky zmrazili aj rozdiely medzi výrobcami. Tieto detaily budú dôležité.”

Doteraz sme sa mali nových pohonných jednotiek dočkať až v roku 2026, po novom teda môžu prísť už o rok skôr. To vyvinie väčší tlak na vedenie Formuly 1, aby urýchlene začalo pripravovať novú sadu pravidiel. Na všetko bude totižto o jeden rok menej času.

“V roku 2025 budeme mať úplne nové pohonné jednotky, takže v polovici budúceho roka musíme mať v pravidlách jasno,” odkazuje švajčiarsky inžinier. “Myslím si, že sa tie motory budú do značnej miery líšiť od tých dnešných, keďže aspoň z pohľadu Ferrari musia byť splnené určité ciele, napríklad ohľadom nákladov.”

“Z pohľadu ceny to musí byť udržateľné. Podľa mňa by pohonná jednotka mala stáť 50 percent toho, čo na ňu minieme dnes. Aby sme to dosiahli, musíme sa rozhodnúť, ako bude ten nový formát vyzerať. To bude náročná úloha.”

“A po stránke udržateľnosti a uhlíkovej stopy si musíme stanoviť ambiciózne ciele. Musíme byť veľmi proaktívni pri spolupráci výrobcami, F1 a FIA, aby sme sa veľmi rýchlo posunuli vo veci pravidiel. Toto totižto definuje našu budúcnosť medzi rokmi 2025 a 2030,” doplnil Binotto.

Možno vás zaujme

Komentáre