logo F1online.skF1online.sk

Podľa Hornera dáta nesedia: Nemôžeme veriť vlastným vývojovým nástrojom

Max Verstappen pred Georgeom Russellom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2024

Max Verstappen pred týždňom stratil na víťaza veľkej ceny 20, v Monze však až 40 sekúnd. Trend nie je dobrý a celý Red Bull začína prepočítavať body v oboch šampionátoch. Christian Horner cíti, že situáciu treba urgentne riešiť, no jeho tím má problém: Nemôže sa spoľahnúť na svoj veterný tunel.

Aby sa Lando Norris stal majstrom sveta, potrebuje náskok Maxa Verstappena sťahovať o aspoň sedem-osem bodov na každých pretekoch až do konca sezóny. V Monze sa mu to podarilo aj napriek tomu, že z pohľadu McLarenu to boli totálne nezvládnuté preteky.

V podaní Red Bullu však boli ešte horšie. “S takou rýchlosťou, akú sme previedli, sa určite dostaneme pod tlak v oboch šampionátoch,” uvedomuje si Christian Horner. “Mali sme štvrté najrýchlejšie auto, taká je realita. Ak chceme mať istotu, že získame oba tituly, musíme to otočiť, musíme zvýšiť výkonnosť auta.”

“Súčasnú situáciu treba veľmi rýchlo zvrátiť. Myslím si, že tento okruh odhalil nedostatky auta v porovnaní s minulým rokom a tiež si myslím, že máme veľmi jasný problém, ktorý sa cez víkend dostal do popredia. Vieme, že ho musíme vyriešiť. V opačnom prípade sa dostaneme pod obrovský tlak,” upozorňuje služobne najstarší šéf tímu v padoku.

Max Verstappen po kvalifikácii hovoril o tom, že keď sa Red Bull snaží odstrániť jeden problém na monoposte, tak zrazu vyskočí ďalší. Horner teraz vysvetlil, na čo tým narážal: V Milton Keynes nevedia nájsť zlatý stred medzi minimalizáciou nestability zadnej časti a nedotáčavosťou.

“Je to skôr o balanse. Stopercentne ide o balans,” reaguje Horner. “Predná a zadná časť auta nespolupracujú. Max a Checo sa v nájazdoch do zákrut nemôžu spoľahnúť na zadnú časť. Potom sa to snažíte kompenzovať, ale tým zvýšite nedotáčavosť. Je to na hrane.”

“Videli sme to v kvalifikácii. Na použitých gumách sme mali dobrý balans a zajazdili sme 1:19,6, čím sme sa vyrovnali najlepším časom. Potom sme nasadili dve sady nových gúm, balans sa totálne rozhodil a my sme boli o štyri a pol desatiny pomalší,” vysvetlil zmenu vo vyvážení, ktorá môže byť spôsobená tým, že zadné kolesá sú širšie. Nasadenie nových gúm tým pádom výraznejšie zvýši priľnavosť na zadnej náprave a posunie balans auta smerom dozadu — auto je nedotáčavejšie.

Návrat k staršiemu autu odhalil nepríjemné skutočnosti

S týmto problémom súviseli aj holandské experimenty so staršou verziou auta. Výsledky neboli uspokojivé. Zdá sa, že monopost RB20 má vrodené chyby už od začiatku sezóny. Spočiatku ich však nebolo vidieť, pretože súperi nemali dostatočnú rýchlosť.

“Keď sa v tom začnete hrabať, myslím si, že niektoré problémy sme mali už v úvode roka, keď sme vyhrávali preteky s náskokom 20 sekúnd,” pripustil 50-ročný Brit. “Aj keď nedávne vylepšenia pridali na monoposte prítlak, tak zároveň vytvorili nesúlad medzi prednou a zadnou časťou. Vidíme to. Náš veterný tunel to síce netvrdí, ale hovorí to trať.”

“Takže treba to vyriešiť, pretože to znamená, že nemôžeme veriť svojim nástrojom. V tom prípade sa musíte vracať k dátam z trate a predošlým skúsenostiam,” zdôrazňuje.

Donedávna mal veľmi podobné problémy Mercedes. Red Bull teraz na vlastnej koži zažíva, čo trápilo stajňu pod vedením Tota Wolffa v predchádzajúcich dvoch sezónach. Na rozdiel od strieborných šípov sa však v Milton Keynes majú z čoho odraziť; monopost bol ešte pred pár mesiacmi dominantný.

“V istých oblastiach sme narazili na strop a jednotlivé časti auta sa rozchádzajú. Azda keby sme niekedy mali o trochu menej prítlaku, ale celkovo lepší balans, tak by sme jazdili lepšie časy, mali lepšiu degradáciu, lepší manažment pneumatík a všetky ďalšie aspekty,” hovorí o potenciálnych ziskoch, ktoré by mohli plynúť z návratu k staršej špecifikácii.

Treba však zistiť, ktorá presne by to mala byť. “Musíte sa pýtať na všetko. Zmenilo sa ešte niečo ďalšie? Nemôžeme nechať kameň na kameni. Na pretekoch okolo Miami, Číny a Japonska sme však vyhrávali veľmi ľahko. Keď je auto v správnom okne, funguje podľa očakávaní, resp. bližšie k očakávaniam. Toto okno je však veľmi malé. S tým musíme pracovať — musíme ho rozšíriť.”

Súvisiace články

Diskusia