„Nepochopiteľná“ RB20 bola lepšia na starých gumách. Marko sa nevzdáva nádeje na výhru
Red Bull zažil v kvalifikácii na Veľkú cenu Talianska ďalšiu facku. Štart zo štvrtého radu a strata takmer sedem desatín na pole position je rezultát, aký si tento tím nepamätá. Ešte desivejšia než strata je však skutočnosť, že tím nevie, čo sa to s monopostom vlastne deje.
Aj keď je celková strata obrovská, pohľad na delta časy a jednotlivé sektory našepkáva, že reálne chýbali Maxovi Verstappenovi na najlepších asi tri desatiny, nie sedem. Delta Sergia Péreza už nevyzerala tak dobre, ale mexický pretekár vo finále nestratil na tímového kolegu veľa a odštartuje spolu s ním zo štvrtého radu. To však rozhodne nie je dôvod na spokojnosť.
„Z vyváženia som mal pocit, ako keby predná náprava nebola spojená so zadnou. S nízkym prítlakom sa to ešte zhoršilo,“ povedal Pérez po skončení kvalifikácie pre F1 TV. „V Q3 som mal skvelé kolo na použitých pneumatikách, ale keď som nasadil čerstvé, pracovné okno sa veľmi zúžilo a auto bolo veľmi náročné na zvládnutie. Ťažko povedať, čo to spôsobuje.“
Mexičan po kvalifikácii ťažko hľadal slová podobne ako jeho tímový kolega či zástupcovia Red Bullu. „S takou pozíciou na štarte nás čakajú dlhé preteky a môžeme skončiť zaseknutí v DRS-vláčiku. Aspoň pretekové tempo vyzeralo o niečo sľubnejšie než kvalifikačné. Ak dokážeme udržať pneumatiky pri živote, môžeme sa posunúť dopredu,“ dodal s nádejou Pérez.
Mnohé z týchto slov podčiarkol aj poradca Red Bullu Helmut Marko. Ten bol po piatku veľmi optimisticky naladený, ale už počas tretieho tréningu hlásil reportér televízie Sky Ted Kravitz veľmi intenzívny rozhovor v garáži Red Bullu medzi Maxom Verstappenom, jeho inžinierom Gianpierom Lambiase a Markom, ktorý vyzeral obzvlášť ustarostene. Po kvalifikácii mal tých starostí ešte viac.
„Nepochopiteľné,“ opísal Rakúšan výkon RB20 v kvalifikácii. „V Q2 sme boli v dosahu pár stotín za Hamiltonom, ale v Q3 odrazu akoby nič nefungovalo. Zmeny pritom boli minimálne. Teoreticky by to nemali spôsobiť, takže sme zmätení.“
Marko pritom nadviazal na slová Péreza o použitých pneumatikách. Checo mal v Q3 k dispozícii len jednu čerstvú sadu pneumatík, Verstappen dve, ale napriek tomu bol len o pár stotiniek rýchlejší než Mexičan na použitých gumách. „Niečo nám tu vôbec nesedí. Obvykle sú použité pneumatiky o tri alebo štyri desatiny pomalšie,“ skonštatoval poradca Red Bullu, ktorý, podobne ako celý tím, nemal vysvetlenie.
Nestratil však nič zo svojho piatkového optimizmu a na otázku, či Red Bull môže vyhrať, odpovedal jednoznačným: „Rozhodne. Musíme to zanalyzovať, pretože v Q2 sme mali výkonnosť a všetko bolo v poriadku. Vďakabohu sme na Monze, kde sa dá predbiehať.“
„Nemyslím si, že sa niekto dokáže vymaniť z DRS dosahu, dokonca ani oba McLareny, jedine ak prídu s nejakým dokonalým plánom a nebudú spolu bojovať. Nič nie je stratené. Keď však aj v pretekoch podobným spôsobom stratíme výkon, tak bude vyzerať zle,“ dodal Marko.