logo F1online.skF1online.sk

Colapinto brzdí očakávania. V Argentíne ho však už prirovnávajú k Messimu

Franco Colapinto
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2024

Dnes uvidíme na trati nové meno. Vo Williamse sa predstaví Franco Colapinto, ktorého čaká debut vo Formule 1. Prichádza pomerne nečakane a sprevádza ho množstvo emócií nielen u mladého Argentínčana, ale aj v jeho domovine. Pre argentínsky motoršport je to taký obrovský míľnik, že sa pri ňom skloňuje aj meno Lionel Messi.

James Vowles už definitívne stratil trpezlivosť s Loganom Sargeantom. Po nehode v prvom tréningu na VC Holandska začal skúmať možnosti a napokon prijal nečakané rozhodnutie. Mladíci v jazdeckej akadémii Williamsu a potenciálni záujemcovia o vstup do nej sú však nadšení: Šancu dostal jeden z nich.

Nikto to však nečakal. Ani Franco Colapinto dopredu nevedel, ako sa Williams rozhodne. Verdikt prišiel takpovediac na poslednú chvíľu, čo dokazuje aj fakt, že ešte v pondelok sedel na simulátore svojho tímu MP Motorsport, aby sa pripravil na preteky Formuly 2 v Monze.

“Takže si viete predstaviť, ako neskoro to prišlo,” pousmial sa Franco Colapinto, ktorého cituje portál motorsport-total.com. “Neviem, kedy nad tým uvažovali, ale toto je príležitosť, na ktorú som bol pripravený a na ktorú som čakal už veľmi dlho. Už od detstva som sníval o tom, že sa mi tento sen splní. Mám radosť, že dnes tu môžem stáť a rozprávať sa o tom s vami. Som veľmi vďačný Williamsu za príležitosť. Šialený je už len fakt, že mi dali túto šancu.”

X/Franco Colapinto

Franco Colapinto je skutočne zaujímavou voľbou aj vzhľadom na to, že Williams si mohol vybrať Liama Lawsona alebo Micka Schumachera. Obaja majú množstvo skúseností z juniorských šampionátov a dokonca aj z Formuly 1.

Na druhej strane Colapinto je v priebežnom hodnotení šampionátu F2 na šiestej priečke a medzi nováčikmi je tretí. Avšak vzhľadom na to, že za sebou nemá ani jednu celú sezónu vo Formule 2 a okamžite má presedlať do kráľovnej motoršportu, si aj sám uvedomuje, že čelí nesmierne veľkej výzve.

“Nemám veľké očakávania. Chcem postupovať krok po kroku a koncentrovať sa sám na seba,” stojí pevne na zemi Colapinto. “Najdôležitejšie je sústrediť sa na svoju prácu a spraviť to, čo odo mňa tím očakáva. Som si viac než istý, že to dokážem. Neviem sa dočkať chvíle, keď si v piatok sadnem do monopostu.”

Pre Colapinta je táto situácia trochu nešťastná. Aj keby zažiaril ako najjasnejšia hviezda na nebi, v budúcej sezóne sa bude musieť vrátiť do Formuly 2. Williams má už obe sedačky obsadené a aj ostatné tímy začínajú mať plno.

Argentínčan berie týchto deväť veľkých cien skôr ako bonus. “Samozrejme, že nečakám, že budem v roku 2025 pretekať vo Formule 1, no ja som dostal šancu v roku 2024. Viete si predstaviť, aký som z toho šťastný. Oboma rukami sa chopím tejto šance a pokúsim sa čo najviac si to užiť.”

X/Williams

Williams jeho debut načasoval ideálne, no aký bude Singapur?

Monza je azda najmenej náročný okruh v kalendári, takže z tohto pohľadu je Colapintova premiéra načasovaná dokonale. Na dlhých rovinkách bude mať dostatok času sa zoznámiť s procedúrami, tlačidlami na volante a okruhom. Už čoskoro sa však kráľovná motoršportu presunie na pretekovú dvojičku do Azerbajdžanu a Singapuru. Preteky v Marina Bay sú považované za takmer najnáročnejšie v sezóne; dve hodiny v horúčave a zovretí bariér preveria kondíciu každého pilota.

“Tvrdo som trénoval,” znejú slová do bitky 21-ročného rodáka z Pilaru, ktorý svoje sebavedomie opiera o tvrdú prípravu aj skúsenosti z prvého tréningu na VC Veľkej Británie. “Dokonca aj o tom svojom prvom tréningu som sa dozvedel neskoro. V Rakúsku som jazdil vo Formule 2 a povedali mi, že v Silverstone sa predstavím v prvom tréningu. Myslím, že po stránke preťažení ide o jeden z najnáročnejších okruhov, ale dobre som to zvládol.”

Colapinto už dávno dúfal, že by sa mohol predstaviť vo Formule 1, a tak by mal mať dostatočne natrénované. “Našťastie som na tom pracoval už od začiatku roka, takže cítim, že som pripravený. Katar bude náročnejší, ale pred Singapurom sa cítim dobre. Katar príde na rad potom.”

Mladík však nemyslí tak ďaleko dopredu. “Zatiaľ sú to len dva dni. Najskôr poďme do Monzy a potom uvidíme, ako na tom budeme.”

Formulový Lionel Messi?

V Argentíne sa medzičasom strhol veľký ošiaľ. Niet sa čomu diviť, veď posledným zástupcom tejto juhoamerickej krajiny vo Formule 1 bol Gastón Mazzacane v roku 2001. Posledné víťazstvo však pre Argentínu vybojoval Carlos Reutemann ešte na VC Belgicka 1981.

Argentínčania velebia svoje športové hviezdy a už dlho im v najvyššej motoristickej triede jedna chýbala. Miestni sa preto tak nechali strhnúť, že Franca Colapinta prirovnávajú k Lionelovi Messimu. Medzi nimi však môžeme nájsť aj nejednu spojitosť; napríklad, obaja už vo veľmi mladom veku museli opustiť svoju rodnú hrudu a vycestovať do Európy. Otázkou zostáva, či Colapintova hviezda môže raz žiariť rovnako ako tá Messiho vo futbale.

Colapinto má pred takýmito porovnaniami rešpekt. “Vidím, že niekedy ma fanúšikovia k nemu prirovnávajú, ale ja si len pomyslím: Chlapci, vy ste blázni! Messi je boh, ako ma s ním môžete porovnávať? Argentína však už 23 rokov nemala pilota vo Formule 1. Argentínčanov to preto napĺňa radosťou, pretože toto je výnimočná chvíľa pre všetkých vrátane mňa.”

Jeho krajania šaleli už vtedy, keď sa dostal do Formuly 2. “Teraz je to posunuté ešte na iný level. Som extrémne pyšný na to, že mám v mojej domovine takú podporu. Nie je veľa jazdcov, ktorí ju majú. Po toľkých rokoch bez jazdca sú fanúšikovia o čosi rozpálenejší. Sledujú každý príspevok, každé preteky, každý moment mojej cesty.”

Víťaz pretekov F2 sa poďakoval aj za ich obrovskú podporu, bez ktorej by sa nedostal ani do F2 a nemohol by zostať v akadémii Williamsu. “Nemal som rozpočet na Formulu 2, tak mi na sociálnych sieťach pomohli nájsť nových sponzorov, čo je podľa mňa fantastické. Nevidí sa často, že by fanúšikovia robili niečo také pre svojich športovcov. Majú nesmiernu vášeň a vstávajú zavčasu, aby mohli sledovať preteky. Som na Argentínu hrdý.”

Tejto obrovskej kampani na sociálnych sieťach musí byť Colapinto vďačný aj za svoju šancu vo Formule 1. Podľa zákulisných informácií miestenka vo Williamse stála jeho sponzorov 4,5 milióna dolárov — 500-tisíc na jedny preteky. Na štart mu mal prispieť argentínsky autoklub a minimálne štyria partneri.

Z Argentíny do Talianska v štrnástich rokoch

Ak chcete vo svetovom motoršporte niečo znamenať, nutne sa musíte presťahovať do Európy. V minulosti sa na túto cestu vydali Júki Cunoda, Kuan-jü Čou a ako štrnásťročný sa musel na starý kontinent presťahovať aj Franco Colapinto.

Inak to skrátka nešlo, ak túžil raz sa dostať do Formuly 1. “Preto som sa ako malý začal učiť po taliansky. Byť bez rodiny bola veľká obeta, ale bolo to niečo, čo som chcel robiť. Už ako dieťa som mal v hlavne jasnú predstavu a vedel som, že táto cesta vedie cez Európu.”

Začiatky boli nesmierne ťažké. Malý chlapec vo veľkom svete sa musel naučiť obracať. “Nevedel som si navariť, nevedel som si oprať. Vedel som hovoriť po taliansky, ale bola to hotová katastrofa. A bol som celkom sám. Bolo to tvrdé,” zaspomínal si Colapinto, ktorému však tieto skúsenosti pomohli dozrieť. “Pretože som musel robiť veci, ktoré som v živote nerobil.”

“A keď pochádzate z južnej Ameriky, vždy je to náročnejšie. Musíte toho obetovať viac ako Európania, ktorí sa po pretekoch môžu vrátiť za rodinou, alebo hodinu precestovať lietadlom či autom a následne spať doma vo svojej posteli. My sme boli 12-tisíc kilometrov od rodiny. Bolo to tvrdé,” uzavrel Argentínčan, ktorý si však na štarte piatkového prvého tréningu bude môcť povedať, že to dokázal a že to stálo za to.

Súvisiace články

Diskusia