logo F1online.skF1online.sk

Vráti sa starý koncept? Z auta sa stala mrcha, ktorú dokáže skrotiť len Max, hovorí Marko

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 8. 2024

Sezóna Red Bullu zažila v priebehu roka 2024 nevídaný obrat. Vlastne je ešte predčasné hovoriť, že tento obrat je dokonaný. Tím stratil, ale ešte nie je ani zďaleka koniec. Negatívny trend môžu inžinieri zvrátiť a podľa poradcu Red Bullu Helmuta Marka sa to podarí, keď nájdu spôsob, ako opäť rozšíriť pracovné okno monopostu RB20.

Red Bull sa dostáva pod stále väčší tlak konkurencie. McLaren znižuje viac ako stobodovú stratu a momentálne je už „len“ 42 bodov pozadu, Ferrari stráca 63 bodov, Max Verstappen nevyhral štyri veľké ceny a Sergio Pérez zaznamenal v posledných osmoro pretekoch len 28 bodov. Od Veľkej ceny Miami sa McLaren MCL38 ukazuje ako najuniverzálnejší a najvyváženejší monopost, Mercedes zažil prelom na Veľkej cene Kanady a Red Bull po letnej prestávke očakáva aj rýchly návrat Ferrari.

„Sme lepší než naše posledné výsledky,“ povedal odhodlane poradca Red Bullu Helmut Marko v rozhovore pre Auto Motor und Sport. „Nebyť nevydarenej zastávky v Rakúsku, kolízie s Hamiltonom v Maďarsku a penalizácie v Spa, Max by bol v lepšej pozícii.“

Red Bull však musí reagovať na tento vývoj a na Veľkej cene Maďarska predstavil balík vylepšení určený na okruhy s vysokými požiadavkami na prítlak, ktorý sa svojimi prvkami nápadne podobal na minuloročný monopost. Líder šampionátu môže hovoriť o šťastí, že jeho prenasledovatelia si posledné dva mesiace kradli body navzájom, čo dosť pomohlo Maxovi Verstappenovi udržať súperov od tela.

„Na začiatku sezóny sme mali tak dobre vyvážené auto ako teraz McLaren. Zvládalo všetky okruhy a všetky možné podmienky. Po ceste sme však niekde zle odbočili. Z auta sa stala mrcha, ktorú dokáže skrotiť len Max,“ vyhlásil Marko.

„Po nasadení vylepšení sa auto stávalo čoraz menej predvídateľným. Dnes sa oveľa ťažšie dolaďuje a oveľa ťažšie sa hľadá správne vyváženie,“ dodal poradca Red Bullu. Jeho slová pred časom potvrdil aj Christian Horner, podľa ktorého „sa zmenšilo okno, v ktorom auto funguje“.

Vráti sa Red Bull k starému konceptu?

Otázka je, čo s tým inžinieri Red Bullu chcú robiť? Objavilo sa niekoľko signálov, že by mohli aspoň čiastočne opustiť vytýčenú cestu. Vlaňajší monopost bol nesmierne dominantný a tím sa v tejto sezóne rozhodol vydať diametrálne odlišným smerom. Sám technický riaditeľ Pierre Waché priznal, že v niektorých oblastiach auto nenaplnilo očakávania. Okrem toho sa pohrával s myšlienkou návratu k starému konceptu.

Táto možnosť sa vlastne už aj začala materializovať, keď si viacerí odborníci všimli, že balík vylepšení pre Maďarsko pripomínal niektorými prvkami minuloročné auto. „Inžinieri Red Bullu budú reagovať na rozmary RB20. Od Monzy začne nasadzovanie výsledkov vývojového programu a použijú sa niektoré prvky starej špecifikácie monopostu, príp. dôjde k spojeniu nových a starých dielov,“ uviedol magazín Auto Motor und Sport.

„Ak bude auto opäť predvídateľnejšie, Pérez nájde stratenú sebadôveru,“ dúfa Marko. Ak Red Bull verí v obhajobu titulu v Pohári konštruktérov, zmeny musia fungovať a doručiť viac bodov od oboch pilotov.

„Preto Red Bull nevymenil Mexičana. V tíme dúfajú, že ich problémové dieťa bude opäť podávať dobré výkony, keď získa stratenú sebadôveru v aute,” uviedol AMuS.

Súvisiace články

Diskusia