logo F1online.skF1online.sk

Vowles prehováral Sainza aj tým, že mu povedal o problémoch s hmotnosťou

Alex Albon, dym z pneumatík
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala5. 8. 2024

Niekedy pri vyjednávaní funguje aj taktika, ktorá na prvé počutie nemá absolútne žiadnu logiku. Niečo také sa udialo počas rokovaní Carlosa Sainza s Williamsom, uprostred ktorých sa James Vowles pokúšal prehovoriť španielskeho jazdca aj tým, že mu hovoril o nadváhe monopostu FW46.

Carlos Sainz musel pri rokovaniach brať do úvahy viacero faktorov. Okrem vyhliadok na rok 2026, investícií do továrne, personálneho obsadenia a celkovo príprav na novú éru, samozrejme, aj výkonnosť tímu v sezóne 2025. Traja najväčší kandidáti Williams, Alpine a budúce Audi si v tomto smere môžu podať ruky, keďže uzatvárajú poradie v Pohári konštruktérov.

Vo Williamse však veria, že majú na dosah značné zisky. Práve tieto zisky sú jedným z ťahákov, ktoré vytiahol šéf tímu James Vowles pri rokovaniach. Súvisia s hmotnosťou auta.

“Myslím si, že šlo o pár vecí,” vysvetľoval v podcaste F1 Nation James Vowles, ako sa mu vlastne podarilo presvedčiť Carlosa Sainza, a že to dosiahol aj trochu paradoxne; hovoril o jednej slabine auta. “Dal som mu celkom presné čísla hmotnosti, akú nadváhu malo naše auto na jednotlivých pretekoch, aby si mohol prepočítať, kde by sme sa s naším monopostom ocitli.”

O nadváhe Williamsu už máme pár informácií. Vowles po víkende v Monaku prezradil, že auto stráca necelú polovicu sekundy na kolo, čo predstavuje približne pätnásť kíl. Alex Albon dokonca pred Španielskom vyhlásil, že keby bol monopost na predpísanom limite 798 kg už na začiatku roka, tak na jar by Williams porážal dokonca aj Mercedes.

Vowles aj Sainzovi ozrejmil, ako by vyzeral úvod roka. “Znamenalo by to, že v podstate na každých pretekoch by sme zbierali body, v úvode roka určite. To mi príde aj trochu bolestivé, ale je to znak, že autu bol pridaný výkon.”

“Nadbytočnú hmotnosť je možné odstrániť a my ju odstraňujeme. Pridať hmatateľný aerodynamický výkon na monoposte je veľmi ťažké, ale hmotnosť je obyčajná funkcia,” pokračoval britský inžinier. “Počas mojej kariéry som to zažil stokrát: Pridajte desať kíl a bude vás to stáť asi tri desatiny. Uberte desať kíl a sú to asi tri desatiny. O tom netreba debatovať, stane sa to tak vždy. On to vie a vidí to.”

“Takže v prvom rade si to všetko dal dokopy a zistil: OK, takto to u vás vyzerá z výkonnostného hľadiska. To mu rozjasnilo obraz o skutočnej výkonnosti, čo je veľmi povzbudzujúce,” potešil sa Vowles.

Williams má potenciál sa zlepšiť už v krátkodobom horizonte, no tie najväčšie zisky by mali prísť neskôr, keď začnú naplno zarezávať desiatky ľudí, ktoré po uplynutí nútených dovoleniek začnú pracovať v Grove. Vowles len v júni v jednom tlačovom vyhlásení oznámil príchod 26 inžinierov.

“Zľahka sme mu ukázali aj to, kde do budúcna investujeme. Nemohol som mu však ponúknuť žiadnu hĺbkovú analýzu,” presunul sa k dlhodobejšiemu horizontu Vowles. “Povedal som mu však, kde investujeme, koľko investujeme, prečo to robíme, v čo verím a ako dlho to bude trvať.”

“Vedel aj o ľuďoch, ktorých sme podpísali — mimochodom, je ich ešte viac, o ktorých sme ešte neinformovali. Prešiel som s ním toto všetko: Prečo meníme, čo meníme, prečo to bude trvať, prečo je rok 2024 takým kompromisom. Aj sezóna 2025 bude kompromis, čo je preňho náročná situácia, pretože je veľmi súťaživý a v roku 2025 nechce byť vzadu. Rok 2026 však bude dosť vzrušujúci a môže sa tešiť na mnohé veci,” hlási 45-ročný rodák z Felbridgeu.

Bolo by však veľmi trúfalé Sainzovi sľubovať, že z dlhodobého hľadiska si polepší. Ideálnym scenárom by bolo udržať sa vo Ferrari, ale tento vlak už dávno ušiel. Jeho výpravcom sa stal Lewis Hamilton.

“Porazíme Ferrari? Je to nepravdepodobné, ak divoko nezačnem investovať. Môžeme však poraziť ostatných? Myslím si, že máme šancu. Z toho mi vyšlo, že naším cieľom by mal byť práve on,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia