logo F1online.skF1online.sk

Väčšina ju zavrhla, Aston Martin z nej profitoval. Alonso chváli odvážnu stratégiu

Fernando Alonso
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

Fernando Alonso v Belgicku nevybojoval dva, ale dokonca štyri majstrovské body pre svoj tím. Aj v jeho prípade slávila úspech jednozastávková stratégia. Na rozdiel od inžinierov Mercedesu sa však ich súperi zo Silverstonu nepomýlili pri výpočtoch hmotnosti a Alonso sa v konečnom poradí ocitol na ôsmej priečke.

Aston Martin sa na preteky poctivo pripravil a rátal dokonca aj s jednozastávkovou stratégiou, ktorú väčšina tímov v padoku zavrhla. Najskôr síce len vyčkával na výjazd safety caru, no napokon to potiahol až do konca. Albon, Ricciardo a Ocon, s ktorými bojoval v prvej polovici pretekov, ho už nestihli predbehnúť.

“Mali sme pripravené plány vrátane plánov B a C. Niečo sme si pripravili na jeden, ale aj na tri pitstopy. Dôsledkom toho bolo, že sme sa ocitli na dvanástom mieste,” pripomenul prvú zastávku, po ktorej sa ocitol za Albonom a Ricciardom. “Dúfali sme, že na trať vyjde safety car, ktorý by nám zahral do karát.”

Jedenásť kôl pred koncom, keď už mali ostatní druhé zastávky za sebou, si Aston Martin začal uvedomovať, že vyčkávací plán zrejme nevyjde podľa predstáv a lacná zastávka zostane v rovine želaní. Skorý pitstop však priniesol ovocie. “Šlo o to, aby sme boli čo najflexibilnejší a v každom kole prehodnocovali podmienky. Nakoniec sa ukázalo, že zastaviť bolo správne rozhodnutie, aj keď sme to nemali v pláne už od štartu.”

Ako je to možné, že Aston Martinu sa podarilo odjazdiť toľko kôl na jednej zmesi a držať pneumatiky v dobrej kondícii? Alonso sa smeje: “Dobrou jazdou! Ale nie, myslím si, že na novom asfalte máte buď nízke opotrebovanie pneumatík, alebo sa drobia. To sú tie dve možnosti.”

Vysoké teploty obmedzili drobenie. “Nikto to nemohol predpovedať. V posledných piatich kolách degradácia pneumatík nebola lineárna, takže pneumatiky sa mohli dosť rýchlo zničiť. V tom prípade by naša stratégia nefungovala. Keď sa rozhodujete nad niečím, niekedy potrebujete aj dávku šťastia.”

V Belgicku ste paradoxne potrebovali aj dobrú kvalifikáciu. Predbiehanie nebolo také jednoduché, ako sa predpovedalo, pod čo sa podpísalo aj skrátenie DRS zóny o 75 metrov. “Všetko závisí od toho, s ktorými autami bojujete. V našom prípade bola dôležitá pozícia na trati, pretože Williamsy a Alpiny mali dve najrýchlejšie autá. Keby sme za ne spadli, mali by sme po pretekoch.”

“Naše auto však rozhodlo vďaka zákrytu a prítlaku. Možno bolo k pneumatikám šetrnejšie, takže nám vyšiel ten jeden pitstop. Prijali sme kompromis, ktorý sa nakoniec vyplatil. Boli sme flexibilní a zareagovali sme na Estebanovu zastávku,” pochvaľoval si Alonso, ktorý na letnú prestávku odchádza na deviatej priečke poradia jazdcov so ziskom 49 bodov.

Súvisiace články

Diskusia