logo F1online.skF1online.sk

McLaren domrví aj double. Piastriho pripravil o skutočnú radosť z víťazstva

Oscar Piastri, Lando Norris a Lewis Hamilton pod pódiom VC Maďarska 2024
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2024

Prvé víťazstvo v kariére je pre pilota nezabudnuteľný okamih, ktorý mu každý pravý fanúšik zo srdca dopraje. Oscarovi Piastrimu to určite mnohí v dobrom priali, no stratégovia McLarenu s tým mali problém. Tí sa opäť “vyznamenali” a po ďalšej zbytočnej chybe pripravili svojim jazdcom veľmi rozpačitý záver pretekov. Žiaľ, tentoraz sme nevideli tú radosť a príval emócií, ako v prípade Landa Norrisa po jeho premiérovom triumfe v Miami.

Oscar Piastri v nedeľu spravil všetko na jednotku. Na štarte obratne využil zaváhanie Landa Norrisa a v priebehu prvých dvoch stintov si pred ním držal celkom slušný odstup. Jediné zaváhanie prišlo po 32 kolách, keď vyletel z trate a dve sekundy zo svojej výhody stratil, no dokázal sa opäť skoncentrovať a kráčal ďalej za víťazstvom.

Potom však prišlo 40. kolo pretekov, v ktorom Lewis Hamilton zamieril do boxov a tým dal veci do pohybu, aj keď len pozvoľného. Na boxovom múriku McLarenu sa undercutu zo strany Mercedesu ani zďaleka nemuseli báť. Vzhľadom na to, že Lando Norris mal pred zastávkou Mercedesu náskok 9,9 sekundy, stratégovia mali na dôkladné premyslenie ďalších krokov neúrekom času.

Lewis Hamilton po zastávke začal Norrisa sťahovať. V nasledujúcich troch okruhoch sa k nemu približoval priemernou rýchlosťou 1,26 sekundy na kolo. Rýchla matematika nám prezradí, že Hamilton by potreboval aspoň sedem kôl na to, aby sa dotiahol na McLaren. Tri z nich už prešli, ďalšie štyri zostávali v momente, keď mal Norris podľa inžinierov “pokrývať Hamiltona”.

Aby sa tím vyhol presne tým zbytočným problémom, ktoré potom nasledovali, je bežnou praxou, že výhodnejšiu stratégiu dostáva pilot na čele, ak ten druhý nie je v bezprostrednom ohrození. To Norris rozhodne nebol. Keď sa po pitstope vrátil na trať, pred Lewisom Hamiltonom mal náskok skoro päť sekúnd.

Strata Lewisa Hamiltona na Landa Norrisa – Norris má v 46. kole po zastávke stále viac ako päťsekundový náskok. McLaren mal priestor na to, aby zvýhodnil Piastriho.

McLaren tak pokojne mohol najskôr poslať do boxov Oscara Piastriho a potom Landa Norrisa. Aj tak by mal britský jazdec pred Hamiltonom rezervu približne tri až štyri sekundy; jeho zastávka by sa totiž posunula len o jedno kolo.

Čo sa teda preháňalo hlavami stratégov McLarenu, je tak trochu záhadou. Jedno je však jasné: Úprimne sa s Landom Norrisom snažili pokrývať Lewisa Hamiltona, aj keď nepredstavoval žiadnu reálnu hrozbu. O jeho rýchlosti na tvrdých pneumatikách pritom už museli mať celkom dobrú predstavu.

43. kolo
Tom Stallard: Oscar, stále uvažujeme o pláne A s cieľom mínus päť. Myslíme si, že na zastávku je ešte veľmi skoro a Hamiltona nebudeme pokrývať.
Oscar Piastri: Rozumiem. Zdá sa, že sa [gumy] trochu vrátili.
Stallard: Rozumiem. Odstup na Hamiltona je 31s.

Stallard: Oscar, ako ďaleko vieme ísť? Zvládneme cieľ pri pláne A? Stále jazdíme podľa cieľu mínus päť, ale vedeli by sme sa dostať na cieľ?
Piastri: Myslím si, že mínus dva by sa mohlo dať.

46. kolo
Stallard: Dobre, Oscar. Lando zamieril do boxov, aby mal istotu, že pokryje Hamiltona. Túto situáciu budeme riešiť neskôr. Teraz od teba potrebujeme, aby si ukázal tú najlepšiu rýchlosť.
Stallard: Oscar, pokúsime sa predĺžiť stint, no zostať pred Hamiltonom a minimalizovať rozdiel v pneumatikách na Verstappena. Potrebujeme najlepšiu rýchlosť, s Landom si nerob starosti.

Čo je zarážajúce, McLaren nechal Piastriho na trati nie jedno, ale rovno dve kolá po kolegovej zastávke. To už Norrisovi stačilo na to, aby sa vďaka undercutu dostal do vedenia, ba čo viac, s celkom pohodlným dvojsekundovým náskokom, ktorý vďaka zohriatym gumám do konca kola zveľadil na 3,3 sekundy.

McLaren si týmto zvláštnym ťahom vyrobil problém, ktorý vôbec nepotreboval a Will Joseph musel takmer na kolenách prosiť Landa Norrisa, aby nerobil hlúposti.

Na celej veci je však znepokojujúce, že stratégom akoby chýbal pokoj pri rozhodovaní a jasný prehľad o situácii. To nás ako fanúšikov tesných majstrovských súbojov mrzí, pretože chceme, aby McLaren a Red Bull bojovali na jednej úrovni. Šťastím je, že teraz ich to nestálo žiadne majstrovské body, hoci Lando Norris by mohol trochu namietať.

Toto pritom nie je prvé pochybné rozhodnutie stratégov v sezóne. V Kanade sme videli, akí sú vo Wokingu nepripravení vyhrávať, keď zaváhali po výjazde bezpečnostného vozidla. O nehode Logana Sargeanta pritom vedeli už veľmi dlho, takže mali dosť času Landa Norrisa informovať o pláne zastaviť v prípade výjazdu safety caru.

Príbeh z Veľkej Británie tiež veľmi dobre poznáme. Na domácich pretekoch McLaren zahodil šancu na víťazstvo hneď dvakrát. Oscara Piastriho nechal na trati o kolo dlhšie napriek tomu, že na dátach už musel vidieť, aký je Max Verstappen na intermediálkach rýchly. Nuž a rozhodnutie obuť Landovi Norrisovi mäkkú zmes na konci pretekov azda ani netreba komentovať.

Čerešničkou na torte preto bolo, keď cenu za víťazného konštruktéra v Budapešti prišiel prevziať Randy Singh. Ako šéf stratégov McLarenu je práve on zodpovedný za rad chýb britskej stajne z posledných veľkých cien, ktoré ju pripravili o aspoň dve potenciálne víťazstvá. Azda si časom nevybudujú rovnako zlú povesť ako stratégovia Ferrari…

V každom prípade je to aj Singh, kto nesie diel viny na tom, že si Oscar neužil prvé víťazstvo tak, ako by sa patrilo.

Vo Formule 1 chceme vidieť emócie. Tragédiou nedeľnej veľkej ceny je však to, že v podstate v žiadnom tíme tie emócie neboli pozitívne. Každý mal napokon voči niečomu výhrady a je obrovská škoda, že Oscar Piastri nebol tou svetlou výnimkou.

Veď si porovnajte oslavy prvého víťazstva Landa Norrisa a Oscara Piastriho a všimnite si ten kontrast: Norris si od radosti z plných pľúc zakričal, zatiaľ čo Piastri hneď vo svojom prvom príhovore po zisku víťazstva cítil potrebu sa ospravedlňovať.

Takto by prvé víťazstvo skrátka nemalo vyzerať.

Súvisiace články

Diskusia