logo F1online.skF1online.sk

Pérez môže zamestnancov pripraviť o bonusy, pripomenul Marko

Sergio Pérez
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala21. 7. 2024

Prečo Red Bull stále drží v tíme Sergia Péreza? Odpoveď je napohľad jednoduchá: Prostredníctvom svojich sponzorov a mediálneho výtlaku v krajinách strednej Ameriky prináša do tímu také peniaze, že sa to skrátka oplatí. Nemusí sa to však oplatiť každému, pripomína Helmut Marko.

Na druhej strane je v hre aj niečo iné ako len príjmy od sponzorov. Prípadná strata konštruktérskeho titulu by mala vedenie stajne mrzieť nielen zo športového hľadiska — z finančného to možno s Pérezom na palube aj tak vyjde výhodnejšie —, ale dôležitá je aj atmosféra v tíme. Helmut Marko pred víkendom pripomenul jeden dôležitý faktor, ktorý sa veľmi často opomína.

“V zmluve sú rôzne výkonnostné klauzuly. V konečnom dôsledku však nezáleží na tom, ako vyzerá vaša zmluva. Skrátka musíte podávať výkony,” uviedol pre ORF Helmut Marko, ktorému určite dá za pravdu Daniel Ricciardo. Ten sa s McLarenom takisto lúčil predčasne. “Budeme to nasledujúce dve veľké ceny sledovať. Potom si spolu sadneme a vyhútame, ako budeme pokračovať po letnej prestávke.”

“Všetko to však závisí od výkonov. Konštruktérsky šampionát je veľmi dôležitý pre všetkých zamestnancov, pretože bonusy sú vyplácané podľa konštruktérskeho šampionátu. To znamená, že ak vyhráme len jazdecký titul, tak zamestnanci z toho nebudú mať nič,” pripomenul športový poradca stajne. “Je to dôležitý motivujúci faktor. Áno, Checo na posledných pretekoch nezískal tak veľa bodov.”

Koľko môže taký bonus predstavovať? Max Verstappen napríklad vlani získal na bonusoch približne 25 miliónov dolárov, informuje magazín Forbes. Samozrejme, vrcholoví manažéri a vysoko postavení inžinieri si môžu prísť na stovky tisíc či nejaký milión, no radoví zamestnanci v továrni získajú o poznanie menej.

Pre predstavu: V roku 2012 Red Bull vyplatil každému zamestnancovi majstrovský bonus 12-tisíc eur. Keď o dva roky neskôr Mercedes ovládol oba šampionáty, svojim ľuďom vyplatil takú istú čiastku. Odvtedy však už nejaký čas uplynul, a tak aj bonusy sú zrejme o čosi väčšie.

“Bonus dostaneme za víťazstvo v konštruktérskom šampionáte. Okrem toho existujú rôzne bonusové schémy za pretekové víťazstvá a podobné veci. Je to fajn. Nebudem klamať, je super dostať bonus,” usmieval sa po zisku titulu v roku 2023 Calum Nicholas, jeden z mechanikov Red Bullu. Neprezradil však, aká suma mu pristála na účte.

Sergio Pérez sa to kolegom v továrni môže pokúsiť vynahradiť inak, no fľaša mexickej tequily to asi nespraví. A napokon ktovie, či vôbec dostane takú príležitosť. Helmut Marko avizuje, že v hre sú viacerí nástupcovia.

Na otázku, či na pomyselnej pole position stojí Ricciardo, Cunoda alebo Lawson, odpovedal s úsmevom: “To je pekná otázka. Dám vám na ňu peknú odpoveď: Všetko je otvorené.”

Obaja piloti Racing Bulls dokázali v kvalifikácii Sergia Péreza poraziť na piatich z posledných siedmich veľkých cien. Mexičan sa pred nimi musel skloniť v Imole, Monaku, Kanade, Silverstone aj na Hungaroringu. Red Bull tak bude musieť dôkladne zvažovať, koho si vyberie.

Júki Cunoda si nehodou v kvalifikácii vôbec nepomohol, ale ak bude vedenie brať do úvahy sezónu ako celok a bude hľadieť čisto na výkony, z trojice menovaných by mal mať najväčšie šance. Sám vo štvrtok priznal, že by sa mu zdalo “čudné”, keby si hneď vybrali Liama Lawsona.

Čo na túto Cunodovu poznámku hovorí Marko? “Najskôr by si mal počkať na to, aké padne rozhodnutie.”

Súvisiace články

Diskusia