Svet podľa Alonsa: FIA mala s červenou vlajkou počkať, kým nedokončí kolo
Fernandovi Alonsovi nehoda Júkiho Cunodu nezahrala do karát, ale nehnevá sa na Japonca, lež na Medzinárodnú automobilovú federáciu. Španiel ju obviňuje z toho, že tak rýchlo po nehode vyvesila červenú vlajku a nepočkala, kým dokončí svoje kolo.
Júkimu Cunodovi posledný pokus nevyšiel. Dve a pol minúty pred koncom tretej časti kvalifikácie vyšiel na umelý trávnik za piatou zákrutou, ktorý bol stále mokrý. Ľavá strana auta okamžite stratila priľnavosť, no pilot Racing Bulls by to možno ustál, keby na konci umelého trávnika nebol menší schod. Práve on ho katapultoval do vzduchu a následne do bariéry.
Náraz bol podľa dát zo senzorov taký tvrdý, že na trať muselo vyraziť bezpečnostné vozidlo. FIA preto neváhala a po približne desiatich sekundách od nehody kvalifikáciu prerušila červenou vlajkou. To znamenalo, že žiaden pilot už nestihol dokončiť svoje kolo, aj keď už dávno prešiel okolo miesta nehody.
“Tá tretia časť kvalifikácie… FIA to niekedy urobí správne a inokedy sa dopúšťa hrubých chýb,” krútil hlavou Fernando Alonso, ktorému chýbalo pár sekúnd na to, aby dokončil svoj druhý meraný pokus. “Dnes jednu takú spravili, pretože vyvesili červenú vlajku, keď som bol v poslednej zákrute. Je to prekvapujúce. Obyčajne počkajú, kým autá nedokončia svoje kolá. Je to nepísané pravidlo.”
V momente vyvesenia červenej vlajky sa oba Aston Martiny nachádzali v poslednom sektore. Daniel Ricciardo a Lando Norris však boli v ostrom kole a ešte len mali prejsť okolo Júkiho Cunodu, takže zrejme bolo správne vyvesiť červenú vlajku.
Okrem toho FIA pri vyvesení červenej vlajky nemôže brať ohľad na to, kde sa jednotliví pretekári nachádzajú a či niekomu nedajbože neuškodí. Prvoradá je bezpečnosť, najmä po takej tvrdej nehode, že na trať musí ísť lekárske vozidlo.
Chaos v parc fermé
Aston Martiny tak nakoniec zamierili do boxov, no tam ich čakala kuriózna situácia. Aj keď na stopkách zostávali ešte viac ako dve minúty, FIA začala uzatvárať boxy. Aston Martiny poslala do parc fermé. Fernando Alonso si rozopol bezpečnostné pásy už vyskakoval z auta, keď sa pri ňom pristavil zástupca FIA a vysvetlil mu, že musí naskočiť späť do auta, pretože kvalifikácia sa neskončila. Času bolo totiž dosť na to, aby stihol ešte jedno kolo.
K jazdcom pribehli mechanici a začali im horúčkovito uťahovať bezpečnostné pásy. Alonso napokon naštartoval monopost, vrátil sa do garáže, z ktorej však už nevyšiel.
“Keď sme šli do boxov, Lanca a mňa poslali do parc fermé. Uzavreli boxy a nás dali do parc fermé,” hovoril Alonso. “Vyskočili sme z auta, keď nám povedali, že Q3 ešte bude reštartovaná. Vrátili sme sa do auta, utiahli nám pásy, no keďže sme už nemali pneumatiky, tak sme von nešli.”
Keby však červená fáza trvala kratšie, Aston Martin na to mohol škaredo doplatiť. Stačilo by, aby sa ostatní zoradili na konci boxov; Aston Martin by bol na úplnom chvoste vláčika a takmer určite by nestihol vstúpiť do svojho kola.
Dvojnásobný šampión napokon uznal, že dve sporné rozhodnutia ho nepripravil o pozíciu, ale aj tak mu to vŕtalo v hlave. “Do poslednej zákruty som sa zlepšil o jeden a pol desatiny, keď sa objavila červená vlajka. Pravdepodobne to nič nezmenilo, ale obyčajne sa nestáva, aby nás poslali do parc fermé a potom ho opäť otvorili.”