logo F1online.skF1online.sk

Verstappenovi sme nemohli udeliť tvrdší trest, hovorí komisár Johnny Herbert

Max Verstappen a Lando Norris
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 7. 2024

Postupovali komisári Veľkej ceny Rakúska správne? Nuž, činnosť rozhodcov bude vždy predmetom sporov a kritiky. Podľa názorov mnohých boli komisári k Maxovi Verstappenovi zhovievaví, podľa takého Christiana Hornera bol desaťsekundový trest „prísny“. Málokedy vidíme, že by sa k rozhodnutiu vyjadril aj niektorý z komisárov, ale v tomto prípade sa tak stalo a s médiami sa o svoje dojmy podelil Johnny Herbert.

Začnime však drobným exkurzom do minulosti. Veľkú cenu Veľkej Británie 2021 v Silverstone máme mnohí ešte v čerstvej pamäti. Lewis Hamilton vtedy kolidoval s Maxom Verstappenom, holandský pretekár skončil v bariére a následne aj v nemocnici.

Sedemnásobný šampión vtedy dostal desaťsekundový trest, ktorý bol podľa mnohých (a hlavne zástupcov Mercedesu) príliš prísny, ale podľa opačného názoru doslova smiešny. Hamilton totiž v pretekoch mohol pokračovať, desaťsekundovú stratu dohnal a preteky nakoniec vyhral, vďaka čomu si zapísal 25 bodov oproti Verstappenovej nule. Pocit nespravodlivosti bol pochopiteľný. Helmut Marko vtedy dokonca žiadal diskvalifikáciu Hamiltona, čo jednoducho nebolo možné.

Veľkým oblúkom nás to vracia k Veľkej cene Rakúska, keď Verstappen kolidoval s Norrisom, bol uznaný vinným zo spôsobenia kolízie a dostal desaťsekundový trest. Aké však boli celkové dôsledky? Norris odstúpil, Verstappen skončil piaty a navýšil svoj náskok v šampionáte o pätnásť bodov.

Ide o neadekvátny trest? Nuž, k tomu sa vyjadril dokonca aj jeden z komisárov Veľkej ceny Rakúska Johnny Herbert. Ten mal na riaditeľstve pretekov po svojom boku Felixa Holtera, Matthewa Selleya a Wilhelma Singera. Práve títo muži rozhodli, že Verstappen nebude potrestaný za zmenu smeru na brzdách ani opustenie trate a ponechanie si výhody, ale „len“ za spôsobenie kolízie v 64. kole. Zároveň naparili Norrisovi päť sekúnd za opakované prekročenie traťových limitov, čo mnohých tiež dosť podráždilo.

„Keď sme to sledovali, okamžite nám bolo jasné, kto je na vine,“ prehlásil Herbert pre britský Express. „Zaujímavé na tom je, že sme práve v tej chvíli vydávali rozhodnutie o penalizovaní Landa za štyri porušenia traťových limitov.“

„Udelili sme mu päťsekundový trest doslova vo chvíli, keď sa zrazili. Pracovali sme na tom, keď došlo ku kolízii. Len som zdvihol hlavu a uvidel vyzlečenú pneumatiku,“ hovorí Herbert.

Podľa jeho slov nemali komisári na výber a na základe protokolov FIA nemohli udeliť za tento incident vyšší trest. „Je to najtvrdší trest, aký možno udeliť podľa smerníc FIA. Práve tými sa riadime pri práci ako komisári FIA. McLaren povedal, že penalizácia mala byť prísnejšia, ale túto hru hrajú všetky tímy.“

„Neviem, či by sa tým niečo zmenilo, keby sa niekto prevrátil alebo by sa kotúľal po trati ako sud. Spadalo to pod vytláčanie súpera z trate alebo spôsobenie incidentu. Bol to maximálny trest, aký sme mohli udeliť,“ zopakoval Herbert.

Samozrejme, sú tu aj prísnejšie tresty, napríklad prejazd boxovou uličkou alebo 10 sekúnd stop and go, ale existujú ďalšie smernice, podľa ktorých možno udeliť len určité tresty za určité typy incidentov. V tejto sezóne dostal prísnejší trest za incident na trati len Fernando Alonso, ktorého komisári – patril k nim aj Herbert – vytrestali v Austrálii za incident s Georgeom Russellom. Počínanie španielskeho matadora však vtedy bolo vyhodnotené ako „potenciálne nebezpečné“, nie ako „spôsobenie kolízie“.

Súvisiace články

Diskusia