Clarkson: V McLarene už prísavný efekt chápu rovnako dobre ako Newey a Red Bull
V čom spočíva tajomstvo úspechu McLarenu, ktorému na aute funguje prakticky každá novinka, ktorú naň nasadí? Podľa dvorného novinára Formuly 1 Toma Clarksona treba za tým hľadať úroveň pochopenia súčasných monopostov, ktoré má Red Bull pod palcom takmer dokonale už od začiatku. Teraz sa k nemu pridal aj McLaren.
McLaren nasadil od polovice minulej sezóny skutočne raketové vývojové tempo. Aj keď Red Bull nebude postávať na mieste, dáva to fanúšikom nádej, že sa predsa len dotiahne na dominátora z posledných ročníkov. Red Bull totiž pracuje so svojou koncepciou dlhšie ako papájoví, a tak by sa už mal nachádzať aj bližšie k optimu. Nájsť jednu desatinku by aspoň teoreticky malo byť náročnejšie ako vo Wokingu.
Zatiaľ čo Mercedes netuší, kam z konopí, jeho zákaznícky tím ho necháva hltať prach. “Už sme videli, že ľudia priniesli vylepšenia a mali problémy, no nie?” kladie si rečnícku otázku Damon Hill v podcaste F1 Nation. “Videli sme, že po nasadení vylepšení im to na prvýkrát nefungovalo, museli to vyladiť svojimi nastaveniami.”
To sa stalo aj strieborným šípom, ktoré si doviezli do Miami novú podlahu a upravené predné závesy, kryty motora a predné krídlo. “Keď tímy ako Mercedes prinesú vylepšenia, ktoré po nasadení nefungujú, tak je vidieť, že to nie je vždy všeliek. Niekedy si pripravia niečo, čo vlastne nehľadajú. Potrebujú čas na to, aby to pochopili, čo im môže trvať aj viac ako jednu veľkú cenu.”
Do debaty sa zapojil aj Tom Clarkson, ktorý moderuje napríklad podcast Beyond the Grid. “Na McLarene je najpôsobivejšie to, že odkedy vlani na VC Rakúska priniesli vylepšenia, tak monopost zlepšilo všetko, čo naň nasadili. Už celkom chápu túto generáciu áut rovnako, ako ju chápe Adrian Newey s Red Bullom. Pre všetkých vo Wokingu je to veľmi povzbudzujúce.”
McLarenu odvaha nechýba
Majster sveta z roku 1996 Damon Hill sňal klobúk pred technickým oddelením McLarenu a jeho odvahou. Keď na začiatku sezóny 2023 bojoval o postup z Q1, vtedy už každý vedel, že treba veľké zmeny. Papájoví sa však pre zmenu rozhodli už na jeseň.
“Spravili veľmi odvážnu vec,” uznáva Hill. “Koncept svojho pôvodného auta v podstate hodili do koša a povedali si: Okej, tak týmto smerom sa nemôžeme uberať. Musíme sa vrátiť k niečomu inému, o čom si myslíme, že to bude perspektívnejšie.”
“Odkedy to spravili, tak stále na tom stavali a v skutočnosti sa dotiahli. Rýchlosť dosahovania pokrokov je u nich azda najrýchlejšia od polovice minulého roka. Majú také vývojové tempo, že by ma neprekvapilo, keby boli na najstrmšej krivke vpred,” vlieva nádej do priaznivcov tradičnej britskej stajne. “Red Bullu to musí robiť menšie starosti, ak budú pokračovať na tejto trajektórii. Čím ste totiž bližšie k optimu, tým je to náročnejšie. Ich rýchlosť progresu je však fenomenálna.”
McLaren môže ešte znervózniť aj Maxa Verstappena. “K tomu víťazstvu sa skôr či neskôr museli dostať, ale aby boli naozaj sebavedomí, budú musieť v kvalifikácii poraziť Red Bully, získať pole position, potom viesť preteky a zajazdiť najrýchlejšie kolo. Azda potom budeme počúvať častejšie Maxove sťažnosti o nedotáčavosti.”
“Teraz sa mu nepáčilo, že sa nedokázal dotiahnuť na Landa. Tento rok sme to ešte nevideli, keď potreboval ozaj zabrať. Čo robí auto? Kde sú jeho hranice? Myslím si, že Miami odhalilo, kde približne je tá hranica,” uzavrel.