logo F1online.sk

Počas šprintových víkendov potrebujeme viac pneumatík, hovorí Alonso

Fernando Alonso a boxový múrik Aston Martinu
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 4. 2024

Pravidlá vo Formule 1 sa menia na neustále žonglovanie medzi vzájomne si odporujúcimi cieľmi. Snaha znížiť uhlíkovú stopu športu znížením počtu alokovaných sád pneumatík znamenala, že sa počas troch voľných tréningov takmer nejazdilo. Formula 1 túto cestu nakoniec zavrhla, ale na šprintových víkendoch sa predsa len rozhodla znížiť počet gúm. Podľa Fernanda Alonsa ich však potrebujú viac.

Aj keď majú tímy k dispozícii len jeden voľný tréning, v dvoch nasledujúcich kvalifikáciách a dvoch pretekoch toho odjazdia viac ako pri štandardnom formáte. Ten jeden hodinový tréning je však pre voľbu nastavenia absolútne kľúčový a súčasná alokácia pneumatík znamená, že tímy môžu nasadiť počas tejto hodiny len jednu sadu pneumatík. Ostatné si musia pošetriť na ostrú fázu víkendu.

Pravidlá totiž hovoria, že kým pri štandardnom formáte majú tímy k dispozícii trinásť sád suchých pneumatík, pri šprintoch je to len dvanásť. To sa však vôbec nepáči Fernandovi Alonsovi. „Myslím si, že by nám pomohlo, keby sme mali viac pneumatík, pretože prvý tréning sa mení na súťaž o to, kto odjazdí menej a kto použije menej pneumatík,“ vyhlásil španielsky matador.

„Pre fanúšikov je to škoda. Okrem toho, keď chcú šou a predbiehanie v šprinte, ale nedovolia jazdcom pretekať, tak je lepšie sa do toho vôbec nepúšťať,“ povedal Alonso, ktorý v Číne dostal trest za pokus o predbehnutie Carlosa Sainza.

„Najlepšie by bolo, keby ste v tréningu vôbec nejazdili a pošetrili si všetky gumy; a potom vynechali aj šprint, aby ste nedostali trestné body na licenciu. Samozrejme, že v Miami to neurobíme, pretože sa môžeme naučiť niečo o aute, ale šprintové víkendy stále potrebujú doladiť,“ dodal Alonso.

Zvýšenie počtu pneumatík by uvítal aj George Russell. Ako sme však uviedli, ekologické ciele nepustia, hoci nechápeme logiku, ktorá viedla k zníženiu počtu sád práve počas šprintových víkendov. „Tento formát sa mi páči, len by možno bolo lepšie, keby sme zmenili pravidlá o pneumatikách v tréningu,“ povedal pilot Mercedesu.

„Možno treba dať všetkým rovnakú sadu pneumatík alebo rovnaký počet pneumatík do tréningu, aby vaše rozhodnutie neovplyvnilo zvyšok víkendu. Inak som však celkom spokojný,“ dodal Russell.