Hill a Jordan sú proti Alonsovmu trestu: Russell mal dávať pozor, hry patria k športu
Ďalší incident rozdelil formulovú pretekársku obec. Jedna strana dvadsaťsekundovú penalizáciu pre Fernanda Alonsa schvaľuje, ale nájdu sa aj takí, ktorí by Španielovi trest neudelili. Damon Hill a Eddie Jordan sa zhodli v jednom: Ak budú piloti robiť len očakávané veci, už to nebude pretekanie. Okruhy F1 nie sú autoškola.
Bývalý pretekár F1 Martin Brundle sa po víkende nechal počuť, že Fernando Alonso veľmi dobre vedel, čo robí. Rôzne hry sú mu veľmi dobre známe už z minulosti. Tomuto tvrdeniu neodporuje ani Damon Hill, no na vec sa aj tak pozerá mierne odlišnou optikou: Piloti by mali mať možnosť využiť všetky páky, ktoré majú k dispozícii.
Damon Hill sa nad trestom pre Alonsa zamyslel v podcaste F1 Nation, keď podotkol, že F1 je sama osebe nebezpečná a s tým treba rátať. “Tu sa dostávame do komplikovanej oblasti: Čo je ešte pretekanie a čo sú už podlé triky? Musíme predpokladať, že FIA chce ľudí zastaviť pred tým, aby robili niečo potenciálne nebezpečné. Ale veď ono to je nebezpečné! Motoršport je nebezpečný!”
“Keď idete niekoho predbehnúť, keď sa k niekomu blížite, musíte byť opatrní. Musíte byť pripravení na to, že sa začnú hrať hry,” nepriamo vyčíta nehodu Georgeovi Russellovi a jeho nepripravenosti. “Myslím si, že toto by malo k športu patriť. Treba si dávať pozor na ľudí, pretože nemajú ‘čistý trestný register’, pretože sú chytrí. Ja si skrátka myslím, že myšlienka bránenia ľuďom v tom, aby robili niečo nečakané, už nepredstavuje skutočné pretekanie.”
Pilot vzadu musí dávať pozor, ale Russell sa poučí
Zodpovednosť za nehodu nesie George Russell aj podľa bývalého šéfa rovnomenného tímu Eddieho Jordana. Russell mal mať skrátka oči na stopkách, keď začal dobiehať najskúsenejšieho a azda aj najprefíkanejšieho jazdca v štartovom poli.
“Okamžite som videl, že to bolo trochu podozrivé,” uviedol na margo Alonsovho spomaľovania Eddie Jordan v podcaste Formula For Success. “Nezabúdajme však na to, že Alonso si musel brániť pozíciu. Videli sme, čo spravil v Brazílii proti Pérezovi. Pérezovi dovolil predbehnúť ho, aby bol na rovinke rýchlejší. Je to veľmi chytrý pilot. Na rošte nie je veľa jazdcov, ktorí by mohli vyzvať Fernanda Alonsa v psychologických hrách. Podľa mňa prevyšuje všetkých ostatných.”
“Iba on vie, čo sa tam stalo. Vyzeralo to však tak, že jeho auto spomalilo,” pokračoval 76-ročný Ír. “Ak sa to naozaj stalo, pilot za ním musí dávať pozor. On musí vo svojej mysli zvážiť, ktorá alternatíva bude najbezpečnejšia. Bola to veľká nehoda a mohlo to dopadnúť strašne, no George sa z toho poučí.”
Druhýkrát takú chybu nespraví a zrejme sa z toho poučia aj iní, myslí si Jordan. “Keď sa zvyšok poľa dostane do súboja s Alonsom, všetci sa budú mať na pozore.”
Nekonečné čakanie na výsledky sa musí skončiť
Trest pre Fernanda Alonsa však Jordana nahneval aj z iného dôvodu. Opäť sme boli svedkami toho, že konečné výsledky nezodpovedali tomu, v akom poradí jazdci dorazili do cieľa. Čo je horšie, finálnu výsledkovú listinu sme spoznali po takmer štyroch hodinách.
Eddie Jordan pripomenul, že za čias Bernieho Ecclestonea sa k tomu pristupovalo inak. “On zvykol hovoriť komisárom jedno: ‘Nikdy mi nemeňte výsledky polhodinu alebo hodinu po skončení pretekov!'”
“Nie je to fér voči televíziám, nie je to fér voči nikomu. Všetkých to len mätie,” vysvetľuje svoj postoj. “Ja si myslím, že ak niečo vyhodnotili ako nesprávne, tak mali udeliť stratu miest na štarte na ďalšiu veľkú cenu. Neberte mu však pozíciu v tých pretekoch! Prečo by to mali robiť? To je nezmysel.”
“Preboha, Formula 1, daj sa dokopy!” vyzval nakoniec. “Výsledky pretekov sú výsledky pretekov. Ak majú padnúť tresty, tak nech padnú v budúcnosti.”